Anonym bruker Skrevet 28. februar 2012 #1 Skrevet 28. februar 2012 Hun blir snart 2 år, hurra, og da er det også dags for første tannlegetime. Hva skjer på første timen og hvordan forberede henne på det? Noen erfaringer, tips og triks?
Gjest Lykke Fryd ♥ Skrevet 28. februar 2012 #2 Skrevet 28. februar 2012 Var ikke meningen å være anonym Jeg er altså HI her
Alva♂️♂️♂️♀️ Skrevet 28. februar 2012 #3 Skrevet 28. februar 2012 Oi, det var tidlig! Her er det ikke vanlig med time før det året de fyller 3 år. Da er de litt eldre og er lettere å instruere også. Første timen er vel nesten mest en tilvenning til tannlege for barnet. Der vi har vært har det vært en utrolig dyktig tannpleier som har stort talent for å omgås barn. Hun har småpratet med dem, vist dem stolen som kjører opp og ned og spurt om de vil sitte i den. Om de ikke har villet selv, så har jeg sittet meg oppi med dem på fanget. Så får de på seg "smekket" dersom de godtar det. Her har tannpleieren vist dem speilet og den de pirker i tennene med, og latt dem få kjenne på fingeren at det ikke er vondt. Så er det gape opp, kikke inn i munnen og evt pirke litt. Det har gått overraskende bra med mine, de har gapt opp fint, men så har de også vært over 2,5 år og forstått litt mer enn en på under 2 år gjør. Etterpå har de fått velge premie og så var de ferdig. Tannpleier har snakket litt med meg om tannpuss, fluor osv. Dvs, med de to første. Med nr 3 sa hun bare "dette kan du vel" Du kan leke tannlege med henne på forhånd, og øve på å gape opp. Gjerne vise litt i en bok eller bilder på nett slik at hun vet hvordan det skal se ut der inne. Fortelle at hun skal få "kjøre stolen" osv.
Gjest Lykke Fryd ♥ Skrevet 28. februar 2012 #4 Skrevet 28. februar 2012 Takk for svar Vet ikke hvorfor de begynner så tidlig her. Kanskje Finnmarkinger har så dårlige tenner at man må begynne tidlig? Hehe Er veldig spent, men hun liker å pusse "løvetennene". Bok var en god idè. Det var lurt
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2012 #5 Skrevet 28. februar 2012 Her begynner de heller ikke før 3 år, synes det var tidlig med 2 år jeg.. Tannpleieren her har ikke rotet så mye i munnen til ungene, er mest for å bli kjent med hva en tannlege er og hvordan det ser ut der. De har prøvd stolen, snakket om tannpuss osv. Så har de gapt så tannpleieren har kunnet telle tennene, "Oi, så mange fine tenner " Så har de fått premie, ny tannbørste og en liten tannkremtube. Veldig stas.
lille sprelle Skrevet 28. februar 2012 #6 Skrevet 28. februar 2012 Det er tannpleier hun skal til vil jeg tro. Det viktigste på første timen er faktisk at barnet gaper. De sjekker overfladisk at puss er ok og teller tennene. Du få ev tips i forhold til tanntråd, puss, fluor osv.
Gjest Lykke Fryd ♥ Skrevet 28. februar 2012 #7 Skrevet 28. februar 2012 Vet ikke om det er tannpleier. Fikk bare beskjed av helsesøster at når barna blir 2 år får man innkallelse fra den kommunale tannlegen. Vi får øve litt på å gape mer, lese bøker og telle tenner
Zupermam Skrevet 28. februar 2012 #8 Skrevet 28. februar 2012 vi skal også til tannpleier, og håper for guds skyld det er en annen dame enn med førstemann:) Hun var skikkelig krass, og sa surt at "åpner du ikke munnen får du ikke se i skuffa!!"... akkurat som om han på 3 år ante hva hun hadde i skuffen sin:) hehe:) Og jeg som trodde skoletannlegene hadde skjerpa seg siden 70-åra! Er litt mer forberedt nå som vi skal med Minsten da, ikke minst er jeg flinkere til å si ifra:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå