Anonym bruker Skrevet 29. februar 2012 #1 Skrevet 29. februar 2012 Jeg er så teit at jeg trodde de fleste fikk fri i forbindelse med innkjøring i barnehage jeg, men da tok jeg vel feil.. Trodde man fikk velferdsperm eller noe?! Ikke mannen min i hvert fall. Han må ta ferie eller avspasering i følge sin arbeidsgiver. Er det riktig? (IA-bedrift om det er av betydning) Og hvordan gjorde/gjør dere det forresten? Var bare en av dere tilstede eller begge?
Anonym bruker Skrevet 29. februar 2012 #2 Skrevet 29. februar 2012 Har dere ikke hatt et helt år permisjon før barnehagestart ?? Må da være mulig å planlegge litt vel? Tror de fleste bruker de siste dagene/ukene av foreldrepermisjon til innkjøring i bhg. Tror ikke dere har noe rett på å få mer permisjon
Anonym bruker Skrevet 29. februar 2012 #3 Skrevet 29. februar 2012 Man har ikke krav på fri ved innkjøring i barnehage nei.. I det offentlige er det tariffavtaler som gir rett på 1-3 dager fri med lønn, men har man ikke avtale på dette er man avhengig av å bruke ferie, avspasering eller velferdspermisjon med eller uten lønn (denne er det helt og fullt opp til arbeidsgiver om han vil innvilge)... Jeg tok innkjøringa med største mann, hadde rett på 3 dager betalt...
Anonym bruker Skrevet 29. februar 2012 #4 Skrevet 29. februar 2012 Den som fortsatt er i permisjon tar selvsagt innkjøringen i barnehagen. Man trenger ikke være to for en slik enkel oppgave
Anonym bruker Skrevet 29. februar 2012 #5 Skrevet 29. februar 2012 jo da, man har rett på det. jeg er ikke sikker hvor mange dager, men man får!
elskerlivet Skrevet 29. februar 2012 #6 Skrevet 29. februar 2012 man har krav på fri, men ikke med lønn, så det er rett at det må bli ferie eller avspassering.. Mange får velferdsperm. til slike ting, men er ingen rett til å få det desverre. Men om du får fri m. lønn fra din arb.giver kan jo du ta innkjøringa? Er normalt at bare en forelder er med foresten, blir fryktelig mye mennesker om alle skal ha med 2 foreldre..er dessuten ikke så lenge man skal være i bhg. med de, litt første dagen ellers er jo meninga de skal prøve seg alene der, men ikke ha så lange dager..
Anonym bruker Skrevet 29. februar 2012 #7 Skrevet 29. februar 2012 Joda, vi har planlagt, for JEG er fullt tilgjengelig en hel uke. Nå er det tilfeldigvis sånn at vi ikke har perm samtidig, så derfor har mannen vanlige arbeidsdager.. Men vi trodde kanskje at det var vanlig at begge kunne være med å hilse på i barnehagen og se hvordan det ser ut der liksom..
Anonym bruker Skrevet 29. februar 2012 #8 Skrevet 29. februar 2012 3 dager har man rett på her jeg bor. Men jeg fikk 6 dager. Forskjell på arbeidsgivere også... Jeg syns 3 dager var altfor kort, og det var han enig i og ga meg det dobbelte. (Tøtta hadde 60% plass, altså fikk jeg tre dager i to uker)
Anonym bruker Skrevet 29. februar 2012 #9 Skrevet 29. februar 2012 Man får som regel velferdspermisjon, men man har ikke krav på lønn. Noen bedrifter gir likevel lønn i 1-3 dager, men det har du ikke krav på. Det er ikke vanlig at begge foreldrene er med, men det er jo greit at den som ikke har innkjøringen er med og henter/leverer ganske fort så personalet ser hvem det er. Her har vi hatt innkjøring på fire barn, noen har jeg tatt innkjøringen på og andre har mannen tatt, alt etter hvordan det har passet best med permisjoner o.l. Men ingen av de har vi hatt innkjøring på sammen.
Anonym bruker Skrevet 29. februar 2012 #10 Skrevet 29. februar 2012 Alle dere som sier man har rett på fri - hvor finner dere dette?? "Arbeidsmiljøloven har ingen bestemmelser som regulerer arbeidstakers rett til fri/permisjon ved barnehageinnkjøring, skoleoppstart og planleggingsdager, men i virksomheter bundet av tariffavtale vil dette ofte være nærmere regulert i tariffavtalen" Det står ingen steder annet i tariffavtaler at man har RETT på fri... Dette er helt og holdent opp til avtalene som er gjort sentralt eller lokalt og arbeidsgivers godhet.. De kan faktisk nekte deg å ta fri i det hele tatt om de vil være vanskelige...
Anonym bruker Skrevet 29. februar 2012 #11 Skrevet 29. februar 2012 Vi har det skreva i HMS mappa. Jeg har ikke selv barn, så jeg veit ikke hvor mange dager og om det er med lønn eller ikke Men jeg husker - jeg har lest det Jobber selv i bhg og vi har aldri hatt begge foreldra med. Det blir jo slitsomt for dei som jobber å ha så mange sittendes rundt. Og det er jo bare den første dagen man skal være der 1 time eller 2. Det er jo forskjellig gfra bhg til bhg, men sikkert ikke hele dagen. Og så neste dag går jo den som leverer ganske så fort men kommer og henter etter 2-3 timer alerede. Og den tredje dagen blir ungen til maten. De minste blir jo henta som regel tidlig hele første uken.
Anonym bruker Skrevet 29. februar 2012 #12 Skrevet 29. februar 2012 Ikke særlig samfunnsøkonomisk at begge foreldrene skal ha fri med lønn for å ha innkjøring i barnehagen sammen... Det vanlige er at man får velferdspermisjon, har aldri hørt om noen som ikke får det. Men man har ikke krav på lønn. Om du er hjemme i permisjon skal selvfølgelig ikke mannen ta seg fri for å følge dere i barnehagen, det er ikke vanlig at begge foreldrene er med på innkjøring.
Anonym bruker Skrevet 29. februar 2012 #13 Skrevet 29. februar 2012 Takk for svar da, selv om jeg syns noen var i overkant krasse. Har man ikke gjort det før, så kan man vel heller ikke vite hvordan det funker? Da jeg var innom barnehagen på besøk, så nevnte styrer at "første dagen er det sånn og sånn, andre dagen prøver man gjerne at barnet også spiser sammen med de andre og da er foreldrene til stede, tredje dagen er det vanlig at man prøver å la barnet være en del alene. Da kan gjerne foreldrene gå seg en tur..." Jeg tolket det altså som at det var helt vanlig at begge var tilstede.
LoveDove Skrevet 29. februar 2012 #14 Skrevet 29. februar 2012 Joda, vi har planlagt, for JEG er fullt tilgjengelig en hel uke. Nå er det tilfeldigvis sånn at vi ikke har perm samtidig, så derfor har mannen vanlige arbeidsdager.. Men vi trodde kanskje at det var vanlig at begge kunne være med å hilse på i barnehagen og se hvordan det ser ut der liksom.. Jeg kjenner ingen som har vært to foreldre i innkjøring...
MrsMilla Skrevet 29. februar 2012 #15 Skrevet 29. februar 2012 Jeg er så teit at jeg trodde de fleste fikk fri i forbindelse med innkjøring i barnehage jeg, men da tok jeg vel feil.. Trodde man fikk velferdsperm eller noe?! Ikke mannen min i hvert fall. Han må ta ferie eller avspasering i følge sin arbeidsgiver. Er det riktig? (IA-bedrift om det er av betydning) Og hvordan gjorde/gjør dere det forresten? Var bare en av dere tilstede eller begge? Høres rart ut. Mener det skal finnes velferdspermisjon for tilvenning i barnehage - men det kan være ulik praksis mellom arbeidsplassene. Min forrige arbeidsplass hadde 4 dager, min nåværende har 1 dag.
MrsMilla Skrevet 29. februar 2012 #16 Skrevet 29. februar 2012 Joda, vi har planlagt, for JEG er fullt tilgjengelig en hel uke. Nå er det tilfeldigvis sånn at vi ikke har perm samtidig, så derfor har mannen vanlige arbeidsdager.. Men vi trodde kanskje at det var vanlig at begge kunne være med å hilse på i barnehagen og se hvordan det ser ut der liksom.. Vi har begge vært med, men ikke så fryktelig mye samtidig, og iallefall ikke i starten! Virker litt motsatt, foreldre tenker det er greit at begge er med, men verre for barnet å se både mor og far gå enn bare en tipper jeg..... Begge får jo muligheten siden man deler på henting og levering.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå