Anonym bruker Skrevet 28. februar 2012 #1 Skrevet 28. februar 2012 Jeg har slitt med høy feber siden lørdag, 39,6 - 39,9. Reiste til legevakta igår og fikk penicillin.. Men det er så vondt å svelge, jeg har hvite prikker på mandlene, og ellers vondt i hodet. Gnisser det i klæra mine eller noen tar på meg gjør det vondt. Det er også umulig å svelge uten at omtrent tårene kommer. Jeg drikker mye kaldt vann... Men det spyr jeg opp igjen. Har hatt 3 runder i natt.. og er så sliten. Får nesten ikke sove.. Er det noe jeg kan gjøre så det blir LITT bedre? Noen som har tips?
NormaJean Skrevet 28. februar 2012 #2 Skrevet 28. februar 2012 Ikke drikk så kaldt vann. Gå heller for lunket vann eller eple juice. Ta paracet hver 6 time.
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2012 #3 Skrevet 28. februar 2012 Ta penicillinen!! Ikke drikk mye. Drikk heller lite men jevnlig. Varmt vann med sitron og evt sukker hjelper også
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2012 #4 Skrevet 28. februar 2012 Takk for svar. Men det som er problemet da er at halsen brenner, og kaldt vann avkjøler.. :/
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2012 #5 Skrevet 28. februar 2012 Takk for svar. Men det som er problemet da er at halsen brenner, og kaldt vann avkjøler.. :/ Og hvis du spyr av kaldt vann kommer den til å brenne enda mer pga magesyra.......
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2012 #6 Skrevet 28. februar 2012 Så kald eplejuice er mye bedre? Kald? Eller må det også være lunket?
Gjest Heartbroken Skrevet 28. februar 2012 #7 Skrevet 28. februar 2012 Har du prøvd å suge på isbiter? Det kjøler, samtidig som du ikke får så mye kaldt vann i magen. Håper medisinen hjelper snart. God bedring!
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2012 #8 Skrevet 28. februar 2012 Hvis kulde hjelper, så kan du jo evt sutte på noen isbiter... Honning og sitron er betenelsesdempende og godt i litt lunken te f.eks. Men også det å ta paracet jevnt utover dagen, ikke bare "innimellom" vil kunne hjelpe så du får i deg litt mat og drikke
Anonym bruker Skrevet 29. februar 2012 #9 Skrevet 29. februar 2012 Takk for svar.. Nå er natten kommet igjen, halsen er hoven, og ligger jeg beint med hode kveles jeg, det er så vondt at jeg må lukke øya og det kommer alltids tårer etter jeg har svelgt.. Er så sliten.. Noen som har tips til å få sovet? Trenger søvn etter straks 3 døgn uten..
Fiemamma Skrevet 29. februar 2012 #10 Skrevet 29. februar 2012 Hvilken diagnose har du da? Er det halsbetennelse med streptokokker?
Anonym bruker Skrevet 29. februar 2012 #11 Skrevet 29. februar 2012 Legevakten visste ikke hvilke bakterier det var.. Det slo ikke ut, men det var bakterier. Men visste ikke hvilke.. Men har hvite prikker på mandlene, et avlangt sår likeved mandelen, og lengst innved "svelget" er det hvitt belegg om jeg kan si det sånn.. Er ellers rød og sår, har litt hvite streker i munn..
Fiemamma Skrevet 29. februar 2012 #12 Skrevet 29. februar 2012 Okay.. Streptiser er bakterier og vanlig å få halsbetennelse av. Har hatt det 3 ganger selv og det føles som man svelger piggtråd! Kroppen din værker pga. feberen. Sålenge du ikke hoster og nyser og er snørrete, er nok dette en halsbetennelse og ikke forkjølelse eller influensa. Anbefaler å ligge under dyna i senga og holde deg i ro. Penicillin bør ta knekken på fandenskapet ganske kjapt. Jeg tok alltid dobbel dose hver gang jeg startet på det når jeg fikk halsbetennelse for å kickstarte motangrepet. Jeg sovv hele dagen og natta i duppeøkter immellom hver gang jeg svelget. Noe jeg også gjorde var å ordne ei søppelbøtte med papir som jeg hadde ved sengen. Den spytta jeg i for hadde ikke sjans å svelge på det værste. Paracet og Ibux som taes sammen er effektiv smertelindring. Prøv å få i deg noe flytende mat. Kroppen kvitter seg raskere med sykdom når den får energi av mat. Og hold munnen i ro. Når man snakker og bruker kjevene så stimulerer det spyttproduksjonen.. Jeg hørtes ut som jeg hadde en potet i halsen når jeg snakka. God bedring!
Anonym bruker Skrevet 29. februar 2012 #13 Skrevet 29. februar 2012 Takk! Hvor fort skal egentlig penicillinen funke? Smertestillende/febernedsettende fungerer ikke.. Så søvn er umulig :/
Fiemamma Skrevet 29. februar 2012 #14 Skrevet 29. februar 2012 Jeg ble bedre allerede etter ca.12 timer med penicillin ''kickstart''. Etter to døgn kunne jeg spise myk fast føde. Har du hatt vondt lenge? Jeg dro til lege samme døgn som smertene kom. Mine mandler var hovne med belegg og var helt deformerte.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå