Pjuskesnusken Skrevet 29. februar 2012 #1 Skrevet 29. februar 2012 Hvordan er deres 11-12 årige jenter, liker de å være for seg selv noen ganger, type på rommet sitt, ha venner på besøk å være på rommet eller kjellerstue? Hva er vanlig. Her bruker 12 åringen konsekvent aldri rommet sitt. Sitter i stuen hele tiden, selv når det er venner på besøk, synes det er noen ganger hadde vært greit om de kunne flytte litt på seg...
¤Hippie¤ Skrevet 29. februar 2012 #2 Skrevet 29. februar 2012 Føler meg "heldig" der Her bruker tenåringen rommet sitt så å si hele tiden, spesielt når venner er her. Sjelden vi ser henne for å si det sånn..
Pjuskesnusken Skrevet 29. februar 2012 Forfatter #3 Skrevet 29. februar 2012 Føler meg "heldig" der Her bruker tenåringen rommet sitt så å si hele tiden, spesielt når venner er her. Sjelden vi ser henne for å si det sånn.. Da er du heldig, her skal alle sitte i samme rom hele tiden,,og vi har ett stort hus.
Anonym bruker Skrevet 29. februar 2012 #4 Skrevet 29. februar 2012 Når mitt eldste barn var på den alderen satt hun mye på rommet sitt, spesielt hvis hun hadde venner på besøk. Nå som hun er litt eldre sitter hun fortsatt mye på rommet, ser på TV, spiller musikk, har venner på besøk osv. Hadde hun aldri brukt rommet sitt når hun hadde venner på besøk så hadde jeg ganske enkelt bedt de om å gå på rommet en tur.
¤Hippie¤ Skrevet 29. februar 2012 #5 Skrevet 29. februar 2012 Føler meg "heldig" der Her bruker tenåringen rommet sitt så å si hele tiden, spesielt når venner er her. Sjelden vi ser henne for å si det sånn.. Da er du heldig, her skal alle sitte i samme rom hele tiden,,og vi har ett stort hus. Men kan du ikke si ifra at de kan være på rommet når de har besøk? At det rett og slett blir litt "mye" ? Da vi flytta til det nye huset her, så var noe av det første vi gjorde å male rommene til barna, slik at de skulle få lyst til å være der. Det funka for eldstedattera, men ikke minstemann
Pjuskesnusken Skrevet 29. februar 2012 Forfatter #6 Skrevet 29. februar 2012 Føler meg "heldig" der Her bruker tenåringen rommet sitt så å si hele tiden, spesielt når venner er her. Sjelden vi ser henne for å si det sånn.. Da er du heldig, her skal alle sitte i samme rom hele tiden,,og vi har ett stort hus. Men kan du ikke si ifra at de kan være på rommet når de har besøk? At det rett og slett blir litt "mye" ? Da vi flytta til det nye huset her, så var noe av det første vi gjorde å male rommene til barna, slik at de skulle få lyst til å være der. Det funka for eldstedattera, men ikke minstemann Jeg prøver å si det, men det skjer ikke. Det er samboer sine barn, og han lar de bare få lov, så da hjelper det ikke hva jeg sier. Jeg trodde barn på den alderen likte å ha litt privatliv, men ikke her nei.
¤Hippie¤ Skrevet 29. februar 2012 #7 Skrevet 29. februar 2012 Føler meg "heldig" der Her bruker tenåringen rommet sitt så å si hele tiden, spesielt når venner er her. Sjelden vi ser henne for å si det sånn.. Da er du heldig, her skal alle sitte i samme rom hele tiden,,og vi har ett stort hus. Men kan du ikke si ifra at de kan være på rommet når de har besøk? At det rett og slett blir litt "mye" ? Da vi flytta til det nye huset her, så var noe av det første vi gjorde å male rommene til barna, slik at de skulle få lyst til å være der. Det funka for eldstedattera, men ikke minstemann Jeg prøver å si det, men det skjer ikke. Det er samboer sine barn, og han lar de bare få lov, så da hjelper det ikke hva jeg sier. Jeg trodde barn på den alderen likte å ha litt privatliv, men ikke her nei. Der gjør mange feil, det er jo du og mannen din som bor der, ikke han og hans barn. Den eldste min, er faktisk min ste-datter, og her tar alle det som en selvfølge at vi voksne bestemmer. Om jeg sier til henne at hun skal gå på rommet til middagen er klar, så gjør hun det (noe jeg ikke trenger, vel å merke ) Men kansje du kunne snakket med mannen din om det, at de må lære seg til å bruke rommene og fantasien litt, ikke bare sitte på stua?
Pjuskesnusken Skrevet 29. februar 2012 Forfatter #8 Skrevet 29. februar 2012 Føler meg "heldig" der Her bruker tenåringen rommet sitt så å si hele tiden, spesielt når venner er her. Sjelden vi ser henne for å si det sånn.. Da er du heldig, her skal alle sitte i samme rom hele tiden,,og vi har ett stort hus. Men kan du ikke si ifra at de kan være på rommet når de har besøk? At det rett og slett blir litt "mye" ? Da vi flytta til det nye huset her, så var noe av det første vi gjorde å male rommene til barna, slik at de skulle få lyst til å være der. Det funka for eldstedattera, men ikke minstemann Jeg prøver å si det, men det skjer ikke. Det er samboer sine barn, og han lar de bare få lov, så da hjelper det ikke hva jeg sier. Jeg trodde barn på den alderen likte å ha litt privatliv, men ikke her nei. Der gjør mange feil, det er jo du og mannen din som bor der, ikke han og hans barn. Den eldste min, er faktisk min ste-datter, og her tar alle det som en selvfølge at vi voksne bestemmer. Om jeg sier til henne at hun skal gå på rommet til middagen er klar, så gjør hun det (noe jeg ikke trenger, vel å merke ) Men kansje du kunne snakket med mannen din om det, at de må lære seg til å bruke rommene og fantasien litt, ikke bare sitte på stua? Jeg kan love deg jeg har prøvd, hun har aldri brukt rommet sitt noen gang, kun til å sove i, hun har ett koselig rom. Jeg har prøvd snakke med samboer, men har lar egentlig alt bare skure og gå... Her får ungene som har egen tv stue i kjellerstuen, også få lov til å ta over tv i hovedstuen og bestemme hva som skal sees på. Samboer har nok dårlig samvittighet for at de er skillsmissebarn, pluss at han er konfliktsky.
¤Hippie¤ Skrevet 29. februar 2012 #9 Skrevet 29. februar 2012 Å kjære vene.. Da skal du ha mye ros for Å holde ut! Seriøst, han fÅr bare se til Å høre pÅ deg og dine meninger ogsÅ, et barn har ikke godt av Å fÅ gjøre som det vil, og unngÅ konflikter med foreldre. Høres litt rart ut, men sÅnn føler jeg det iallfall. Før jenta vÅr flytta til oss, hadde hun vanlig samvær. Om det var noe hun ville, som f.eks Å se film til langt pÅ natt, sÅ var det nei uansett hvor "snille" vi egentlig ville være nÅr hun først var hos oss. Jeg ser det nÅ idag, at vi gjorde oss selv en giga-tjeneste ved Å være strenge uansett, for til slutt flytta hun til oss, og da hadde hun allerede blitt kjent med at vi er strenge jeg har nok muligens vært ganske "heldig" med bÅde mann og barn der, men du mÅ ikke la deg trÅkke pÅ! Det er som sagt DU og MANNEN som er voksne og bestemmer, IKKE barna, samme hvor dÅrlig samvittighet han har for at ting har blitt som det har blitt. NÅ er situasjonen deres en annen, og det mÅ alle bare finne seg i. Barna har godt av Å være i eget selskap og pÅ egne rom Jeg høres nok bÅde slem og selvgod ut, men det fÅr bare være. I begynnelsen i nye huset, sÅ sa jeg til gutten at hun skulle være pÅ rommet Å leke en viss tid for Å se det tv-programmet han ville. Og det virka! P.S Jeg skulle "drept" for Å fÅ egen tv-stue til barna!!
Pjuskesnusken Skrevet 29. februar 2012 Forfatter #10 Skrevet 29. februar 2012 Å kjære vene.. Da skal du ha mye ros for Å holde ut! Seriøst, han fÅr bare se til Å høre pÅ deg og dine meninger ogsÅ, et barn har ikke godt av Å fÅ gjøre som det vil, og unngÅ konflikter med foreldre. Høres litt rart ut, men sÅnn føler jeg det iallfall. Før jenta vÅr flytta til oss, hadde hun vanlig samvær. Om det var noe hun ville, som f.eks Å se film til langt pÅ natt, sÅ var det nei uansett hvor "snille" vi egentlig ville være nÅr hun først var hos oss. Jeg ser det nÅ idag, at vi gjorde oss selv en giga-tjeneste ved Å være strenge uansett, for til slutt flytta hun til oss, og da hadde hun allerede blitt kjent med at vi er strenge jeg har nok muligens vært ganske "heldig" med bÅde mann og barn der, men du mÅ ikke la deg trÅkke pÅ! Det er som sagt DU og MANNEN som er voksne og bestemmer, IKKE barna, samme hvor dÅrlig samvittighet han har for at ting har blitt som det har blitt. NÅ er situasjonen deres en annen, og det mÅ alle bare finne seg i. Barna har godt av Å være i eget selskap og pÅ egne rom Jeg høres nok bÅde slem og selvgod ut, men det fÅr bare være. I begynnelsen i nye huset, sÅ sa jeg til gutten at hun skulle være pÅ rommet Å leke en viss tid for Å se det tv-programmet han ville. Og det virka! P.S Jeg skulle "drept" for Å fÅ egen tv-stue til barna!! Helt enig med deg Hippie... Jeg har prøvd, men det blir bare at jeg gÅr Å kjefter og blir den "onde" stemoren. Er nesten sÅ jeg har gitt opp litt nÅ.. Ofte er samboer enig med meg, han bare gjennomfører ikke det han sier han skal.. og ungen hører helt klart heller pÅ pappa som sier det hun vil enn meg som sier nei.. Ja føler barna er heldig som har en egen stue, og for ikke snakke om egne rom..
¤Hippie¤ Skrevet 29. februar 2012 #11 Skrevet 29. februar 2012 Oi... Har du prøvd å snakke med jenta om det da? Hva om dere alle setter dere sammen og lager noen "husregler" for besøk og tv-tid? Vi hadde det da jeg "var liten" (er forøvrig 23 nå... ) og selv om vi var litt sure fordi vi ikke fikk glane på tv'n hele tiden, så virka det
Pjuskesnusken Skrevet 29. februar 2012 Forfatter #12 Skrevet 29. februar 2012 Joda, vi har igrunn prøvd det også, føler at alt flyter ut hele tiden, siden hun bare er her annenhver uke, og reglene er ganske annerledes hos mor. Vet de sitte å ser på tv sammen hver eneste kveld der, de har bare en tv, tror det er derfor hun forventer det her også.. fordi det er koselig, men problemet er at ikke vi her i huset ser på de samme tingene som hun gjør sammen med moren.. jaja.. skal ikke være enkelt. Men vi må nok sette oss ned igjen snart å prøve å sette noen regler.
Anonym bruker Skrevet 29. februar 2012 #13 Skrevet 29. februar 2012 Stebarna hos oss så mye drit hos mora, bare piss, bigbrother, idol etc. Holdt på å spy når de kom inn å satt tv på. Jeg hadde ikke noe jeg skulle ha sagt, faren mente de skulle få se. Mine barn hadde ike fått sett på sånt i den alderen. Det er i alle fall sikkert.
Anonym bruker Skrevet 29. februar 2012 #14 Skrevet 29. februar 2012 Stebarna hos oss så mye drit hos mora, bare piss, bigbrother, idol etc. Holdt på å spy når de kom inn å satt tv på. Jeg hadde ikke noe jeg skulle ha sagt, faren mente de skulle få se. Mine barn hadde ike fått sett på sånt i den alderen. Det er i alle fall sikkert. Da er vel ikke faren noe bedre enn mora da, hvis han lar dem se det samme drittet på TV?
¤Hippie¤ Skrevet 29. februar 2012 #15 Skrevet 29. februar 2012 Hva er det med menn som ikke tør å sette regler for barna sine? Beklager, det er ikke meningen å fornærme dere! Men hadde min mann bare latt stedattera mi styre på slik, og verken han eller de hadde respektert mine meninger, så hadde jeg vært borte for lengst. Skal selvfølgelig ikke være helt nazi når det gjelder tv, men som i HI sitt tilfelle, der de faktisk har eget tv-rom, så skulle det jo bare mangle at de bruker det, spesielt når de har venner på besøk. Selv om det er hans barn, så har du faktisk noe du skulle sagt! Kansje ikke i selve oppdragelsen (spørs på situasjonen) , men når det gjelder tv, venner på besøk osv så har du en del å si du også, siden du er den andre voksne i huset
Anonym bruker Skrevet 29. februar 2012 #16 Skrevet 29. februar 2012 Har verken behov for eller lyst til å forvise unga mine til rommet sitt når de er i sitt eget hjem. De har like mye rett på å bruke stue og fellesrom som oss foreldre. Hva skal jeg si da? "Fy deg, nå har du sitti i stua i tre timer, gå på rommet ditt"? Hvorfor skulle jeg ønske det? Så jeg skulle få litt alenetid? Jeg hadde IKKE likt å bli sendt bort fra fellesskapet fordi mitt nærvær var så plagsomt, da hadde jeg følt meg som en plage. Unga er på skolen hele dagen, så skal de ikke få være med oss på kvelden om de ønsker det? Men sitte på rommet sitt? Greit nok at de alene ikke bestemmer hva vi skal se på TV, men å være i stua, det får de lov til.
¤Hippie¤ Skrevet 29. februar 2012 #17 Skrevet 29. februar 2012 Har verken behov for eller lyst til å forvise unga mine til rommet sitt når de er i sitt eget hjem. De har like mye rett på å bruke stue og fellesrom som oss foreldre. Hva skal jeg si da? "Fy deg, nå har du sitti i stua i tre timer, gå på rommet ditt"? Hvorfor skulle jeg ønske det? Så jeg skulle få litt alenetid? Jeg hadde IKKE likt å bli sendt bort fra fellesskapet fordi mitt nærvær var så plagsomt, da hadde jeg følt meg som en plage. Unga er på skolen hele dagen, så skal de ikke få være med oss på kvelden om de ønsker det? Men sitte på rommet sitt? Greit nok at de alene ikke bestemmer hva vi skal se på TV, men å være i stua, det får de lov til. Om det er alenetid foreldre er ute etter, så har de sitt eget rom å gå på Trenger heller ikke kjefte barna inn på rommet, men når det er enten pc eller tv de driver med fra etter skoletid og til legging, da sier jeg stopp. Som sagt så har ikke jeg det problemet, da jenta trives godt på sitt rom med musikk og venner, men jeg kan forstå godt de andre som syns det kan bli litt mye. Og ja, jeg har faktisk sagt til gutten at hvis han vil se på tv fra kl 6 til leggetid, altså ca 1,5 time, så må han leke litt først. Enten ute eller inne. Det er ingen barn som har vondt av å gjøre andre ting enn å sitte på stua å glo, e.l. Slik utviklinga er idag med barn som dessverre blir tykkere og tykkere, så er det enda større grunn til å få de ut eller ihvertfall i aktivitet, de trenger ikke henge på de voksne hele tiden, uten grunn. Håper da ingen her syns selve barna er noen plager? Men alt med måte Oisann, datt litt ut av det opprinnelige spørsmålet dette
Pjuskesnusken Skrevet 29. februar 2012 Forfatter #18 Skrevet 29. februar 2012 Har verken behov for eller lyst til å forvise unga mine til rommet sitt når de er i sitt eget hjem. De har like mye rett på å bruke stue og fellesrom som oss foreldre. Hva skal jeg si da? "Fy deg, nå har du sitti i stua i tre timer, gå på rommet ditt"? Hvorfor skulle jeg ønske det? Så jeg skulle få litt alenetid? Jeg hadde IKKE likt å bli sendt bort fra fellesskapet fordi mitt nærvær var så plagsomt, da hadde jeg følt meg som en plage. Unga er på skolen hele dagen, så skal de ikke få være med oss på kvelden om de ønsker det? Men sitte på rommet sitt? Greit nok at de alene ikke bestemmer hva vi skal se på TV, men å være i stua, det får de lov til. Ingen her som blir forvist noen steder. Var hovedsaklig snakk om barn ikke ønsker litt privattid i den alderen, gjorde det i den alderen selv. Koste meg på rommet mitt med musikk og andre ting. Hadde jeg venner på besøk, gadd vi hvertfall ikke sitte oppå de voksne. Barnet får selvfølgelig lov å være i stuen her, men synes ikke det er riktig at ett barn skal bestemme hva som skal sees på når hele familien er samlet.
Anonym bruker Skrevet 29. februar 2012 #19 Skrevet 29. februar 2012 Har verken behov for eller lyst til å forvise unga mine til rommet sitt når de er i sitt eget hjem. De har like mye rett på å bruke stue og fellesrom som oss foreldre. Hva skal jeg si da? "Fy deg, nå har du sitti i stua i tre timer, gå på rommet ditt"? Hvorfor skulle jeg ønske det? Så jeg skulle få litt alenetid? Jeg hadde IKKE likt å bli sendt bort fra fellesskapet fordi mitt nærvær var så plagsomt, da hadde jeg følt meg som en plage. Unga er på skolen hele dagen, så skal de ikke få være med oss på kvelden om de ønsker det? Men sitte på rommet sitt? Greit nok at de alene ikke bestemmer hva vi skal se på TV, men å være i stua, det får de lov til. Om det er alenetid foreldre er ute etter, så har de sitt eget rom å gå på Trenger heller ikke kjefte barna inn på rommet, men når det er enten pc eller tv de driver med fra etter skoletid og til legging, da sier jeg stopp. Som sagt så har ikke jeg det problemet, da jenta trives godt på sitt rom med musikk og venner, men jeg kan forstå godt de andre som syns det kan bli litt mye. Og ja, jeg har faktisk sagt til gutten at hvis han vil se på tv fra kl 6 til leggetid, altså ca 1,5 time, så må han leke litt først. Enten ute eller inne. Det er ingen barn som har vondt av å gjøre andre ting enn å sitte på stua å glo, e.l. Slik utviklinga er idag med barn som dessverre blir tykkere og tykkere, så er det enda større grunn til å få de ut eller ihvertfall i aktivitet, de trenger ikke henge på de voksne hele tiden, uten grunn. Håper da ingen her syns selve barna er noen plager? Men alt med måte Oisann, datt litt ut av det opprinnelige spørsmålet dette Er enig i at barna har godt av aktivitet. Men når de først skal sitte ved PC eller TV så får de lov til å gjøre det i stua. Jeg gjør jo det, så hvorfor skulle ikke de få lov? Er helt for å oppmuntre barna til aktivitet, for all del, men jeg tvinger dem ikke på rommet sitt når de er hjemme. Synes bare det er stas å ha dem rundt meg
Heihånåerdetjuligjen Skrevet 29. februar 2012 #20 Skrevet 29. februar 2012 Tips: sett deg sammen med ungene, og begynn å spørre og grave og prate i ett sett:-) Da tenker jeg til slutt at de blir lei..... Hvis ikke de flytter på seg, så fortsetter du bare til de gjør det;-)
Pjuskesnusken Skrevet 29. februar 2012 Forfatter #21 Skrevet 29. februar 2012 Tips: sett deg sammen med ungene, og begynn å spørre og grave og prate i ett sett:-) Da tenker jeg til slutt at de blir lei..... Hvis ikke de flytter på seg, så fortsetter du bare til de gjør det;-) hehe.. har tenkt tanken....
Anonym bruker Skrevet 1. mars 2012 #22 Skrevet 1. mars 2012 Joda, vi har igrunn prøvd det også, føler at alt flyter ut hele tiden, siden hun bare er her annenhver uke, og reglene er ganske annerledes hos mor. Vet de sitte å ser på tv sammen hver eneste kveld der, de har bare en tv, tror det er derfor hun forventer det her også.. fordi det er koselig, men problemet er at ikke vi her i huset ser på de samme tingene som hun gjør sammen med moren.. jaja.. skal ikke være enkelt. Men vi må nok sette oss ned igjen snart å prøve å sette noen regler. Hva mener du egentlig med at reglene er så annerledes her? Tror ikke egentlig de er så veldig annerledes... Vi har ikke bare en tv, men vi har bare en stue. Dermed blir det til at vi sitter mye sammen alle sammen, og ja, vi synes faktisk det er koselig! Ulempen er såklart at jeg ikke alltid kan se på det jeg ønsker å se; ikke fordi ungene (eller A) bestemmer, men fordi det ikke egner seg for dem. Da får jeg heller ofre det, for jeg mener også at de har like mye rett til å oppholde seg her i stua som oss voksne... Sånn er det vel å få store unger! Men akkurat når det gjelder å ha venninner på besøk, så ber jeg de gå på rommet i stedet for å bare henge rundt nede. Og det funker.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå