Gå til innhold

Hvordan komme seg ut av depresjonen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har prøvd lege og helsestasjon, men føler ikke jeg får den hjelpen jeg trenger. De finner ikke noe tilbud til meg. Skjønner ikke hva jeg skal gjøre for å komme ut av dette. Noen som har opplevd dette og har noen tips til å få det bedre med seg selv, snu tankene og komme ut av depresjonen. Prøver å få kurs i depresjonsmestring gjennom kommunen. Håper at jeg får det.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

For 3 år siden våknet jeg en morgen og klarte ikke å stå opp. Jeg fikk legetime og ble sykemeldt. Sov i nesten 3 måneder og gjorde ikke annet enn å sove. Jeg var, pga. familiære ting som jeg ikke vil gå nærmere inn på, dypt deprimert og utslitt.

Etter 3 måneder hentet jeg posten og så dagslys første gang siden jeg ble syk. Jeg sto på venteliste til psykolog, men det tok tid så jeg begynte å bryke fastlegen min. Hadde en fantastisk fastlege som jeg ikke kan få roset nok.

Han foreslo trim og fysisk aktivitet, det å ha en plan for dagen, det å ha faste rutiner om morgenen (som å stå opp, dusje, spise frokost og å gå ut) og av alle ting så foreslå han å blogge (moderne fastlegen i en alder av nærmere 60 år). Så jeg begynte å trimme, for å lufte tankene, få frisk luft og for å "gå meg" ut av depresjonen samtidig som jeg faktisk begynte å blogge. Jeg skrev meg ut av dette. Jeg satte ord på alle tankene, alle følelsene og jeg jobbet med meg selv.

Etter 1 år fikk jeg tilbud om psykolog, men da var jeg så og si frisk igjen :) Det var et helvetes år, men jeg kom meg igjennom det og er sterkere enn noen gang.

Lykke til!!

Klem

Skrevet

Takk for tips. Tror det kan være litt sånn greiene for meg også, iallefall i starten. Skriver endel og kommer meg ut. Ikke så mye tid til trening siden jeg er alene med barn. For jeg prøver å komme meg på jobb. Selv om tankene mine er mye andre steder. Prøver å snu tankene mine til positivt, at jeg har barna mine, venner og familie. Bruke egenpleie, finne meg selv er nøkkelordet. Takk!

Skrevet

For 3 år siden våknet jeg en morgen og klarte ikke å stå opp. Jeg fikk legetime og ble sykemeldt. Sov i nesten 3 måneder og gjorde ikke annet enn å sove. Jeg var, pga. familiære ting som jeg ikke vil gå nærmere inn på, dypt deprimert og utslitt.

Etter 3 måneder hentet jeg posten og så dagslys første gang siden jeg ble syk. Jeg sto på venteliste til psykolog, men det tok tid så jeg begynte å bryke fastlegen min. Hadde en fantastisk fastlege som jeg ikke kan få roset nok.

Han foreslo trim og fysisk aktivitet, det å ha en plan for dagen, det å ha faste rutiner om morgenen (som å stå opp, dusje, spise frokost og å gå ut) og av alle ting så foreslå han å blogge (moderne fastlegen i en alder av nærmere 60 år). Så jeg begynte å trimme, for å lufte tankene, få frisk luft og for å "gå meg" ut av depresjonen samtidig som jeg faktisk begynte å blogge. Jeg skrev meg ut av dette. Jeg satte ord på alle tankene, alle følelsene og jeg jobbet med meg selv.

Etter 1 år fikk jeg tilbud om psykolog, men da var jeg så og si frisk igjen :) Det var et helvetes år, men jeg kom meg igjennom det og er sterkere enn noen gang.

Lykke til!!

Klem

Kan jeg få lese bloggen din? :)

Skrevet

Lykke til!!

Klem

Kan jeg få lese bloggen din? :)

Den er slettet nå. Slettet den i fjor da jeg ikke hadde "bruk" for den mer og da jeg ikke lengre kunne identifisere meg med alle de mørke tankene jeg hadde skrevet ned.

Skrevet

Har ikke hatt en klinisk depresjon, men har vært i grenseland.

Daglige rutiner, fast døgnrytme. Trening (ut i skogen opp i trærne) og å oppsøke ting du vet er positivt, eller som du synes var gøy før tilstanden oppsto.

Oppsøk litteratur som omhandler hvordan man skal snu tankesettet.

Skrevet

Kjøp deg boken "sjef over eget liv" i dag!!

Den hjalp meg skikkelig, har du ikke råd nå. Så lei den på biblioteket :)

Skrevet

takk. Da skal jeg prøve å få tak i den

Skrevet

skriver dagbok, for der kan jeg skrive uten å tenke på at noen får vite det

1.Hva er problemet

2.Hva er det verste som kan skje

3.Prøve å godta det

4.Hva kan man gjøre for å forbedre sitiasjonen?

dette fra en bok av Karnegi, Deil

men det er ikke på norsk jeg leste det

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...