Anonym bruker Skrevet 29. februar 2012 #1 Skrevet 29. februar 2012 Hva ville dere ha gjort med en tenåring som ikke er gammel nok til å drikke? Kjøpt 1-2 flasker med rusbrus til ungdommen eller håpe at hun ikke spør andre om å få/smake med andre?
Anonym bruker Skrevet 29. februar 2012 #2 Skrevet 29. februar 2012 Hvis du gir henne alkohol, så "godtar" du jo at hun drikker. Jeg hadde sagt at det var uakseptabelt å drikke, men at dersom hun eller venninnene hennes skulle være så "dumme" å drikke allikevel, så ringer de til deg så du kan hente de... Det er en hårfin balanse som ikke er særlig lett dessverre...
Gjest Heartbroken Skrevet 29. februar 2012 #3 Skrevet 29. februar 2012 Jeg har aldri og kommer aldri til å gi mine tenåringer alkohol! Det kan god være (mest sannsynlig) at de drikker likevel, men da vet de at de gjør noe de ikke har lov til og at det blir konsekvenser hvis de blir oppdaget. Likevel vil jeg jo at de kan ringe meg uansett tilstand, så det er et minefelt å bevege seg i dette!
Tauriel Skrevet 29. februar 2012 #4 Skrevet 29. februar 2012 Jeg ville aldri ha gitt dem alkohol, de som gir ungdommer alkohol og tror det er sikrere tar ofte grundig feil. Det de får med seg på fest kommer ofte i tillegg til det de får der. Jeg ville heller ha hatt tillit nok fra tenåringen at h*n ringer meg om å bli hentet drita, enn å sende alkohol med h*n
Pigalopp:-) Skrevet 29. februar 2012 #5 Skrevet 29. februar 2012 Hadde aldri gitt mitt barn alkohol, det kommer jo isåfall i tillegg til det de klarer å skaffe selv. Hadde nok ikke villet gitt mine barn alkohol før de hadde blitt skikkelig voksne. det begrenser det forhåpentligvis litt hvis de må tjene penger og kjøpe selv...
HeltPerfekt<3 Skrevet 29. februar 2012 #6 Skrevet 29. februar 2012 Min mor kjøpte alkohol til meg fra jeg var 16, og jeg synes bare det var positivt. Jeg hadde da som regel med meg en 6-pakning med øl på fest, og det holdt i massevis for meg, så jeg drakk ikke noe mer enn det. Jeg hadde drukket uansett om hun hadde kjøpt til meg eller ikke, nå visste hun i hvertfall hva jeg drakk, hvor jeg var og med hvem. Min bestevenninne turte ikke fortelle sin mor at hun hadde begynt å drikke, så hun gjorde det i skjul. Hun drakk alltid sprit, var ikke redd for hjemmebrent, og løy konstant til sin mor om hvor hun var. Det var ikke snakk om at hun hadde ringt sin mor hvis hun var i trøbbel, hun fant alltid noen andre å sove hos. Jeg reiste i hvertfall hjem igjen hver gang jeg hadde drukket, og både jeg og mamma følte oss tryggere Dere som sier at dere absolutt ikke vil kjøpe/ godkjenne alkoholbruken til deres tenåringer, og som sier at det vil bli store konsekvenser om dere finner ut av det, er utrolig naive hvis dere også tror at barnet kommer til å ringe deg, dritings, og be deg om å hente de. Men det er bare min erfaring
Tauriel Skrevet 29. februar 2012 #7 Skrevet 29. februar 2012 Forhåpentligvis klarer jeg å lære mitt barn og følge norsk lov slik min mor gjorde... Og det er bedre og få tillit fra tenåringen slik at h*n tørr og ringe hjem ved problem, noe ala dritings....
Gjest Heartbroken Skrevet 29. februar 2012 #8 Skrevet 29. februar 2012 Min erfaring er at når tenåringen har fast innetid og vet at de voksne er våkne når h*n kommer hjem, så er det også en god unnskyldning for å ikke drikke, ala 'mamma er så håpløs at hu venter oppe, så eg kan ikke drikke uten at det blir et hel***e'. Dette er en grunn som er godtatt og det blir enklere å stå imot gruppepresset. Og ja, jeg har hentet SVÆRT snakkesalige ungdommer, men har latt som ingenting så lenge de bare er pussa og prøver å skjule det. Dette er snakk om 17 åringer og ikke 'unge' tenåringer på 14-15 år.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå