Gå til innhold

Barbere seg nedentil før fødsel?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det mange som har barbert/vokset seg nedentil før fødsel, eller vurderer å gjøre det?

Hvorfor/hvorfor ikke?

Sitater kan blir brukt anonymt i kommende artikkel.

På forhånd takk.

Journalist i Foreldre og Barn

Anita

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg kommer ikke til å gjøre det. Trimmet litt med trimmeutstyret til ladyshaveren for en ukes tid siden, og da holder det til godt forbi påske ;)

Jeg har aldri vært opptatt av å være glatbarbert nedtil, siden jeg ikke er vant til det synes jeg det er klamt og ubehagelig. Grunnen til at jeg aldri la meg til vanen er nok at det krever oppfølging for å se noenlunde ut. Etter en stund får man stubb, og det er det ekleste som finnes. Ingrodde hår kan man også få.

Og så kan man spørre seg om vitsen med dette tiltaket. Ikke er det rensligere, området er av de mindre pene på menneskekroppen uansett hva man gjør og det er som sagt tidkrevende å opprettholde.

I bikinisesongen fjerner jeg det som går utenfor bikinien. Jeg trives ikke med altfor liten bikinibukse, så det er begrenset hvor mye som kreves. Utover det trimmer jeg håret når jeg synes det er for langt.

Jeg registrerer at mange fødeavdelinger fraråder hårfjerning tett opptil fødsel, og det er jo ikke akkurat et argument for å begynne med dette ekstraarbeidet.

Skrevet (endret)

jeg fikk kjæresten til å hjelpe meg å trimme "dotten" ca 2 uker før termin.. :D

jeg ville ikke at det skulle være masse hår dær under og etter fødsel, for min del tenkte jeg at det er lettere å holde rent etter fødsel.. man går jo med store bind å blør mye.

så da var det naturlig for meg.

venter nr 2 i august, blir nok å gjøre det samme denne gangen :)

jeg bruker forresten å trimme eller barbere med gjevne mellomrom da jeg ikke liker at det gror vilt nedi dær :)

Endret av mamma'n til E
Skrevet

Jeg har en uke igjen til termin, og tok siste barber-runde nedentil i forrige uke, så da er det bare litt utvekst. Jeg pleier å være ganske glatt, og ser ingen grunn til å være helt amazonas ved fødsel.

Voksing er uaktuelt, prøvd det en gang (brazilian) og endte opp med kratere av innvokste hår.

Gjest Hemmeliganonym
Skrevet

Fikk mannen til å barbere der en uke før fødsel, men med den hårveksten jeg hadde under graviditeten så var det grodd fint igjen innen jeg fødte :P Og rakk aldri å barbere dagen jeg endte i fødsel :P

Skrevet

Jeg gjorde det ikke ved noen av mine fødsler. Hva skulle vært poenget. Det er ikke mer renslig og ikke ønsker jeg å fremstå som en prepubertal jentunge.

Skrevet

Jeg har alltid gjort det, annen hver dag, så det har jeg fortsatt med til tross for 3 svangerskap og fødsler.

Hadde jeg hatt full skog hadde jeg også beholdt det når jeg skulle føde.

Vet det er anbefalt å beholde hårveksten pga. det minker infeksjonsfaren, men noe komfort må man unne seg. Har nok plager etter en fødsel om en ikke i tillegg skal plages med kløe når hårene vokser ut. Det samme vil nok skje for de som ikke er vant med å fjerne hårene, det kommer til å klø om de gjør det.

Skrevet

jeg gjorde det med førstemann og kommer til å gjøre det denne gangen også. Føler meg utrolig ufresh om jeg skal komme med en jungel der nede, når i tilegg så mange skal glo og skjekke cm.

Jeg kommer såklart ikke til å være helt glatt og fin, heller som et piggsvin, da jeg tar det et par dager før- og jeg vet jo aldri når fødselen starter.

Men det er bedre synes jeg.

Jeg hører til haukeland, og der får man streng beskjed om å komme med "full bush" før fødsler pga infeksjoner. men ikke tale om her i gården :S Jeg vokser forresten ikke.AU

Gjest eelis+kian ♥
Skrevet

Ikke før fødsel nei. Kunne ikke falt meg inn engang. Hvem er det jeg skal se fin ut for på fødestua, liksom? ;)

Skrevet

jeg er barbert, men det er pga vane. Jeg barberer ca hver 2 dag. Jeg syntes det er ekkelt med hår der nede.

jeg gjør det ikke for og se fin ut for noen, men for meg selv. Jeg føler meg vel når jeg er glatt :) Ingen som sa noe på det forrige fødsel.

Skrevet

Jeg barberte meg som vanlig nedentil gjennom hele svangerskapet og tok siste runde like før fødsel.

Skrevet

Jeg gjorde det hvorfor?

Går vell mest på at jeg gjør det ellers, hygiene ikke minst også føler jeg meg ikke minst mer vell. Spesielt når det er snakk om min "intim sone".

Skrevet

Shava som vanlig jeg, 2 ganger i uka- både gjennom hele svangerskapet og rett før fødsel.

Hadde ingen problemer med å få det til.

Ingen annen grunn til det enn at det er sånn jeg pleier å gjøre det- gravid eller ikke. :)

Skrevet

jeg gjorde ikke det, stusset det jeg klarte, men magen var såpass i veien at det ikke ble noen full shavings her.. ;) og selv om jeg kanskje tenkte en del på det før fødselen så kunne jeg ikke brydd meg mindre når jeg faktisk lå der.. da var det så mye annet i fokus.. ;)

Skrevet

jeg foretrekker å alltid være helt glatt neden til:) helst ved bruk av voks! om fødselen hadde kommet rett før jeg skulle vokse igjen,hadde jeg ikke gripi tak i barberhøvelen for jeg så absolutt måtte være helt glatt...

Skrevet

Jeg visste om anbefalingene, og valgte å ikke barbere i siste trimester. Jeg barberer uansett kun når det er helt urkvinne der nede. Utseende bør ikke ha noe å si under en fødsel, og slettes ikke nedentil. Lurer på om de som er ekstremt opptatt av det også barberer leggene i siste stund før de drar til sykehuset.

Skrevet

Jeg barberte meg med førstemann som jeg vanligvis gjør. Med andremann hadde jeg KS, og etter anbefalinger så lot jeg være å barbere den siste mnden pga infeksjonsfaren.

Skrevet

Jeg var i urkvinne-modus hele siste halvdel av svangerskapet, så jeg barberte meg ikke. Tenkte litt på om det kom til å føles ekkelt å være så hårete når så mange skulle se meg, men jeg kom frem til at det føltes feil å barbere av en eller annen grunn. Ingen gjennomtenkt grunn, bare min følelse av at det var feil å barbere ;)

Skrevet

Jeg barberte meg for siste gang noen uker før termin ettersom man anbefales å ikke være nybarbert pga infeksjonsfare i små kutt etc. Syntes jo det var greit å ikke være helt gjengrodd (har ganske mye hår).

Skrevet

Jeg fikk høre av min svigermor at de barberte henne på sykehuset, på grunn av at du sannsynligvis skal sy etterpå... jeg trodde at hvis jeg ikke gjør det selv, så gjør de det, stemmer ikke dette?

Skrevet

Nei, det stemmer ikke. Der det som oftest trengs å sette sting er det hårløst alikevel.

Skrevet

Trimmer bare før fødsel slik at det ikke er stor "busk" nedentil, glattbarberer ikke :) Om man trenger å syes barberer de på fødestuen der det trengs :)

Gjest Hemmeliganonym
Skrevet

Jordmora mi sa til meg når jeg spurte ang. barbering før fødselen:

"Det har ikke noe å si om du barberer eller ikke. Før barberte de deg på sykehuset så hvis du vil barbere så gjør du det."

Og det var ikke en gammel utdatert jordmor, men ho jobba på fødeavdelinga jeg lå på også :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...