Gå til innhold

Kan jeg kreve at journalen min blir slettet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ønsker å få journalen min hos fastlegen slettet. Er det mulig? Eventuelt hvorfor er det ikke mulig? Jeg hater journaler. Mye jeg kunne tenke meg å tatt opp med legen min, men lar være pga. jeg vet at da blir det journalført. Kan jeg be om at legen ikke fører ting i journalen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, det kan du ikke. Dokumentasjonskravet står sterkt så det å få slettet din journal vil du nok ikke få.

Skrevet

Du kan be om å få enkelte ting slettet, basert på at du er uenig i det som står der. Men om legen fastholder at det er riktig, kommer du ingen vei. Legen har plikt til å dokumentere pasientkontakt, og alt han/hun finner relevant er det dokumenteringsplikt på. Journalen din skal oppbevares i minst 10 år etter din død, så vidt jeg har forstått.

Dette er både godt og gale, som vi sier på sunnmøre. På plussiden fører det til mye bedre kvalitet på helsetjenesten du mottar, og gjør risikoen for feilbehandling mindre. Minuset er at pasienter kan holde tilbake ting.

Mange holder f eks kjeft om psykiske symptomer, fordi dette er noe et forsikringsselskap kan henge seg opp i ved spørsmål om f eks uføreforsikring. Forsikringsselskapets lege skumleser bare journalen uten å hverken møte eller vurdere klienten. Og dette kan føre til avslag, evt at man bare får begrenset forsikring.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...