Anonym bruker Skrevet 29. februar 2012 #1 Skrevet 29. februar 2012 Hva gjør dere når de sier ord som pule og kuk..? Han har lært det fra kompisen sin. Vet dette er helt normalt og noe jeg må rekne med når jeg har barn, men jeg vet ikke hvordan jeg burde reagere når de sier det! Sier det er stygge ord og at han aldri skal si det til andre. Bør jeg si hva det betyr? Er det på tide med blomsten og bien?
Anonym bruker Skrevet 29. februar 2012 #2 Skrevet 29. februar 2012 lurer på det samme jeg. Har en i 2 klasse som har lært mange stygge ord. Sier ikke hva de betyr, men bare at de er stygge ord og at man ikke skal si det til andre.
Anonym bruker Skrevet 29. februar 2012 #3 Skrevet 29. februar 2012 Nå har jeg ikke barn selv i den alderen, men tror nok jeg først og fremst ville spurt om barnet viste hva det betyr, og så forklart hva det er ett stygt ord for og at sånne ord får de ikke lov å si. Det er utrolig hva de vet i den aldren, så skal ikke se bort i fra at de alt vet hva det betyr også.
Anonym bruker Skrevet 29. februar 2012 #4 Skrevet 29. februar 2012 Jeg har en førsteklassing som har lert seg noen stygge gloser! Jeg har sagt til han at det er veldig stygt å si de ordene og at vi bruker ikke dei ordene her hjemme i dette huset. for jeg vet at det hjelper lite å sei at han aldri må si de og de for det gjør di jo uansett når jeg ikke er der. Her om dagen dunket han foten sinn i et stolben ( noe som gjer sinnsykt vondt ). Da hørte jeg faen mamma, det gjor så vondt!! hehe. jeg måtte faktisk snu meg og fnise litt. for jeg hadde sagt akkuratt det samme selv.
Anonym bruker Skrevet 29. februar 2012 #5 Skrevet 29. februar 2012 Jeg har en førsteklassing som har lert seg noen stygge gloser! Jeg har sagt til han at det er veldig stygt å si de ordene og at vi bruker ikke dei ordene her hjemme i dette huset. for jeg vet at det hjelper lite å sei at han aldri må si de og de for det gjør di jo uansett når jeg ikke er der. Her om dagen dunket han foten sinn i et stolben ( noe som gjer sinnsykt vondt ). Da hørte jeg faen mamma, det gjor så vondt!! hehe. jeg måtte faktisk snu meg og fnise litt. for jeg hadde sagt akkuratt det samme selv.
Anonym bruker Skrevet 29. februar 2012 #6 Skrevet 29. februar 2012 Gutten min sier heldigvis ikke slike ord enda, men han kom hjem en dag og sa at en på skolen hadde kalt han pikksuger :S Ikke så kult. Han vet jo ikke hva det betyr, men vet at det har stygt og sier at han aldri kommer til å kalle noen det.
Alva♂️♂️♂️♀️ Skrevet 29. februar 2012 #7 Skrevet 29. februar 2012 2. klassingen min har jeg faktisk ikke hørt noen banneord i fra, men jeg regner da med at han kan en god del Men 4. klassingen min prøvde seg litt i 1. klasse. Vi spurte ham om han visste hva ordene betyr, noe han sjelden gjorde, så forklarte vi og sa at han ikke skal bruke sånne ord til/rundt voksne eller så småsøsken hører det. Jeg tenker at venner i mellom må de jo nesen få bruke språket litt mer fritt som de vil, noe annet ville da også være urealistisk. Det ble litt mye en periode, og til slutt kom han hjem rasende på faren sin og kom med en remse som var heeeelt uakseptabel. Da sprakk det litt for meg og jeg sa vel ganske klart i fra om hva jeg mente om slikt språkbruk i vårt hus osv (du kan sikkert kalle det jeg gjorde for å "skjelle ham ut" ), gutten har i hvertfall aldri noensinne bannet igjen foran meg, og dette er over 3 år siden nå. Ikke en god måte å håndtere det på sikkert, ved å kjefte altså, men det funket tydeligvis mye bedre enn alle de pedagogiske samtalene vi hadde hatt med ham. Nå kan han godt komme hjem og spørre om hva diverse banneord betyr, men bruker dem ikke som banneord hjemme. Hører at han kan komme med gloser til kamerater ute, men tenker at det er greit nok. Det viktigste for meg er ikke at de ikke banner i det hele tatt, men at de vet når de absolutt ikke skal banne.
Anonym bruker Skrevet 29. februar 2012 #8 Skrevet 29. februar 2012 Da forsikkrer jeg meg om at de vet hva de snakker om og forklarer at mange synes det er ubehaglig å høre de ordene selv om det bare er ord som beskriver helt vanlige ting. Så lenge de vet at de provoserer med ordbruken lar jeg bestemme det selv. Dette fungerer fint med mine jenter. De bruker uttrykkene ganske sjeldent og da veldig bevist. Det synes jeg er helt fint.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå