Gå til innhold

Hvor fort blir middagsmat dårlig i romtemperatur?

Anbefalte innlegg

Skrevet

I går laget min kjære samboer en stor porsjon spaghettisaus, nok til middag i går og til nedfrysning for noen middager fremover. På formiddagen idag oppdaget jeg at den stod fremme på benken fortsatt, i kjelen, under lokk. Nå har jeg satt den i kjøleskapet, men jeg er veldig usikker på om vi bør spise dette. Han mener det bør gå bra, siden maten er gjennomkokt og vel så det, jeg er usikker fordi det strider mot alt jeg har lært om oppbevaring av mat. Så; hvor farlig er det egentlig? Noen som vet? Jeg finner ikke noe mer substansielt på nett annet enn at det anbefales så kjapp nedkjøling som mulig.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg spiser ikke mat som har stått på kjøkkenbenken over natten ihvertfall, skal ikke uttale meg om mer enn jeg vet så jeg aner ikke om du blir syk, men jeg hadde ikke spist det.

Skrevet

Smak på det så der du, men jeg antar at det går helt fint!

Har hent jeg glemmer maten på kjøkkenbenken og har spist det dagen derpå uten noen problemer.

Skrevet

Hvis det er en saus med mye tomatpurré i, så hadde jeg kokt den opp skikkelig og spist den. Men om det er pasta i den også, så hadde jeg kastet det.

Skrevet

#4: Ja, det er en sånn tomatbasert kjøttsaus. Bolognese. Veldig god!

Skrevet

:)

Hadde kanskje vært litt mer tvilende om det er kjøtt i den. Men om du koker den opp og lar den koke, jeg hadde latt den koke i minst 5 minutter i alle fall, så bør den være grei. Men bare dersom det altså er mye tomatpurré i.

Skrevet

Så lenge den ble skikkelig kokt igjen før spising hadde jeg glatt brukt den. Men jeg vil ikke akkurat anbefale oppbevaring av middagsrester i romtemperatur.

Skrevet

Tomatsausen ville jeg kokt skikkelig opp og så spist/frosset ned, men om det er ris eller pasta som hadde stått fremme ville jeg kastet det med en gang.

Skrevet

Takk for svar! Nei, det er ikke pasta i den, bare tomater + puré, kjøttdeig, bacon, grønnsaker, krydder og sånn.

Skrevet

Jeg hadde ikke brukt den.

Nå har den stått varm lenge under lokk og bakteriene har fått fart på seg.

Kokken

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...