Gå til innhold

Fæl førskolekontroll - overvekt!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ble nærmest kjeftet opp i bortimot en time av ei fæl helsesøster som satt med et falskt smil på munnen mens hun truet meg med slankeoperasjon for 5-åringen min!

Det var HELT grusomt, og jeg ble knallrød, blodtrykket sto i taket, og jeg visste ikke hva jeg skulle si annet enn "ja" og "vi skal ta mer tak i det", men hun ga seg ikke og kvernet på!

Jenta mi er 5 år og etter mitt syn litt lubben. Hun er glad i mat, men er aktiv og skora max på alle testene helsesøstera kom med. Hun er kvikk og flink og ser ut som prototypen på en sunn og frisk unge. Det skal sies at hennes far familie er storvokste, høye og kraftige.

Men etter BMI for barn er hun altså sykelig overvektig, og helsesøstera trua altså med at hvis jeg, som var skyld i dette, ikke tok meg sammen, så ble slankeoperasjon det neste!

Jeg er 21 uker på vei med nr. 3, og dette tok helt knekken på meg, og jeg satt knallrød i fjeset og med en bankende hodepine til langt på kveld! Følte meg helt forferdelig grusom og mislykka, ble bekymra for barnet jeg bærer når jeg har klart å "ødelegge" min yngste datter....

Men så ser jeg på henne, sunn og sterk, blid og fornøyd, og lurer på om jeg selv ville blitt sendt på sykehuset som liten, da jeg også var lubben som jente... Men jeg ble sett på som sunn og fin...

*knust*

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor høy og hvor mye veier jenta di da? Kan ikke tro at hs truet m slankeoperasjon på 5 åring...???

Skrevet

Hvor høy og hvor mye veier jenta di da? Kan ikke tro at hs truet m slankeoperasjon på 5 åring...???

Hun gjorde det... mente nok i fremtiden...

Jenta er 118 cm og veier 28kg... Ser jo på BMI at det er ALTFOR mye, men hun SER virkelig ikke overvektig ut, bare litt lubben, har litt valpefett...

Men det er klart jeg skal fokusere på det - synes bare det blir så hysterisk!! Hun er jo sunn og frisk på alle måter ellers....

Gjest Lykkeliggift_
Skrevet

Det er uansett ingen som slankeopererer en 5-åring. Det var ganske mye vekt, men alle unger er forskjellig bygd. En unge som er sykelig overvektig klarer vel ikke å henge med i normale aktiviteter for barn i den alderen og gå gjennom en hel dag i barnehage uten å bli helt utkjørt?

Skrevet

Først av alt: Man skal IKKE bruke BMI på barn! At en helsesøster velger å gjøre det er helt bak mål! Minuspoeng til helsesøster for den :(

Andre poeng: Man slanker ikke barn. Barn skal få nok mat og de skal spise seg mette. Om barnet er litt på den "tykke siden" så holder man et fokus på sunn mat og aktivitet, for HELE familien. Alle spiser det samme (man singler ikke ut den "tykke", mens de andre spiser fete sauser og boller) og så gjør man aktiviteter som er lystbetont og morsomt for alle i familien.

At en helsesøster snakker om slanking og operasjon er reneste vås! Blir sinna på dine vegne nå!!

Skrevet

Det er vel det som teller? At jenta di har det bra og er sunn og frisk? Gutten min har nok ikke skyhøy bmi, men han begynner å bli litt lubben, litt "håndtak" her og der. Unger vokser i lengden og bredden, så du kan nok fint ta det litt med ro :)

Skrevet (endret)

Man regner da ikke ut BMI på barn?

Jeg var også ganske lubben som barn, enda mamma ver VELDIG nøye med kosthold og trening. Da jeg var 4år, gikk jeg for føste gang opp på fjellet (til en varde) med ski, alene. Var veldi aktiv, både i naturen, skirenn og barnidrett.

Men siden jeg ble tennåring, til mitt andre svangerskap, har jeg hatt en fin og sunn kropp :)

Hvis du syns ungen virker frisk og sunn, syns jeg du skal ta det med en klype salt. Du kan jo også dra til fastlegen, å snakke medhan/hun om dette.

Min svigermor fikk besjed om at sønnen hennes (mannen min) Var så feit, at han ike kom til å klare å gå, før han var minst 2år. Han gikk da han var 9 mnd. gikk opp og ned trapper da han var 11mnd. Han er også sunn og sprek mann i dag :)

oioi, beklager mine skrivefeil. :o

Endret av Tullsjura
Skrevet

Hvordan kosthold har dere da? HELT ærlig? Hvor ofte får hun sukker (dvs. saft/yoghurt/kjeks/søtsaker)? Hva drikker hun til maten? Hvilket pålegg spiser hun? Hva pleier dere å ha til middag?

Kanskje noe her dere kan endre på, så hun slipper å være overvektig, mener jeg. Ellers er det jo supert at hun er frisk og fin! Kanskje en hysterisk helsesøster!

Skrevet

Ikke alle helsesøstre er like proffe, det skal være sikkert. Men ofte ser de ting foreldre ikke ser eller vil se og hun har antakelig et poeng i at dere bør passe på at jenta har et sunt kosthold og nok fysisk aktivitet. Når det er sagt skal man ikke bruke BMI på barn og trusselen om slankeoperasjon er helt bak mål. En 5 åring er fremdeles småbarn i kroppen og de strekker seg i rykk og napp. Plutselig har hun en helt annen kroppsfasong.

Jeg har en gutt som mest sannsynlig hadde blitt karakterisert som overvektig om man hadde regna ut BMI på han. Han har beinbygging som en liten elefant og veier dobbelt så mye som kompisene. Vi ser at han har lett for å legge på seg - slekter på faren (som ifølge BMI er sykelig overvektig, noe han slett ikke er...) - og derfor er vi svært oppmerksomme på hva og hvor mye han spiser. Han er glad i mat og spiser til det er tomt om ingen passer på. Derfor er vi strenge på at "nå har du fått nok" når han har spist like mye som meg, at han spiser frukt hvis han er småsulten og at han skal ha fritidsaktivitet som innebærer fysisk aktivitet.

Vi snakker ALDRI om vekt eller slanking, men prøver å gi han så gode mat- og treningsvaner som mulig for å unngå at han legger på seg.

Ta med deg advarselen om at dere må passe på, husk at man ikke skal slanke barn og at man man ikke må være syltynn for å være sunn og glem resten.

Skrevet

De måler BMI på helsestasjonen ut ifra vekt og høydemål...

Jenta er i full aktivitet i barnehagen hele dagen, ut på sykkel når hun kommer hjem, går på barneidrett en gang i uken, ofte på svømming og går tur med hunden...

Forstår jo poenget til HS, men mener hun var altfor opphengt i BMI i stedet for å se på den sunne jenta som nettopp hadde scoret langt over normalen på de fysiske og psykiske testene til HS! Var hun så sykelig overvektig, ville hun vel ikke klart å hoppe over tauet HS holdt opp...?

Men så klart tar jeg det på alvor at hun ligger over normalen... men vi spiser allerede sunt, godt norsk kosthold. Kommer til å droppe alt av majones og gå fra ekstra lett melk til skummet melk, men.... hva mer kan jeg gjøre? Søstera spiser mye mer enn henne, og hun er tynn som en strek!

Skrevet

I min datters klasse går det en jente som høres ut omtrent som din. Hun er aktiv og klarer fint å henge med de andre, er sterkere enn de fleste, men hun er mye kraftigere enn de andre. Moren er bekymret for mobbing og mener selv at jenta har et sundt kosthold. Hele fammilien er overvektige så hun mener det skyldes genene. Det kan det godt hende det gjør også, men det hjelper jo ikke at det er denne familien som bestandig har med en pakke søte kjeks til å spise etter trening, som altid har saft i drikkeflaska, som altid velger den største isen når de er på stranda osv. Jeg tror de rett og slett har blitt blinde for hva som er vanlige mengder å spise.

Det kan godt hende datteren din er sunn og frisk, men ta tak i dette nå mens det fortsatt er relativt "enkelt" å gjøre noe med. Få veiledning til hvordan du kan få jenta til å vokse inn i vekten sin. Kontrollen var helt sikkert ubehaglig, men sansynligvis mente HS at det var nødvendig å være så direkte for å få deg til å forstå alvoret.

Skrevet

Skjønte på hovedinnlegget ditt at du tar dette seriøst, men at det er helsesøster du er irritert på og det skjønner jeg godt. Istedenfor å kjefte og smelle så kunne hun kommet med noen komstruktive innspill for å hjelpe dere.

Har dere sjekket om hun har noen sykdommer? Diabetes, lavt stoffskifte etc.

Skrevet

Hei, jeg vil først si at det var forferdelig stygt av helsesøster å oppføre seg på denne måten. Hun burde virkelig lære seg litt mer respekt for foreldrene som hun arbeider med.

Har også opplevd ting av helsesøster som har gått veldig inn på meg, fordi hun misforstod situasjonen.

Hun hAdde ingen rett til å kjefte deg ut på den måten.

Ga hun deg noen konkrete tips, råd hvordan du skulle gå frem?

Det har jo vært veldig mye fokus på dette med overvekt. Helsesøstrene har vært på kurs for å ta tak i dette og har sikkert blitt veldig opptatt av dette. Debattene går jo for fult i media med skremselspropaganda om fedme osv.

Jeg var også en "stor" unge, men som lita skolejente tenkte jeg ikke over det. Jeg spiste godt og elsket godterier som de fleste andre barn. Vi var ingen "idrettsfamilie" så jeg ble ganske rund etterhvert. Jeg husker enda den dagen jeg "oppdaget" dette, det var i femte klasse. Og det var veldig vondt. ønsket da av hele mitt hjerte at familien min hadde gitt meg mulighet til å spise sunt, og fått meg mer med ut / på trening - da jeg var liten og enda hadde masse energi og livslyst.

Senere ble det vanskeligere å etablere de gode vanene. Og da var jeg også så stor at jeg fikk ukepenger, som havna rett i kassa på kiosken enten det var lørdag eller ikke.

Eller jeg kunne lure til meg sukker fra skapet inn på rommet og sitte under dyna og spise. Overvekten min var veldig sårt for meg, og mange tårer har blitt grått over de ekstra kiloene.

Sier slettes ikke at di jente er overvektig, hun høres sunn og frisk ut.

Vil bare si fra hvordan det opplevdes for meg, som også var arvelig disponert til å bli stor.

I dag er jeg slank (etter mye innsats) og veldig fornøyd med livet :)

Skrevet

Skjønte på hovedinnlegget ditt at du tar dette seriøst, men at det er helsesøster du er irritert på og det skjønner jeg godt. Istedenfor å kjefte og smelle så kunne hun kommet med noen komstruktive innspill for å hjelpe dere.

Har dere sjekket om hun har noen sykdommer? Diabetes, lavt stoffskifte etc.

Ingen prøver er tatt, men legen (som var veldig snill og grei) nevnte dette, selv om ingenting ble avgjort. Skal tilbake om 3 måneder for å sjekke om jeg har gjort jobben min...

Skal være ekstra forsiktig med fett og sukker, og ellers oppmuntre henne som før til fysisk aktivitet etter barnehagen... Så får vi se - HS kommer nok til å henvise til sykehuset om ikke BMI er mye bedre til neste gang. Men jeg mener jo at det feiler ungen INGEN ting... har bare litt "babylubb"...

Skrevet

Fortalte ei barnehagen om problemet i går, hun blei helt sjokkert. Hun tok meg til side i dag, og fortalte at hun hadde snakket med flere andre ansatte i barnehagen, som ikke kunne tro sine egne ører. De hadde hørt at flere foreldre var VELDIG misfornøyd med HS på denne helsestasjonen, og ba om min tillatelse til å fortelle det til barnehagestyrer, slik at hun kunne ta disse klagene opp direkte med helsestasjonen.

Så nå gjør jeg mitt for å redusere vekt, så får vi se hvordan det går om 3 måneder på kontroll. Må avgjøre om jeg vil bytte helsestasjon, slik barnehagen anbefalte meg, siden jeg nå snart får en baby og må gå på kontroller.

Det var ihvertfall godt å høre at barnehagen ble like sjokkerte og reagerte som meg, de kjenner jenta og hennes aktivitetsnivå godt.

HI

Skrevet

Problemstillingen ble tydeligvis tatt opp på feil måte, siden du reagerer så sterkt. Det er svært beklagelig.

MEN dersom barnet ditt er overvektig, så er det kjempeviktig å ta tak i det så tidlig som mulig. For barn i vekst er "metoden" å sørge for å at de ikke går opp i vekt, slik at høyden "tar igjen" vekta etterhvert.

Be om råd for hvordan. HS burde da gi dere tilbud om ernæringsfysiolog som kan hjelpe til.

Lykke til!

Skrevet

Slutter meg til siste innlegg her. Hvis jenta veier mer enn høyden skulle tilsi, er det jo lurt om det blir tatt tak i tidlig, men denne helsesøsteren har tydeligvis gjort det på feil og upedagogisk måte. Ikke alle som har like sosiale antenner.

Man slanker ikke barn. Men det er viktig både for store og små med riktig kosthold. Og hvis man går gjennom kostholdet sitt er det nok mye man kan unnvære der. Jeg er ikke spesielt flink til det selv, men jeg har tenkt mitt når unger foreldre klager over at maten i barnehagen ikke er sunn nok (brødskiver med vanlig pålegg), mens de selv sender med god morgen-yogurter i barnehagen daglig. De inneholder mye sukker!

Skrevet

http://nhi.no/forside/skjema-og-kalkulatorer/kalkulatorer/kmi-kroppsmasseindeks-3263.html

Denne gir en oversikt.....

Har selv ei lita jente på 3,5 år som veier 21 kg og er 106 cm lang...

Hun er litt rund men spiser sundt og er aktiv :-). Lite sukker og godterier og INGEN yoghurter etc pga melke allergi...

Her bruker vi sukrin og stevia som søtning i maten og pga allergi lages det meste fra bunnen av :-).

Datteren min er ca 1,5 kilo over såkalt normalvekt , ikke noe jeg bekymrer meg over enda , da de gjerne vokser litt i rykk og napp :-)

Datteren din ligger ca 4 kilo over normalen ifølge iso kmi.

Skrevet

Ta imot helsesøsters "trussel" om å henvise dere til sykehuset du, der får du snakke med en erneringsfysiolog som kan faget sitt. Dere vil sette opp en oversikt over hva dere spiser i dag, og du vil få gode råd om hva du kan gjøre annerledes og bedre.

Det er en god hjelp i dette, og kanskje trenger kostholdet deres en vekker?

Jeg har selv en gutt som er det jeg kaller "knubbin", han er litt butt i kroppen, bred over skuldrene og tung i seg selv. Han er ganske slank, men kommer aldri til å bli en slik langlemmet mager unge. Han er 8 år gammel, 133 cm høy og 27.5 kilo. Så jeg ser for meg at datteren din er ganske rund rundt magen?

Søsteren min var også det på den alderen (jeg har en søster som er 15 år yngre enn meg). Hun spiste ikke usunt, men var rett og slett lubben på mat, hun elsket f.eks middag og kunne spise ganske store mengder. Da hun begynte på skolen fikk hun en del kommentarer på vekten sin og mamma tok imot tilbudet om kostveiledning fra bup. Mamma som selv er tynn som en spiker hadde god nytte av rådene hun fikk der.

Din helsesøster er helt klart ikke i stand til å formidle, samtale og råde foreldre på en god måte, vil trekke det så langt som til å si hun er direkte udugelig. Men hun har et poeng og det må du ta til deg før det blir for sent for din jente. Det er nå engang sånn at de som er lubne som barn som oftest blir lubne og tykke også som tenåringer og voksne, det må du prøve å unngå.

Skrevet

Fulgt den linken og regnet ut på mine barn. I henhold til den er begge mine barn alvorlig undervektige faktisk.

De er begge lange og slanke, men følger sin egen kurver perfekt og ingen har noensinne sakt at der er undervektige.

Det er latterlig med slike ting på barn. Man må se helheten før man bruker et enkelt regnestykke til å vurdere hvorvidt de er over eller undervektige.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...