Anonym bruker Skrevet 29. februar 2012 #1 Skrevet 29. februar 2012 Er gravid med barn nr 3, m.a.o ingen "nybegynner", har jo gjort dette før... Uheldigvis er fastlegen min, som jeg har hatt i over 10 år, sykemeldt på ubestemt tid, så jeg har fått en vikar. Og jeg er IKKE fornøyd. 1. På første legetime, da var jeg ca 8 uker på vei, tok ikke legen gynekologisk undesøkelse. "ikkeno vits i" sa legen. Dette er jeg vant til blir gjort på første kontroll. Blodtrykket mitt målte hun utenpå klærne. Hun hadde lite sympati med at jeg var kvalm, kasta opp og var generelt i dårlig form... Bare gjør sånn og sånn så går det nok bra.... Prøvde å forklare at jeg hadde slitt voldsomt med dette med de to første barna mine, fikk hyperemesis-diagnose (det er IKKE mye gøy for de som har vært borti det...) Følte at jeg måtte krangle meg til en liten sykemelding... Helsekort for gravide ble fylt ut, men jeg fikk det ikke med meg. Hun var generelt lite sympatisk. 2. Bestemte meg for å gi henne en sjangse til, så var på andre kontroll idag, ca 12,5 uker på vei. Men denne gangen var hun bare værre... Ingen gynekologisk undersøkelse denne gangen heller (???), ikke kjente hun på magen, sjekket hvor langt livmora hadde kommet opp osv. Med begge de to andre barna mine har jeg hørt hjertelyd med doppler hos legen ca uke 11, men det var hvis heller ikke no vits i ifølge legen !! Blodtrykket måtte jeg spørre om hun kunne måle, det var nemlig lavt sist gang jeg var der, og ville jo vite om det fremdeles var sånn... Denne gangen målte hun ikke utenpå klærne, jeg hadde med vilje tatt på meg kun t-skjorte innenfor ytterjakka...Og blodtrykket var fremdeles lavt... I tillegg bestilte hun en haug med nye blodprøver, fordi jeg fremdeles var kvalm og dårlig, det har jeg heller aldri gjort før.... og må man virkelig tappe blodprøver på glass og bestille test for å måle blodprosenten?? Det har jeg gjort før med et lite stikk i fingeren...og fått umiddelbart svar... Og helsekort for gravide, det ligger fremdeles hos legen...Ikkeno vits i å ha det nei! Trodde gravide alltid skulle ha det med seg? Jeg er jo snart 13 uker på vei... Neste legetime ble satt nesten 2 mnd frem i tid... er ikke det veldig lenge til da? Trodde man gikk ca 1 gang i måneden jeg... det gjorde jeg ihvertfall med de to første barna mine. Overreagerer jeg, som ikke er fornøyd? Føler meg veldig lite ivaretatt... Eller har jeg bare fått ekstra god oppfølging i tidligere svangerskap? Vurderer å bytte lege og evnt få time hos jordmor. Takk for eventuelle svar
prøver1991 Skrevet 29. februar 2012 #2 Skrevet 29. februar 2012 Alt dette du beskriver er faktisk helt normalt, grunn til at neste svangerskapskontroll blir om 2 mnd er vel fordi du skal på ultralyd om ca en mnd, det er ikke vanlig å kjenne hvor livmor ligger så tidlig siden det er vanskelig å finne, min første svangerskap kontroll var da jeg var hele 14 uker på vei, det er fordi da er det størst sjanse for å finne ut hvid livmora ligger, finne hjertelyd osv. Grunn til at du kanskje føler deg misfornøyd med vikaren er nok fordi fastlegen din gjør ting på en annen måte, fordi det du beskriver at vikaren gjør er faktisk helt normalt
Anonym bruker Skrevet 29. februar 2012 #3 Skrevet 29. februar 2012 Hahaha, det der høres ut som en gammel filmkomedie, eller no'. "Goldie Hawn i hovedrollen som sinnsforvirret, med falsk CV, overtar ved en feiltakelse som legevikar for Steve Martin." Du, bytt lege, du, fort! Og meld i fra, til noen. Men sånn i forhold til GU, så har ikke jeg hatt det på over fem år, og har heller ikke hatt det i forbindelse med denne graviditeten, tror ikke dette er noe som er pålagt kontroll av gravide. Og jeg har gått til jordmor til kontroll, og var der ved 12 uker, lyttet etter hjertelyd (uten å høre noe), og ny kontroll ved 20 uker. De blir hyppigere fra nå av, skal til ny kontroll i uke 25. Og helsekortet er det meningen at du skal ha med deg, ja! Uff, for ei nepe du er blitt utsatt for.
Anonym bruker Skrevet 29. februar 2012 #4 Skrevet 29. februar 2012 Jeg har vært gravid to ganger, første kontroll har alltid vært hos lege når jeg har vært ca 12 uker på vei. Da har det blitt tatt blodprøve ja for å sende til labratoriet hvor de tester blodtype, hiv og mange andre ting jeg ikke husker. Ellers har ikke magen blitt målt på den første kontrolle da det ikke er vanlig at livmoren kommer over kanten før rundt uke 14 og ikke har vi hørt etter hjertelyd heller for det er vanlig å ikke finne de når man er så kort på vei og ikke noe vits i å bli nervøs for ingenting. Deretter har neste kontroll vært ul når jeg har vært 18/19 uker på vei, deretter jordmor (jeg har gått til jordmor istedetfor lege) første gang i uke 23. Deretter en gang i mnd hos jordmor. Tror dette er ganske vanlig oppfølging, de fleste vennene mine har hatt lignende hyppighet.
Ikkesåallerværst Skrevet 29. februar 2012 #5 Skrevet 29. februar 2012 Jeg tror du har blitt veldig godt ivaretatt av din tidligere lege Det er ikke vanlig med gu i sv.skap, det har jeg aldri tatt foruten innvendig ul hos privat gynekolog, tidlig i sv.skapet. Kjenne på magen/livmor har de ikke gjort hos meg før i uke 20. Blodtrykket skal nok ikke tas utenpå klærne, og lite sympati er jo heller ikke hyggelig.. Det er noen blodprøver du skal ta i uke 12 for å finne ut av toksoplasmose, hiv-smitte, og andre ting jeg ikke husker.. Blodprosent bør de kunne finne på legekontoret med stikk i fingeren. Vikarlegen er nok ikke av den mest empatiske eller ekstraserviceytende sorten, kanskje? Kjipt å gå fra god lege til en middelmådig. Kanskje du heller skal gå til jm denne gangen?
Anonym bruker Skrevet 29. februar 2012 #6 Skrevet 29. februar 2012 Grunn til at du kanskje føler deg misfornøyd med vikaren er nok fordi fastlegen din gjør ting på en annen måte, fordi det du beskriver at vikaren gjør er faktisk helt normalt Normalt å måle blodtrykk utenpå klærne og beholde helsekortet?
Anonym bruker Skrevet 29. februar 2012 #7 Skrevet 29. februar 2012 Ja glemte å si at jeg ALDRI har hatt gu når jeg har vært gravid.... Hilsen #4
Anonym bruker Skrevet 29. februar 2012 #8 Skrevet 29. februar 2012 De går mer og mer vekk fra GU på svangerskapskontroll, gjør det vel bare dersom det er tid for ny celleprøve. Det sa hvertfall legen min. Men helsekortet skal du jo få med deg... Jeg går bare til jordmor nå og standar på hver kontroll siden jeg var der første gang er å høre hjertlyden, kjenne på og måle magen, sjekke blodtrykket, urinprøve og evnt noen blodprøver. Jeg sjekket blodprosenten sist ved blodprøve, var aldri snakk om bare et stikk i fingeren. Kjedelig å ikke være noe fornøyd med legen sin... Kanskje du bør bytte eller bare gå til jordmor dersom du kan det. Håper det ordner seg
Gjest Heartbroken Skrevet 29. februar 2012 #9 Skrevet 29. februar 2012 Min jordmor sa at de ikke har lov å ta blodprøve ved å stikke i fingeren lenger pga at det ikke var nøyaktig nok. Så nå må alle ta en skikkelig blodprøve for å få vite prosenten. Helsekortet skal du ha. Ellers virker det som legen gjør det hun skal, men litt hyggelig er det jo lov å være. jeg har bare gått til jordmor i mine svangerskap.
Anonym bruker Skrevet 29. februar 2012 #10 Skrevet 29. februar 2012 Huff da, enig i at hun ikke var spesielt sympatisk. Siden jordmor ikke kan skrive sykmelding, så ville jeg byttet lege, for da må du jo uansett innom denne legen. Har opplevd denne kvalmen selv, så jeg vet at det ikke er særlig lurt å presse seg gjennom jobb når du har barn fra før. Lykke til, håper uansett kvalmen gir seg snart.
Anonym bruker Skrevet 29. februar 2012 #11 Skrevet 29. februar 2012 Tror nok din faste lege som flere nevner har gitt litt ekstraservice... Det vikaren gjør er helt etter retningslinjene.. - gynekologisk us var tidligere en del av svangerskapskontrollen men er nå ikke lenger standard og utføres kun dersom det er en spesiell grunn til det - ikke stort poeng i å måle blodtrykket så tidlig, og om man velger å gjøre det er det ikke et problem å gjøre det utenpå klærne så lenge man klarer å høre pulsen godt - det er ikke vanlig å måle magen eller kjenne på livmora før etter uke 15 for det er jo først i uke 12 at den kommer opp av bekkenet.. Mange måler ikke magen før i uke 24.. - de fleste vil ikke lete etter hjertelyd før etter uke 15-16 tidligst, og mange velger å vente til etter vanlig ul. Dette pga det kan være vanskelig å finne hjertelyden så tidlig og de ønsker ikke bekymre den gravide unødig.. - det er vanlig å ta fulle blodprøver ja, dette for å sjekke blodtyping, hiv test etc... Det eneste som er "unormalt" som jeg kan se er at du ikke har fått helsekortet... Vanlig svangerskapskontroll regime er nå : - første kontroll hos lege eller jordmor uke 8-12 - vanlig ul uke 17-21 - kontroll lege eller jordmor uke 24 - kontroll lege eller jordmor uke 28 - kontroll lege eller jordmor uke 32 - kontroll lege eller jordmor uke 36 - kontroll lege eller jordmor uke 38 - kontroll lege eller jordmor uke 40 - overtidskontroll uke 41
Alva♂️♂️♂️♀️ Skrevet 29. februar 2012 #12 Skrevet 29. februar 2012 (endret) Mye av det legen din gjør er faktisk helt normalt. Det er faktisk ikke vits med GU bare fordi man er gravid. Har ikke hatt dette med noen av mine fire barn. Blodprøvene de skal ta er jo for mer enn bare blodprosenten. I hvert nye svangerskap skal de sjekke for rubellaresistanse, HIV osv, men mange tar ikke prøvene før i uke 11-12 fordi det da er større sjans for at svangerskapet vil gå bra. Kloke leger hører IKKE etter hjertelyd så tidlig som i uke 11-12. Det er slett ikke alltid den kan høres så tidlige, og de kan risikere å skremme den gravide når de da ikke finner hjertelyden. Det er altså helt riktig av legen din å ikke lytte etter hjertelyd nå. Men måten legen opptrer på er noe annet. Du skal føle deg sett og ivaretatt, og det er lov for leger å lytte til pasientene sine og opptre hyggelig. Jeg tenker at du bytter lege dersom du føler kjemien er dårlig. Endret 29. februar 2012 av Alva♂♂♂♀
Con Skrevet 29. februar 2012 #13 Skrevet 29. februar 2012 Har heller ikke hat gu som gravid. På første kontroll i uke 12 tok de mange blodprøver, neste gang var stikk i fingern hos lege i uke 28. Hjertelyd fikk jeg høre første gang hos jordmor i uke 16, så i uke 24. Det du har grunn til å klage på er at du ikke får helsekortet med deg.
Anonym bruker Skrevet 29. februar 2012 #14 Skrevet 29. februar 2012 Kanskje ikke sympatisk (og det med blodtrykket og helsekortet var rart), men stort sett gjorde vel legen som hun skulle. GU har jeg ikke tatt i noen av svangerskapene mine, og kjenne på magen og høre hjertelyd ble også først foretatt lenge etter uke 13.
Anonym bruker Skrevet 29. februar 2012 #15 Skrevet 29. februar 2012 HI her. Takk for svar! Av det jeg kan se, er det tydeligvis ting som har forandret seg etter at jeg gikk gravid sist. Minstemann her er 6,5 år, så det begynner å bli noen år siden... Blodprøvene dere henviser til som alle skal ta, vet jo jeg også om...men de hadde jeg allerede tatt. Når legen nå tok en drøss med nye prøver, virket det som om hun tok dem for å sjekke om det var noe annet galt i forhold til kvalmen min. Bl.a no leverprøve-greier...skjønte ikke alt hun sa, for hun snakker litt gebrokkent norsk. Ingen av disse prøvene var for toxoplasmose, hiv, blodtype osv...de vet jeg som sagt om, og hadde tatt dem fra før av. Og de blir vel bare tatt en gang? Synes kanskje jeg burde fått vite hva hun faktisk skulle sjekke med de 4-5 glassene med blod som ble tatt... Skjønner jeg kanskje har vært heldig med han som egentlig er fastlegen min, og han kanskje fulgt meg ekstra godt opp i og med at jeg både har opplevd spontanaborter og fikk akutt sv.skapsforgiftning med førstemann. Men må si at jeg også synes hu virker som ei "nepe" som noen her inne kalte henne...hehe... Følte meg uansett ikke spes godt motatt.
Mrs.HvorErNøkleneMine? Skrevet 29. februar 2012 #16 Skrevet 29. februar 2012 Du må ha med deg helsekortet når du skal til ultralyd, så dra ned til legen og si at dette må du ha! Ellers syns jeg legen din har gjort alt riktig, annet enn at hun ikke har fått deg til å føle deg ivaretatt.
Anonym bruker Skrevet 29. februar 2012 #17 Skrevet 29. februar 2012 Kan du ikke gå til jordmor i stedet for lege?
Gjest Tullmusa83 Skrevet 29. februar 2012 #18 Skrevet 29. februar 2012 Enig i at det høres ut som HI er vant til litt ekstra service, men jeg reagerer på flere ting en dette helsekortet. Når Hi før har hat hypermesis burde det ikke være vannskelig for henne å bli sykmeldt grunnet dette. Slurv ved måling av blodtrykket betyr jo at hun ikke hadde trengt å måle blodtrykket i det helle tatt. Nei Hi hvis det er ledige fastleger med godt rykte i nærheten av deg ville jeg nok byttet. Men noe gu får du nok ikke, men du har kanskje ikke så lyst på det når det ikke trengs. Det er ihvertfall ikke det morsomste jeg vet
Anonym bruker Skrevet 29. februar 2012 #19 Skrevet 29. februar 2012 Skal finne meg en jordmor ja, har ikke peiling på navn på noen gode jordmødre evnt andre leger. Legesenteret sa jeg måtte finne ut dette selv, og legen sa at jordmor kunne jeg finne på "gule sider"...hehe...akkurat det var nesten litt morsomt, og det stemmer sikkert altså...får vel forhøre meg litt rundt... GU tar jeg ikke hvis jeg ikke Må, så hvis dette ikke er vanlig lenger, så gjør det ikkeno å slippe... Får vel gå å kreve helsekortet mitt også... Hyperemesis har hatt i mine to foregående svangerskap, og skulle ikke tro man måtte "krangle" seg til sykemld når det eneste man duger til er å ligge på soffan.... Selv om legen har gjort mye "etter boka" er det heldigvis flere som har svart her som er enig i at ikke alt var like imponerende med denne legen... Hilsen HI
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå