Anonym bruker Skrevet 28. februar 2012 #1 Skrevet 28. februar 2012 Hva legger dere i det å være "lavstatus" foreldre? Er egentlig ikke ordet lavstatus jeg vil bruke, men husker absolutt ikke hva det andre ordet heter. Men håper dere forstår hva jeg mener?
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2012 #2 Skrevet 28. februar 2012 Å røyke inne og/eller i bilen Å feste masse Å drite i Å rydde og/eller lage skikkelig mat Å ikke følge opp barna sine ihht. til barnehage og skolen Kort sagt: Å ta mer hensyn til seg selv enn til barna
☆☆☆ Skrevet 28. februar 2012 #3 Skrevet 28. februar 2012 Vanskelig å svare på, egentlig. Både foreldre med høy status i samfunnet og foreldre med lav status kan neglisjere barna sine og skade dem, men jeg er ikke mer fordomsfri at jeg tenker at enkelte typer "barnemishandling" er mer utbredt blant foreldre med lav sosial status: -Utsette barna for passiv røyking -Gi barna dårlig kosthold -Bruke TV som barnevakt i utstrakt grad -Ikke lese sammen med dem og ta dem med på opplevelser etc -Festing som går ut over barna -Ikke følge opp barna i barnehage/skole -Ikke sørge for at de får utfolde seg fysisk også i helgene Nå er det heldigvis ikke sånn at man ikke kan ta vare på barna sine uavhengig av stilling i samfunnet, men jeg tror kanskje det er mer utbredt blandt de med lavstatus. Dette bygger jeg på at sosial status går i arv. I og med at vi i norge går på samme skole og har mulighet til høyere utdanning uavhengig av foreldrenes økonomi (har selv forsørget meg selv gjennom utdanningen kun med lånekassens hjelp), må det være ballasten hjemmefra som skiller.
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2012 #4 Skrevet 28. februar 2012 Vanskelig å svare på, egentlig. Både foreldre med høy status i samfunnet og foreldre med lav status kan neglisjere barna sine og skade dem, men jeg er ikke mer fordomsfri at jeg tenker at enkelte typer "barnemishandling" er mer utbredt blant foreldre med lav sosial status: -Utsette barna for passiv røyking -Gi barna dårlig kosthold -Bruke TV som barnevakt i utstrakt grad -Ikke lese sammen med dem og ta dem med på opplevelser etc -Festing som går ut over barna -Ikke følge opp barna i barnehage/skole -Ikke sørge for at de får utfolde seg fysisk også i helgene Nå er det heldigvis ikke sånn at man ikke kan ta vare på barna sine uavhengig av stilling i samfunnet, men jeg tror kanskje det er mer utbredt blandt de med lavstatus. Dette bygger jeg på at sosial status går i arv. I og med at vi i norge går på samme skole og har mulighet til høyere utdanning uavhengig av foreldrenes økonomi (har selv forsørget meg selv gjennom utdanningen kun med lånekassens hjelp), må det være ballasten hjemmefra som skiller. Takk for svar. Er ikke lavstatus i forhold til arbeid, utdannelse osv jeg mener. Derfor jeg skrev at det egentlig ikke er ordet jeg er ute etter å bruke. Men husker absolutt ikke hva det andre ordet heter.
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2012 #6 Skrevet 28. februar 2012 Ressurssvake? Ja, tusen takk. Var det jeg mente. Så hva legger dere i ressurssvake foreldre? hi.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå