Gå til innhold

Er dette en grei deal med tenåringen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er jo mange som har avtale om at hvis de ikke røyker eller drikker før de er 18 ska foreldrene spandere lappen. Jeg syns det høres helt urealistisk ut, ungdom drikker og sånn er det bare! Selvfølgelig skal jeg gjøre det jeg kan for at mine ikke begynner med det for tidlig, men det er jo umulig å følge med på når de feks overnatter hos kompiser osv.

Det jeg syns er veldig viktig er at de gjør sitt beste på skolen! At de ikke skulker, driter i lekser, ikke leser på prøver og sånne ting. Jeg ga fullstendig f i skolen og jobber nå i kassa på rimi, selv om jeg kunne tenke meg å bli kirurg! Så det er veldig viktig for meg at de gjør sitt beste!

Så det jeg tenkte på er at om de kommer hjem med gode karakterer, gjør så godt de kan, følger med i timene, gjør lekser osv, så skal jeg betale for lappen!

Hva syns dere? Jeg syns dette var lurt ;)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Eneste jeg er redd for er at de skal få for stort press på seg. Evt at dette med lappen ikk er så viktig, men da kan de få en annen "premie".

Gjest Siklerotte
Skrevet

Det var vel ikke akkurat revolusjonerende. Det funker sikkert hvis tenåringen allikevel synes at skole er passe ålreit og klarer seg greit på skolen, men jeg tror ikke at det hjelper som en motivasjon for en femtenåring som sliter med skolen og ikke ser noe positivt med skole. Det er vel neppe noen enorm motivasjon å vite at om tre år betaler mamma lappen så lenge jeg holder ut flere hundre skoledager til - med gode resultater.

Skrevet

Jeg synes "gjør så godt de kan" og "gode karakterer" er alt for vage krav i forhold til en så stor belønning. Du vil oppleve at det er dager de ikke gjør så mye lekser som du ønsker og deter ikke sikkert de er flinke i alle fag, selv om de forsøker. Du må gjøre avtalen mye klarere og være forberedt på hva du gjør når de en dag kommer hjem med for eksempel en midt på treet karakter i kroppsøving. Da har du plutslig ikke noe å lokke med lengre.

Hvordan har du tenkt å forholde deg til at barna dine har ulike evner og interesser? Hvordan har du tenkt å vurdere prestasjonene i praksiss?

Skrevet

Nei det trodde jeg ikke heller... dette er min eldste, har ikke erfaring med tenåringer i det hele tatt, derfor spør jeg.

Vil bare de ikke skal gi faen sånn som meg!

Skrevet

eg fekk penger vis eg fekk gode karakterer som belønning på ungdomskolen.. vis eg kom heim med 5 el 6 på prøver fekk eg en liten sum.. trenger ikkje vere så masse (kommer ann på alder ) og når karakterene kom til sommeren fekk eg penger for dei gode karakterene.. lappen er langt unna for de på ungsomskolen.. kansje lite motivasjon? å på vidergåande bør di ta ansvar for gode kanrakterer selv? men ingen dårlig deal det heller :)

Skrevet

Jeg synes "gjør så godt de kan" og "gode karakterer" er alt for vage krav i forhold til en så stor belønning. Du vil oppleve at det er dager de ikke gjør så mye lekser som du ønsker og deter ikke sikkert de er flinke i alle fag, selv om de forsøker. Du må gjøre avtalen mye klarere og være forberedt på hva du gjør når de en dag kommer hjem med for eksempel en midt på treet karakter i kroppsøving. Da har du plutslig ikke noe å lokke med lengre.

Hvordan har du tenkt å forholde deg til at barna dine har ulike evner og interesser? Hvordan har du tenkt å vurdere prestasjonene i praksiss?

Det er greit at de ikke er like gode i alt, men jeg vil de skal gjøre sitt beste! Da er jeg fornøyd..

Så om de begynner å prioritere hobbyer, festing, venner fremfor skole da ryker det jo.

men det var kanskje ikke så lurt likevel. Var bare en tanke jeg hadde. Har ikke tenkt så veldig mye gjennom det enda!

Skrevet

Jeg tror ikke dette vil funke. Jobb heller med holdninger og hva de syns og vil med skolen. Mye bedre det. Få de til å tenke fremover og til å forstå at noe liker man ikke, men må gjøre det greit for det om. Så kan du heller gi en belønning i form av penger (øremerket lappen kanskje) om de kommer hjem med gode karakterer til terminene, eller div prøver.

Skrevet

For meg var det å bli påspandert lappen, alt for langt frem i tid til at det hadde noen positiv effekt...

Ha heller kortere mål -Om man gjør det bra dette semerster skal vi ...... til sommeren. (fyll inn det som passer, ferietur, ting barnet har ønsket seg etc )

Skrevet

eg fekk penger vis eg fekk gode karakterer som belønning på ungdomskolen.. vis eg kom heim med 5 el 6 på prøver fekk eg en liten sum.. trenger ikkje vere så masse (kommer ann på alder ) og når karakterene kom til sommeren fekk eg penger for dei gode karakterene.. lappen er langt unna for de på ungsomskolen.. kansje lite motivasjon? å på vidergåande bør di ta ansvar for gode kanrakterer selv? men ingen dårlig deal det heller smile.png

Det syns jeg hørtes bra ut! :)

Mitt problem var at jeg fikk ansvar for gode karakterer selv, men jeg var absolutt ikke moden nok til det! Jeg bare tenkte at okey, ingen sjekker om jeg gjør det bra, da bare driter jeg i det og drar heller på fest! Jeg strøk i omtrent halvparten av fagene, resten fikk jeg 2ere. Strøk gym bare fordi jeg ikke dukket opp i timene, egentlig er jeg veldig god i gym! Gikk fra s på skolen til stryk på vidergående. Husker også jeg ofte var litt frustrert over at ikke foreldrene mine brydde seg, så jeg ga faen litt på trass også! Derfor kommer jeg til å følge med ungene når de går på vidergående også! Kanskje det er motivasjon nok at de vet jeg følger med de også?

hi

Skrevet

Det er greit at de ikke er like gode i alt, men jeg vil de skal gjøre sitt beste! Da er jeg fornøyd..

Så om de begynner å prioritere hobbyer, festing, venner fremfor skole da ryker det jo.

men det var kanskje ikke så lurt likevel. Var bare en tanke jeg hadde. Har ikke tenkt så veldig mye gjennom det enda!

Problemet er at du ikke har noen faste kriterier for hva som er "godt nok" og at lappen ligger veldig langt frem i tid.

Jeg tror du kommer lengre med belønninger som kommer tidligere, eventuelt at du setter inn en sum på "førerkortkontoen" hvert halvår eller noe sånt i forhold til innsatsen. Ikke la dem miste alt om de har et halvår med problemer eller liknende.

Jeg er egentlig usikker på om slike belønningssystemer fungerer så godt, men har du råd til det tror jeg ikke det er så mye å tape, bare kriteriene er klinkende klare for begge parter.

Skrevet

Helt enig med dere om at det å få lappen er for langt frem i tid. 3 år er fryktelig lenge å vente på en premie!

Små belønninger i løpet av året er bedre! Men om de gjør sitt beste uten å få belønninger er jo det det beste! Vil bare ha noe å motivere de med når de begynner å bli skolelei!

Skrevet

Helt enig med dere om at det å få lappen er for langt frem i tid. 3 år er fryktelig lenge å vente på en premie!

Små belønninger i løpet av året er bedre! Men om de gjør sitt beste uten å få belønninger er jo det det beste! Vil bare ha noe å motivere de med når de begynner å bli skolelei!

Dette var hi :)

Skrevet

Dette blir sikkert et teit svar fra ei som ikke har tenåringer selv...

Men altså, er det riktig å belønne motivasjonen med ytre ting, slik at de vil gi innsats på skolen, men kun fordi de skal få ditt og datt? Er ikke det litt feil lærdom?

Jeg tenker at man bør gjøre noe fordi man ønsker det i seg selv. Altså blir det viktigere å motivere barna med andre faktorer, som hva det har å si å få gode karakterer... at man da kan komme inn på den vgs man ønsker, og studere, få god jobb, god økonomi osv. Om man ser barna gjøre liten innsats, kan man godt bry seg med å si hva man mener selv, og "forhøre" litt hvorfor de gjør som de gjør, om det bare er fordi de "har lyst" til å gjøre noe annet som å dra på tur med venninner istedefor å gjøre ferdig prosjektoppgaven, eller om det er fordi det er noe de "vil", altså at dem dropper å gjøre skolearbeidet fordi dem ikke har noen ønsker om å fortsette videre på skolen, ta utdannelse osv. Og få dem til å bli mer bevisste sine egne valg som man slik tar i dagliglivet.

Skrevet

Penger er motiverende for de fleste, men ikke bestandig for pengenes egen skyld. Ofte er det det pengene representerer som er det viktigste. Pengene er for mange et symbol på at de blir sett, at det de gjør er bra og på vellykkethet. Slik sett tror jeg betaling for karakterer ol kan fungere, men jeg tror også det er viktig at ungdommen blir sett på andre måter. De fleste av oss ønsker tross alt at barna våre skal bli lykklige. God utdanning kan være en del av det, men ikke målet i seg selv.

Skrevet

Jeg er ikke helt enig.. Jeg fikk lappen ved fullført videregående. Mine foreldre forventet ikke 6 i alle fag. Fullført og bestått var viktigst.

De hadde også alkohol og røyk inn i dette, men forsto at det var det bare å glemme. Alle ungdommer drikker. De hadde vært ungdom selv..

Jeg er svært takknemlig for å ha fått lappen, den er dyrebar for meg.

Skrevet

Når den tid kommer så vil vi nok betale sertifikat for ungene.

Men jeg kommer til å følge opp skolen fra første stund, og forsøke å skape motivasjon og gode arbeidvaner. Tror det er bedre at de selv har lyst til å gjøre det godt på skolen fordi dette skaper flere muligheter senere.

Så skader det vel heller ikke med en liten belønning i ny og ne for godt utført arbeid:D

Skrevet

Jeg driver ikke med "betinget kjærlighet". Lappen får de hjelp til så sant vi har råd. At de gjør sitt beste ellers i livet er jo til fordel for dem selv, og får helt andre konsekvenser i seg selv. Får du dårlige karakterer kan du ikke velge fritt på øverste hylle.....osv. At de oppfører seg og har respekt for de de bor sammen med og andre mennesker ute i verden er veldig viktig for meg, men jeg "betaler" ikke for det! Jeg har til nå oppdratt 3 tenåringer, og det ser ut til å gå meget bra til tross for skilsmisse og adhd og litt av hvert....;)

Skrevet

Enig. Forresten er det ikke slik at alle ungdommer drikker. Jeg gjorde ikke det.

Skrevet

Penger er motiverende for de fleste, men ikke bestandig for pengenes egen skyld. Ofte er det det pengene representerer som er det viktigste. Pengene er for mange et symbol på at de blir sett, at det de gjør er bra og på vellykkethet. Slik sett tror jeg betaling for karakterer ol kan fungere, men jeg tror også det er viktig at ungdommen blir sett på andre måter. De fleste av oss ønsker tross alt at barna våre skal bli lykklige. God utdanning kan være en del av det, men ikke målet i seg selv.

Men ønsker man at barna skal føle seg "sett" igjennom penger og gaver? Er man ikke da kommet inn på litt feil spor?

Skrevet

Hvis det er den eneste måten ungdommen føler seg sett på blir det galt tror jeg, men det trenger jo ikke være det. Det blir som på jobben. Det å få en bonus for godt utført arbeid er noe de fleste setter stor pris på, men står sjelden i motsettning til å bli sett og verdsatt ellers også.

Skrevet

Det er nå en gang sånn at ungdom i den alderen har mye de vil bruke penger på og det er helt klart at det vil være en stor motivasjon!! For meg ville det ikke funket med penger til lappen hverken for å få gode karakterer eller for å ikke drikke osv. I vår familie var skole osv veldig viktig! Jeg var samtidig ganske tidlig ute med fester osv men vi hadde et "system" som fungerte bra for min del.. Ved jul fikk jeg 100 kr for hver 5/6 mens til sommer fikk jeg 200 for hver 5/6.. Fikk 500 for hver 5'er som var standpunkt og 1000 for hver 6' er som var standpunkt. Jeg fikk også lov å være med på mye sosialt så lenge karakterene og fravær var etter det som kunne forventes av meg, mens hvis jeg plutselig Begynte å gjøre det dårlig på prøver osv var de mindre fleksibel..

Man kan kanskje kalle dette for et slags press men for meg funket det som belønning hvis jeg tok min del av ansvaret... Vi ble forresten sammen enig om reglene rundt dette...

Skal også sies at mine foreldre skitur har vært engasjert i leksene mine og brukt tid sammen m meg på dette... Funket kjempebra her iallefall:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...