Anonym bruker Skrevet 27. februar 2012 #1 Skrevet 27. februar 2012 Jeg er henvist til vurdering om å få slankeoperasjon (gastric bypass). Er nå gått 8 mnd siden henvisningen og jeg begynner å bli utålmodig. Har kommet så langt som å besvare spørreskjema og føre kostholdsregistrering og sendt inn. På skjemaet spurte de om jeg kunne tenkt meg kuropphold som alternativ. Jeg svarte "vet ikke", siden jeg jo trenger mer informasjon om det først. Nå så jeg en artikkel i lokalavisa at sykehuset jeg sokner til reduserer antall operasjoner dette året pga økonomi. Jeg frykter da at jeg ikke får operasjon, men blir sendt på kuropphold eller ingenting.. Noen som har vært på kuropphold og vet hvordan det foregår? Hvor er det slike, og hvor lenge er man borte fra familien? Får man evt helgepermisjoner? Har en sønn som er veldig avhengig av meg, så reiser ikke hvis det ikke er bra.
Gjest UndrendeUllteppe Skrevet 27. februar 2012 #2 Skrevet 27. februar 2012 Jeg hadde tatt kuropphold foran slankeoperasjon (eller skjære-vekk-halve-magesekken-som-om-det-ikke-har-konsekvenser-operasjon). Tanken på å kvitte meg med kiloene på en sunn måte, som samtidig gir meg muligheten til å lære meg hvordan kroppen fungerer sammen med mat og beholde muligheten til å nyyyte maten (bare på en sunnere måte) resten av livet OG kunne spise seg stappe mett på julaften om jeg ville det, er VELDIG mye mer forlokkende enn en risikabel, smertefull operasjon, som har som hensikt å tvinge meg til aldri mer å spise meg mett, bare uvel. Med mange ukers rekonvalesenstid, masse ubehag og kanskje ukentlig oppkast og andre rariteter...nei takke meg til den naturlige metoden!
Gjest UndrendeUllteppe Skrevet 27. februar 2012 #3 Skrevet 27. februar 2012 Hm...det var jo slett ikke svar på spørsmålene dine...beklager, ville bare at du ikke skulle se så negativt på kuroppholdet. Lykke til uansett!
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2012 #4 Skrevet 28. februar 2012 Jeg hadde tatt kuropphold foran slankeoperasjon (eller skjære-vekk-halve-magesekken-som-om-det-ikke-har-konsekvenser-operasjon). Tanken på å kvitte meg med kiloene på en sunn måte, som samtidig gir meg muligheten til å lære meg hvordan kroppen fungerer sammen med mat og beholde muligheten til å nyyyte maten (bare på en sunnere måte) resten av livet OG kunne spise seg stappe mett på julaften om jeg ville det, er VELDIG mye mer forlokkende enn en risikabel, smertefull operasjon, som har som hensikt å tvinge meg til aldri mer å spise meg mett, bare uvel. Med mange ukers rekonvalesenstid, masse ubehag og kanskje ukentlig oppkast og andre rariteter...nei takke meg til den naturlige metoden! Undrende ullteppe har tydeligvis NULL peiling på Gastric Bypass, så ta hele det svaret med en klype salt. GB-opererte spiser seg absolutt mette, de blir bare mette raskere, og man lærer seg raskt hva man bør spise og ikke spise for å unngå "dumping". Etter de første ukene kan de også øke matmengdene til tilsvarende normale porsjoner, så det U-U skriver er og blir SVADA! Når det gjelder oppkast som hun snakker om så kan GB-opererte ikke kaste opp, så jeg skjønner ikke hvor hun får det fra. Jeg er ikke operert selv men har sett folk rundt meg få et nytt og bedre liv etter operasjon. Man vil alltid høre skrekkhistorier, ala Moskva Marit som stadig stikker nesa frem for å klage over hvor fælt dette var. Ingen snakker om det faktum at hun var så fet at hun antagelig hadde vært død i dag om hun ikke ble operert. Når det er sagt er naturligvis en operasjon ingen enkel løsning, og det meste burde være prøvd først. Det er ulik kvalitet på disse kuroppholdene også, jeg kjenner en som har vært jevnlig på slike opphold de siste årene og gått ned 20 kg på to år. Det er for lite, det kunne hun fint klart med et grete roede kurs. Der var de tre uker i strekk uten pause, men tror de kan ha besøk. Jeg skal ikke svartmale noen av løsningene her, men det er ikke til å stikke under en stol at når man har kommet dit at man oppnår en vekt som kvalifiserer til GB, så skal det gjerne litt mer enn viljestyrke til for å nå målet. Lykke til uansett hva du velger.
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2012 #5 Skrevet 28. februar 2012 Jeg trenger ikke velge noe ennå, regner med at det er lenge ennå til jeg hører mer fra sykehuset. Det jeg har bestemt meg for er å lete frem Grete Roedeboka mi og gjøre et helhjertet forsøk på å endre livsstilen med en gang. Jeg ønsker ikke eeeegentlig en operasjon, men da jeg ble henvist så både jeg og legen det som en bra metode for hjelp. Situasjonen min nå i dag er litt annerledes, så skal derfor prøve. Har desverre lett for å gi opp, men pga diverse rundt meg nå er jeg ekstra motivert. Kuropphold kan være veldig ekstremt tror jeg, nesten som den amerikanske serien Slankekrigen Men vi får se når jeg får mer informasjon om ting. Var derfor jeg lurte litt her om noen hadde erfaring med det. Har ei venninne som er operert så har fått god info om GB fra henne. Noe skremmer meg, noe er positivt. Men det beste er uansett om jeg kan unngå operasjon. HI
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2012 #6 Skrevet 28. februar 2012 Jeg hadde tatt kuropphold foran slankeoperasjon (eller skjære-vekk-halve-magesekken-som-om-det-ikke-har-konsekvenser-operasjon). Tanken på å kvitte meg med kiloene på en sunn måte, som samtidig gir meg muligheten til å lære meg hvordan kroppen fungerer sammen med mat og beholde muligheten til å nyyyte maten (bare på en sunnere måte) resten av livet OG kunne spise seg stappe mett på julaften om jeg ville det, er VELDIG mye mer forlokkende enn en risikabel, smertefull operasjon, som har som hensikt å tvinge meg til aldri mer å spise meg mett, bare uvel. Med mange ukers rekonvalesenstid, masse ubehag og kanskje ukentlig oppkast og andre rariteter...nei takke meg til den naturlige metoden! Undrende ullteppe har tydeligvis NULL peiling på Gastric Bypass, så ta hele det svaret med en klype salt. GB-opererte spiser seg absolutt mette, de blir bare mette raskere, og man lærer seg raskt hva man bør spise og ikke spise for å unngå "dumping". Etter de første ukene kan de også øke matmengdene til tilsvarende normale porsjoner, så det U-U skriver er og blir SVADA! Når det gjelder oppkast som hun snakker om så kan GB-opererte ikke kaste opp, så jeg skjønner ikke hvor hun får det fra. Jeg er ikke operert selv men har sett folk rundt meg få et nytt og bedre liv etter operasjon. Man vil alltid høre skrekkhistorier, ala Moskva Marit som stadig stikker nesa frem for å klage over hvor fælt dette var. Ingen snakker om det faktum at hun var så fet at hun antagelig hadde vært død i dag om hun ikke ble operert. Når det er sagt er naturligvis en operasjon ingen enkel løsning, og det meste burde være prøvd først. Det er ulik kvalitet på disse kuroppholdene også, jeg kjenner en som har vært jevnlig på slike opphold de siste årene og gått ned 20 kg på to år. Det er for lite, det kunne hun fint klart med et grete roede kurs. Der var de tre uker i strekk uten pause, men tror de kan ha besøk. Jeg skal ikke svartmale noen av løsningene her, men det er ikke til å stikke under en stol at når man har kommet dit at man oppnår en vekt som kvalifiserer til GB, så skal det gjerne litt mer enn viljestyrke til for å nå målet. Lykke til uansett hva du velger. Nummer 1: Det finnes mange forskjellige typer overvektoperasjoner og overvektsopererte kan absolutt kaste opp... Nummer 2: Om det er så at overvektsopererte kan gå opp til normale porsjoner raskt hvordan går de da ned i vekt??? Det tar lengre tid enn et par uker å lære seg å spise "rett" og om det var så enkelt hva var i såfall poenget med en stor og potensielt livstruende operasjon da?? Jeg har en søster som er operert og hun har gått ned 75 kg på 1 år og 4 mnd.. Nå har hun normalvekt men sliter enda med at hun kun klarer å spise små mengder om gangen (ellers kaster hun opp) og får magesmerter.. I tillegg kommer det psykiske - hodet hennes har ikke fulgt med og hun klarer ikke velge klær i butikker ut fra å se på plagget - hun ser ikke seg selv som så slank som hun er og strever enda med "jeg ser så feit ut" tankegang.... Jeg ser absolutt fordelen med GB operasjon for enkelte som er kraftig overvektige og har forsøkt alt for å gå ned i vekt.. Men, det er ikke en quick fix løsning og det er mye som følger med både fysisk og psykisk... HI, om du kan klare å gå ned vekt på en "vanlig" måte tror jeg absolutt det er å foretrekke - det er hardt og det krever mye men i lengden tror jeg det er verdt det pga da får hode og kropp følge med på forandringene..
Gjest UndrendeUllteppe Skrevet 28. februar 2012 #7 Skrevet 28. februar 2012 Ja det finnes forskjellige typer operasjoner, sikkert med forskjellige plager i etterkant. Min «NULL PEILING»-kommentar var basert på erfaringer til de som har tatt slike operasjoner, etter å ha lest flere blogger skrevet av de som har førstehåndskunnskap...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå