Anonym bruker Skrevet 28. februar 2012 #1 Skrevet 28. februar 2012 Jeg prøver å være flink å sortere søppel selv, men har noen spørsmål... Plastsortering: står at plasten skal være ren. Hvor ren? Hvor nøye skyller/vasker dere det, og bør det være tørt før det hives i søpla? Papirsortering: til jul osv skal man jo ikke hive julepapir i papirsøppel fordi den er glanset. Men noe reklame, blader osv er også glanset. Skal dette hives i papirsøplen allikevel? Batterier, lyspærer, ødelagte småelektriske artikler som fjernkontroll/el gradestokk osv, hvor kaster dere dette?
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2012 #2 Skrevet 28. februar 2012 Batterier, lyspærer osv legger jeg i en rød kurv sm heter spesialavfall. Den kurven er inni søppelskapet. Vet at andre steder så får naboer med felles dunker en stor rød dunk og, ellers kan slikt leverers til butikker som tar imot slikt avfall (elkjøp osv)
Babyønske �� Skrevet 28. februar 2012 #3 Skrevet 28. februar 2012 Jeg vasker ikke så veldig grundig, men prøver å fjerne alle matrester. Jeg lar plasten tørke før jeg hiver den i sekken, ellers er det lett for at det begynner å lukte surt. Før ble det sagt at glanset reklame og ukeblader ikke skulle kastes i papirinnsamlingen. Men nå tror jeg ikke det er noe begrensing på det. Hvis det ikke varierer fra kommune til kommune da. Har flyttet litt siste årene, så kan være derfor jeg har inntrykk av at det nå kan hives i papirdunken, i den første kommunen vi bodde i kunne vi ikke gjøre det, men i den neste var det ok. Har ikke sjekket nærmere etter at vi flyttet hit vi bor nå. Lyspærer og batterier putter jeg i en egen dunk på Kiwi eller Spar. Det har det vært i alle kommunene jeg har bodd i. Småelektrisk leverer på gjenvinningsstasjon/søppelsorteringsanlegg eller butikker som tar i mot sånt.
☆☆☆ Skrevet 28. februar 2012 #4 Skrevet 28. februar 2012 Batterier, lyspærer og småelektrisk leveres til elektrobutikken (noe de sikkert ikke er happy for, men har plikt til å ta mot), reklame har vi reservert oss mot og det som dukker opp likevel går i papirbosset. Plast som ikke blir ren ved skylling i kaldt vann går i restavfallet. Trenger man såpe og varmt vann for å få det rent er det ikke lenger miljøvennlig å gjenvinne det. Jeg vasker det ikke gullende rent, nøyer meg med å skylle emballasje til pålegg, kyllingfileter osv.
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2012 #5 Skrevet 28. februar 2012 Jeg skyller plastembalasjen og feier over den med oppvaskkosten. Da blir den ren nok. Tørker den ikke, det blir for mye skrot på benken. Tror vi ville fått beskjed om det var viktig at den skulle være tørr. Det varierer fra kommune til kommune hva de kan ta imot i papiret. I Oslo kan de faktisk ta imot innpakningspapir i papirsøpla, men vil ikke gå ut og informere om det for å ikke forvirre folk, da flere andre kommuner ikke har denne muligheten. Batterier, lysepærer etc leverer jeg på butikken. (Meny, men finnes flere steder). Småelektrisk kan leveres hos alle som selger sånt. Og så samler vi opp ting vi er tvil om (feks gradestokk) og tar en runde eller to til en miljøstasjon i løpet av året.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå