Gå til innhold

Katt eller ikke katt? Dilemma!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har alltid hatt lyst på husdyr og tror det er sunt for barna å ha dyr rundt seg når de vokser opp. Nå er jeg, etter å ha blitt konsekvent nektet ethvert husdyr som barn, i stand til å ta til meg husdyr selv. Mannen min sier det er greit, så lenge jeg tar hovedansvaret for dem (det er snakk om to) og det er forsåvidt greit siden det er jeg som vil ha dem.

Så til problemet: Mannen til min svigerinne er allergisk mot katter og reagerer hvis han kommer inn i rom hvor det er/har vært katter. Han får da forkjølelsesliknende symptomer (rennende eller tett nese, alt etter som) som varer i noen dager.

Så, hvor langt tar man hensyn til andre i dette spørsmålet? Han besøker oss kanskje et par-tre ganger i året (blant annet til jul annehvert år og ellers hvis han kommer i barnas bursdag, noe som ikke alltid skjer), men min svigerinne og barna er her litt oftere.

Hva ville dere gjort?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er vanskelig. Du vil sikkert møte på mange andre som også er allergiske, men å ikke skaffe seg husdyr bare pga dette er kanskje litt drøyt? Deres glede over kjæledyr kontra en eventuell allergisk reaksjon, da vinner vel deres glede?

Skrevet

jeg har to katter og en hund,typen til lille søster er allergisk mot katter og mann til store søster er allergisk mot hund.jeg har bursdagene til ungene hos foreldra mine og da må hunden være ute om mann til store søster kommer,noe som er sjeldent.jeg trives ikke uten dyr,og ungene er veldig gla i spes kattene:-)

Skrevet

jeg hadde ikke droppa å anskaffe dyr selv om noen jeg kjenner er allergiske. Det får bare være, ihvertfall når han ikke er der oftere...

Er flere vi kjenner også som er både allergiske mot dyr og som ikke liker dyr... Men vi har likevel 3 katter =)

Skrevet

Her har jeg katt og dama til min bror er allergisk mot katt, men hun er også pollenallergisk, men jeg kommer ikke til å støvsuge vekk all pollen fra trærne pga henne altså! :P

Skrevet

Takker for kommentarer. Det med å ha bursdager hos svigers var jo en fenomenal ide - på flere måter :-)

Føler bare vi kommer til å ble sett rart på siden vi er klar over situasjonen og likevel "driter" i den.

Vel, mulig det blir pus på oss likevel!

Skrevet

Jeg opplever at vi ikke får besøk av tantebarn og søster/svoger, pga at min svoger har ekstremt med allergi(og deriblant katt og andre pelsdyr).

Og det er synd...... Men katten og kaninen vår er begynt å bli gammel, og var her "først", så vi får bare vente til de dør av alder. Vi besøker dem, da. Men må passe på klær osv, før vi reiser til dem.

Barnas familiebursdager, og min bursdag, blir stort sett feiret hos mine foreldre, mye pga dette.

Vi må ha dyr i hus, for både jeg og barna er glade i dyr:) Og føler de er en del av livet. De er kosekamerat, lekekamerat og gode venner. Og faktisk mener mange at dyr i hus kan hindre allergier å utvikle seg. Her er hvertfall ingen allergiske, og vi har hatt dyr hele veien. Selv med andre typer allergier i den genetiske familien på fars side.

Gjest Lykke Fryd ♥
Skrevet

Jeg har katt og broren min er allergisk. Har aldri vært noe problem. Holder katten ute og vasker godt før han kommer. Han holder aldri ut så mange timene, men på besøk kommer han selv om vi har katt i hus.

Skrevet

Hva med å kjøpe Sibirkatt, de er litt mer allergivennlige, hvert fall hvis det er proteinet i spyttet de er allergisk mot.

Jeg ønsker meg katt når minsta blir litt større, men har en venninne som er allergisk. Vi sees likevel såpass sjelden at jeg ikke er villig til å ofre det å ha dyr (har "alltid" hatt katt). Håper at hun tåler Sibirkatt, ellers får vi bare møtes ute, eller hjemme hos dem.

Skrevet

Vi har katter i hus selv om min mann er allergisk. Han regaerer minimalt på de vi har, så de vil han ha. Han reagerer mye på kattene til noen venner av oss, men han vet om det og tar en allergitablett før han skal dit. Kattene klarer seg fint utendørs om vi har noen som er allergiske i hus også, får vi besøk som vi vet om tar vi støvsugeren en ekstra gang over huset.

Vi er alle kattemennesker her i huset, og vi har prøvd oss uten men vi måtte skaffe oss til slutt. Min mann som tok den endelige avgjørelsen, så vi lånte den første pusen for å se hvordan det gikk. Og den har vi beholdt siden han nesten ikke reagerer på den. Han reagerer på alt mulig annet, så katten gjør ikke noe utslag.

Skrevet

Samme problemet her. Både jeg og mannen er kattemennesker, og har veldig lyst på katt, men jeg vet ikke hvor mye hensyn jeg skal ta til den svært allergiske søsteren min som bor en hel dagsreise unna, og besøker oss kanskje en gang annethvert år (treffes stort sett i ferier hjemme hos foreldrene våre, som bor minst like langt unna)...;-)

Vi tar sikkert overdrevent mye hensyn til henne på det punktet, men hun er svært allergisk, og om vi anskaffer oss katt kan hun kanskje ikke komme innendørs når hun først er her, noe jeg syns er for ille. Hjelper lite å vaske og støvsuge på forhånd. Jaja, om ikke annet skal jeg ha katt når jeg blir pensjonist...;-)

Skrevet

Vel, her er det såpass ille at han ikke kan være inne hos oss dersom det bor katter her. Han reagerer bare han står bak kattemennesker i kassakøen på butikken..:(

Skrevet

Takker for kommentarer. Det med å ha bursdager hos svigers var jo en fenomenal ide - på flere måter :-)

Føler bare vi kommer til å ble sett rart på siden vi er klar over situasjonen og likevel "driter" i den.

Vel, mulig det blir pus på oss likevel!

Nei du kan ikke ta hensyn til det. Be han heller ta med seg ett brett med allergipiller når han kommer på besøk. Jeg er selv allergisk, og vi har to katter, kan ikke leve uten katter, så tar allergipiller hver dag.

Gjest eelis+kian ♥
Skrevet

Nei, det hadde ikke jeg tatt hensyn til. Det hadde vært noe annet om det hadde vært en nær venn som var ofte på besøk, men når han ikke kommer oftere enn 2-3 ganger i året, skal dere virkelig ikke tenke på det. Og om dere skulle tenkt sånn, kunne dere sikkert ikke skaffet dere noen dyr, for det er alltid noen som er allergisk mot noe.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...