Anonym bruker Skrevet 28. februar 2012 #1 Skrevet 28. februar 2012 I alle fall får de komme til en familie som ønsker dem http://www.dagbladet.no/2012/02/28/tema/klikk/foreldre/helse/20440099/
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2012 #2 Skrevet 28. februar 2012 synes ikke det er riktig å kalle disse barna for "stakkars barn"... mor velger jo et bedre liv for barnet enn det mor kan gi.. heldige barn vil jeg si, som får sjansen til et bra liv hos noen som virkelig ønsker dem
☆☆☆ Skrevet 28. februar 2012 #3 Skrevet 28. februar 2012 Jeg lurer av og til på hva som gjør at det i Tyskland faktisk er behov for sånne babyluker, mens det ikke er det i norge. Selv med babylukene tilgjengelig opplever man i Tyskland innimellom at man finner nyfødte i grøfter, på offentlige toaletter og i søppelkasser. I norge har det vel kanskje skjedd en gang de siste ti årene at man har funnet en død baby man ikke kjenner opphavet til. Hva er det som skiller det tyske samfunnet fra det norske på dette området?
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2012 #4 Skrevet 28. februar 2012 Noe av det første de opplever er å bli forlatt til en fremmed verden, til fremmende. Derfor stakkars barn...
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2012 #5 Skrevet 28. februar 2012 men alternativet er at de blir forlatt for å dø... derfor ikke stakkars barn
Gjest eelis+kian ♥ Skrevet 28. februar 2012 #6 Skrevet 28. februar 2012 Jeg lurer av og til på hva som gjør at det i Tyskland faktisk er behov for sånne babyluker, mens det ikke er det i norge. Selv med babylukene tilgjengelig opplever man i Tyskland innimellom at man finner nyfødte i grøfter, på offentlige toaletter og i søppelkasser. I norge har det vel kanskje skjedd en gang de siste ti årene at man har funnet en død baby man ikke kjenner opphavet til. Hva er det som skiller det tyske samfunnet fra det norske på dette området? Befolkningsantall, for det første. Det er jo, for å underdrive litt, en god del flere folk i Tyskland enn i Norge. For det andre har vel f.eks. alenemødre mye bedre vilkår for å kunne leve greit her, enn i Tyskland. Det er sikkert en del unge, single kvinner som benytter seg av babylukene, fordi de ikke kan ta vare på barna sine. Det er tragisk at det er behov for noe så forferdelig som en babyluke, men også er det flott at det finnes et sånt alternativ.
☆☆☆ Skrevet 28. februar 2012 #7 Skrevet 28. februar 2012 Befolkningsantall, for det første. Det er jo, for å underdrive litt, en god del flere folk i Tyskland enn i Norge. For det andre har vel f.eks. alenemødre mye bedre vilkår for å kunne leve greit her, enn i Tyskland. Det er sikkert en del unge, single kvinner som benytter seg av babylukene, fordi de ikke kan ta vare på barna sine. Det er tragisk at det er behov for noe så forferdelig som en babyluke, men også er det flott at det finnes et sånt alternativ. Jeg kjøper det med at befolkningstallet gjør omfanget stort, men i forhold til folketallet skulle vi ha funnet ca 25 døde babyer i norge for å være på samme nivå. Og i forhold til alenemødres kår, friske mennesker vil vel heller ta abort enn å drepe babyen etter fødsel/forlate den for at den skal dø. Så jeg tror ikke det kan ligge i de økonomiske forutsetningene for alenemødre heller. Det å gå en hel graviditet i hemmelighet, uten å gå til kontroller eller i det hele tatt fortelle til de nærmeste tyder på noe annet, synes jeg. Det slår meg at det tyske samfunnet må være fundamentalt forskjellig fra det norske på dette området, uten at jeg egentlig har noen ide om hva som skiller. Men at man lager tiltak som kan redde noen av disse barna er helt klart flott. Men jeg lurer egentlig på hva som gjøres for at dette tiltaket ikke skal være nødvendig, og ikke minst for å redde de barna som blir lagt i søpla. Det er tross alt flere av dem enn av de som blir reddet av luken.
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2012 #8 Skrevet 28. februar 2012 Det er like mange innbyggere i Berlin som i hele Norge ! Og det er dessuten vanskeligere å få abort i Tyskland enn i Norge. Synes dette er et veldig bra tilbud til de stakars mødrene som må benytte seg av dette.
☆☆☆ Skrevet 28. februar 2012 #9 Skrevet 28. februar 2012 Det er like mange innbyggere i Berlin som i hele Norge ! Og det er dessuten vanskeligere å få abort i Tyskland enn i Norge. Synes dette er et veldig bra tilbud til de stakars mødrene som må benytte seg av dette. Regnestykket mitt ble litt upresist, men det er ikke så uhorvelig mange mennesker i tyskland. 82 mill ifølge wikipedia. Det skulle bli ca 16 ganger mer enn i norge. Om 500 barn er lagt i luker siden starten, skulle dette tilsvare ca 30 norske. Og at de finner 20-30 døde babyer i året skulle utgjøre 1-2 i norge, da er ikke mørketallene inkludert. Vansker med å få abort kan være en forklaring, men når det blir fortalt at mange av disse mødrene ikke har vært i kontakt med helsevesenet tyder det på at de ikke har prøvd den muligheten. Jeg står fortsatt på at det må være en dypereliggende grunn til denne elendigheten.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå