Anonym bruker Skrevet 28. februar 2012 #26 Skrevet 28. februar 2012 Det er høye kortisolnivåer som er "giftige” for utviklingen av hjernen. Det betyr ikke at hver gang en baby gråter, vil baby produsere for mye kortisol som skader hjernen
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2012 #27 Skrevet 28. februar 2012 Fin artikkel, men jeg skjønner ikke hvorfor de som er imot at babyer gråter noen minutter alene alltid må fortelle det til hele verden. Jeg er en av de som IKKE har noe problem med å la mine unger gråte og protestere litt når de skal lære noe nytt, som f.eks å sove alene. Jeg gjør det på min måte, med mine rammer på en måte som jeg føler meg komfortabel med. Men jeg skriver ikke lange artikler hvor jeg viser til forskning som beviser mitt standpunkt (for det finnes selvfølgelig forskning for begge sider, akkurat som i bhgdebbatten o.l), eller pøser ut med det i innlegg osv. Nei jeg lar folk gjøre det de synes er best for sine unger. Og om noen ikke liker at ungene sine gråter så er det greit for meg, gjør som dere synes er best. Men kan da ikke dere gråtemotstandere respektere at noen av oss gjør det på en annen måte. PS Og alle er vel enige om at babyer ikke skal ligge å gråte alene i lengre tid, det er vel helt avleggs.... Fin artikkel, men jeg skjønner ikke hvorfor de som er imot at babyer gråter noen minutter alene alltid må fortelle det til hele verden. Jeg er en av de som IKKE har noe problem med å la mine unger gråte og protestere litt når de skal lære noe nytt, som f.eks å sove alene. Jeg gjør det på min måte, med mine rammer på en måte som jeg føler meg komfortabel med. Men jeg skriver ikke lange artikler hvor jeg viser til forskning som beviser mitt standpunkt (for det finnes selvfølgelig forskning for begge sider, akkurat som i bhgdebbatten o.l), eller pøser ut med det i innlegg osv. Nei jeg lar folk gjøre det de synes er best for sine unger. Og om noen ikke liker at ungene sine gråter så er det greit for meg, gjør som dere synes er best. Men kan da ikke dere gråtemotstandere respektere at noen av oss gjør det på en annen måte. PS Og alle er vel enige om at babyer ikke skal ligge å gråte alene i lengre tid, det er vel helt avleggs.... Tok en såkalt "gråte"kur etter min egen metode og hadde ingen problemer med det, eller problemer da. Jeg takler ikke foreldre som ikke klarer å la ungen gråte i 5 min, for å så sitte å klage til hele verden /spørre om råd om hvordan man skal få en 1 åring til å sove hele natta igjennom.. Unger TåLER å gråte LITT. Nå må foreldre skjerpe seg med å sy puter på dagens unger. Det ble da mennesker utav tidligere generasjoner og! Neida, vi får en generasjon med egenrådige, arrogante,sytete,dataspillende og friluftshatende unger. Stolte over å plukke opp poden for den minste ting, nå? Ehh, nå snakker vi om babyer, du er klar over det?? å sy puter under armene på en baby tror jeg ikke er mulig.
LillaGorilla♥♥ Skrevet 28. februar 2012 Forfatter #28 Skrevet 28. februar 2012 Jeg har ALDRI latt min unge ligge og gråte alene, hverken i 2 eller 10 minutter. Og hun sover hele natten igjennom fint som bare det- det har hun gjort siden hun var ganske liten. Det at man responderer på barns behov for fysisk nærhet er ikke å sy puter under armene deres!
SiriViri Skrevet 28. februar 2012 #29 Skrevet 28. februar 2012 Kan tilføye at jeg ikke er en fan av feber metoden. Jeg liker bare ikke artikler om forskning som ikke har håndfast teori/empiri i bunn. Denne artikkelen vil skremme vannet av alle som har latt barnet sitt gråte mer enn 5 min utrøstet....
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2012 #30 Skrevet 28. februar 2012 Kan tilføye at jeg ikke er en fan av feber metoden. Jeg liker bare ikke artikler om forskning som ikke har håndfast teori/empiri i bunn. Denne artikkelen vil skremme vannet av alle som har latt barnet sitt gråte mer enn 5 min utrøstet.... Tvilsomt! Om du leser svarene her inne så er de fleste trassige som 3-åringer og inntar en forsvarsposisjon med en gang. Det beste er å ikke gjøre som anbefalt for "JEG vet best"
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2012 #31 Skrevet 28. februar 2012 Kan tilføye at jeg ikke er en fan av feber metoden. Jeg liker bare ikke artikler om forskning som ikke har håndfast teori/empiri i bunn. Denne artikkelen vil skremme vannet av alle som har latt barnet sitt gråte mer enn 5 min utrøstet.... Tvilsomt! Om du leser svarene her inne så er de fleste trassige som 3-åringer og inntar en forsvarsposisjon med en gang. Det beste er å ikke gjøre som anbefalt for "JEG vet best" Så når min jente sparker og slår meg og får beskjed om å gå på rommet og sitte der en liten stund, så gråter hun i sinne og trass - skal jeg gå og trøste henne da eller? Ikke noe rart det er så mange unger rundt med lite empati og dårlig oppdragelse.
LillaGorilla♥♥ Skrevet 28. februar 2012 Forfatter #32 Skrevet 28. februar 2012 Vi snakker om babyer her. En annen ting er det at man fint kan anerkjenne eldre barns sinne og følelser, selv om man ikke er enige med dem og lar dem få vite det.
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2012 #33 Skrevet 28. februar 2012 Kan tilføye at jeg ikke er en fan av feber metoden. Jeg liker bare ikke artikler om forskning som ikke har håndfast teori/empiri i bunn. Denne artikkelen vil skremme vannet av alle som har latt barnet sitt gråte mer enn 5 min utrøstet.... Tvilsomt! Om du leser svarene her inne så er de fleste trassige som 3-åringer og inntar en forsvarsposisjon med en gang. Det beste er å ikke gjøre som anbefalt for "JEG vet best" Så når min jente sparker og slår meg og får beskjed om å gå på rommet og sitte der en liten stund, så gråter hun i sinne og trass - skal jeg gå og trøste henne da eller? Ikke noe rart det er så mange unger rundt med lite empati og dårlig oppdragelse. IGJEN: VI SNAKKER OM BABYER SOM GRåTER ALENE! Herregud! Voksne folk som ikke kan lese!
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2012 #34 Skrevet 28. februar 2012 Kan tilføye at jeg ikke er en fan av feber metoden. Jeg liker bare ikke artikler om forskning som ikke har håndfast teori/empiri i bunn. Denne artikkelen vil skremme vannet av alle som har latt barnet sitt gråte mer enn 5 min utrøstet.... Tvilsomt! Om du leser svarene her inne så er de fleste trassige som 3-åringer og inntar en forsvarsposisjon med en gang. Det beste er å ikke gjøre som anbefalt for "JEG vet best" Så når min jente sparker og slår meg og får beskjed om å gå på rommet og sitte der en liten stund, så gråter hun i sinne og trass - skal jeg gå og trøste henne da eller? Ikke noe rart det er så mange unger rundt med lite empati og dårlig oppdragelse. IGJEN: VI SNAKKER OM BABYER SOM GRåTER ALENE! Herregud! Voksne folk som ikke kan lese! Jeg har ikke lest linken. Så joa, jeg kan lese, bare kan ikke gjette meg til hva som står i en link jeg ikke har lest.
LillaGorilla♥♥ Skrevet 28. februar 2012 Forfatter #35 Skrevet 28. februar 2012 Kan tilføye at jeg ikke er en fan av feber metoden. Jeg liker bare ikke artikler om forskning som ikke har håndfast teori/empiri i bunn. Denne artikkelen vil skremme vannet av alle som har latt barnet sitt gråte mer enn 5 min utrøstet.... Tvilsomt! Om du leser svarene her inne så er de fleste trassige som 3-åringer og inntar en forsvarsposisjon med en gang. Det beste er å ikke gjøre som anbefalt for "JEG vet best" Så når min jente sparker og slår meg og får beskjed om å gå på rommet og sitte der en liten stund, så gråter hun i sinne og trass - skal jeg gå og trøste henne da eller? Ikke noe rart det er så mange unger rundt med lite empati og dårlig oppdragelse. IGJEN: VI SNAKKER OM BABYER SOM GRåTER ALENE! Herregud! Voksne folk som ikke kan lese! Jeg har ikke lest linken. Så joa, jeg kan lese, bare kan ikke gjette meg til hva som står i en link jeg ikke har lest. Da kan det jo være greit å ikke uttale seg for bastant om noe man ikke har lest?
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2012 #36 Skrevet 28. februar 2012 Kan tilføye at jeg ikke er en fan av feber metoden. Jeg liker bare ikke artikler om forskning som ikke har håndfast teori/empiri i bunn. Denne artikkelen vil skremme vannet av alle som har latt barnet sitt gråte mer enn 5 min utrøstet.... Tvilsomt! Om du leser svarene her inne så er de fleste trassige som 3-åringer og inntar en forsvarsposisjon med en gang. Det beste er å ikke gjøre som anbefalt for "JEG vet best" Så når min jente sparker og slår meg og får beskjed om å gå på rommet og sitte der en liten stund, så gråter hun i sinne og trass - skal jeg gå og trøste henne da eller? Ikke noe rart det er så mange unger rundt med lite empati og dårlig oppdragelse. IGJEN: VI SNAKKER OM BABYER SOM GRåTER ALENE! Herregud! Voksne folk som ikke kan lese! Jeg har ikke lest linken. Så joa, jeg kan lese, bare kan ikke gjette meg til hva som står i en link jeg ikke har lest. Da kan det jo være greit å ikke uttale seg for bastant om noe man ikke har lest? Jeg uttaler meg til innlegg i tråden.
LillaGorilla♥♥ Skrevet 28. februar 2012 Forfatter #37 Skrevet 28. februar 2012 Og vi diskuterer utifra denne artikkelen.
Tauriel Skrevet 28. februar 2012 #38 Skrevet 28. februar 2012 Når ungen har grått sammenhengende i et par timer, selv om jeg har bert og trøstet henne og hun skriker bare mer og mer. Så ender jeg opp med å legge henne. Da skriker hun 2 min, så sover hun... Ofte så roer hun seg mer av å ligge og sutre/skrike alene, enn å hylskirke med en stresset og utslitt mor. Her finnes det ingen far, er jeg dom nok og lar han ha henne så forsvinner de begge to...
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2012 #39 Skrevet 28. februar 2012 (Jeg mener ikke at alle skal samsove altså, men gjøre det som er mest naturlig for hver enkelt. Jeg tror ikke noen synes det er "naturlig" å legge ett spedbarn på eget rom. Da er det for sin egen bekvemmelighet. ) Når det stritter imot i hele kroppen anser jeg det ikke som naturlig iallfall. Så når babyen min først klarte å sove om natta fordi jeg flyttet ut, så var det unaturlig? Når jeg flyttet ut av rommet hennes så hun skulle få slippe å våkne bare jeg leet på lilletåa, så gjorde jeg det for min egen bekvemmelighet? Når hun først sov, så skulle jeg kanskje ha bestilt vekking hver time, så det ikke ble så bekvemt for meg? Kan jo ikke ha noe av at foreldre faktisk får sove om natta
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2012 #40 Skrevet 28. februar 2012 Jeg har ALDRI latt min unge ligge og gråte alene, hverken i 2 eller 10 minutter. Og hun sover hele natten igjennom fint som bare det- det har hun gjort siden hun var ganske liten. Det at man responderer på barns behov for fysisk nærhet er ikke å sy puter under armene deres! ha ha. Ja det beste er når man skriver at jeg hadde aldri latt ungen min gråte alene, ikke engang to minutter for så i neste setning skrive at babyen har sovet fint på natta siden hun var liten Priceless. Tror du at de som lar ungene gråte litt for å lære dem å sove selv er folk som har unger som har sovet greit på natta siden de var små!?!?!? Nei vi snakker ofte om siste utvei, når man i lang tid har sittet inne på rommet i timesvis, bysset på seg senebetennelse, ikke fått mer enn to timers sammenhengende søvn på ti måneder (og tro meg, vi er flere, jeg har møtt mange som meg i søvngruppen på helsestasjonen) og pådratt seg en fødselsdepresjon, da prøver du tilslutt noe som du ikke har prøvd før. For min del var det å la jenta mi på 11mnd ligge å gråte mens jeg gikk til henne annethvert minutt. Tre kvelder tok det før hun sovnet av seg selv uten en lyd og sov natta igjennom.... Nå legger hun seg blid og fornøyd hver kveld og er blid og uthvilt på dagtid. Hvordan tror du da det føles for meg å lese artikler som forteller meg at jeg pga av disse tre kveldene har min jente utviklet hjerneskade?
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2012 #41 Skrevet 28. februar 2012 Hm jeg blir litt forvirret av alle de forskjellige ting som sies, hvordan er dette, er det bare gråt ALENE som er skadelig? Sånn at hvis jeg for eksempel står bøyd over senga til babyen (5 mnd) og holder en hånd på henne og stryker henne på hodet med den andre, men hun likevel skriker, så er det greit fordi hun ikke er alene, eller? Eller bør jeg da ta henne opp (som er eneste måten å stoppe gråten)? Hittil har jeg pleid å ta henne opp når hun skriker på en sånn måte at jeg hører at det ikke kommer til å gå over av seg selv, men heller eskalere. Bare lurer på om jeg bør ta henne opp uansett. (Jeg vet hun skriker fordi hun har behov for noe, men det hun har behov for er søvn. Og hun sover definitivt best alene.)
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2012 #42 Skrevet 28. februar 2012 Det er INGEN forskere som sier at litt gråt alene på kvelden er skadelig, det er hun som har skrevet artikkelen som har klart å kople dette sammen i sitt eget hode, ved å trekke ut biter av helhetlige forskningsresultater! Forskere snakker om et HELT ANNET kaliber her; altså når babyer blir liggende timesvis i dagesvis alene uten trøst! Det handler om total understimulering eller grov omosrgssvikt, der babyer blir liggende LENGE (da snakker vi timer) å gråte uten trøst, over en LANG periode (måneder,år). F.eks på overfylte barnehjem eller i hjem hos rusmisbrukere eller andre der foreldrene ikke klarer å ivareta babyens daglige stell og omsorg. INGEN forskere sier at det er veldig skadelig for barn å gråte alene 10-15 minutter om dagen!!! I så fall vil jeg se den forskningsrapporten! Så lenge et barn blir godt stimulert gjennom en hel dag, tar ikke barnet skade og den dama som har skrevet denne artikkelen, har kun plukket ut biter av en helhetlig forskning for å liksom påpeke poenget sitt. Det holder ikke mål i et faglig sammenheng, man må se på helheten og de egentlige fakta. Så det er overhodet ikke noen grunn til å få skyldfølelse for at dere har latt barna gråte litt alene ved leggetid, så lenge barnet har det ellers godt! Det blir også helt feil å sammenligne en baby som ligger å gråter mot en voksen som ligger å gråter, da babyer har svært få kommunikajsonsformer i forhold til voksne. Gråt er en særdeles viktig kommunikasjonsform for babyer, og en gjennomsnittlig baby gråter 3 timer hver dag. En gjennomsnittlig voksen gråter kanskje 4 timer i måneden, nettopp fordi vi har et SPRåK som vi kan bruke for å f. eks formidle våre behov, tanker, lyster eller vår vilje. Nei, det er ikke særlig å la en baby gråte alene, det burde selvfølgelig unngås, men å kople det til hjerneskade og aggresjon er overhodet ikke riktig i denne sammenheng. -Barnevernpedagog-
Sjokoladebanan Skrevet 28. februar 2012 #43 Skrevet 28. februar 2012 Jeg har ikke lest hele tråden, men hva legger dere i gråt? Er sutring gråt? Jeg gikk hele min spedbarnstid med konstant dårlig samvittighet fordi jeg ikke klarte å få barnet mitt til å sovne uten å gråte. Jeg kunne bysse, bære , stryke over håret uten noen hjelp. Barnet ble bare mer sint å frustrert av dette. Han sovnet raskere om han fikk lov å ligge å sutre/jamre litt i fred. Nå skal det sies at han var flere måneder før jeg lot ham ligge alene, jeg ville aldri latt en liten baby ligge å storgråte. For min del måtte han faktisk gråte litt for å faktisk kunne få sovne. Jeg kunne høre på ham om det var "trøtt-gråt" eller om det var noe annet. Men på grunn av dib følte jeg meg som verdens verste mor, siden jeg ikke fikk ham til å slutte å sutre. Det tok ham nesten 3 år før han sluttet å jamre seg i søvn.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå