Gå til innhold

Kan virkelig ikke dren-barn bade ??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Leste det i en annen tråd..

Vår sønn på 17 mnd skal få lagt inn dren om et par uker, men har aldri blitt fortalt at han da ikke kan bade. åssen løser man dette da? Han elsker jo å bade.. skal han ikke få badet i sjøen/basseng til sommeren da? Ikke bade i badekaret hjemme? åssen skal vi få vasket håret hans, om han ikke kan få vann på hodet?

ørepropper liksom? akkurat som jeg får en 1 åring til å godta å ha i ørepropper!! :((

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Og HVORFOR kan de ikke bade?

hi

Skrevet

Jeg har ingen erfaring med det selv, men har snakket med det med moren til en med dren og hun sa at han skulle bruk en slags "ørevarmerlignende" sak når han skulle svømme. Husker ikke om han skulle ha noen sånne propper under, men hvis du spør på sykehuset, så kan sikkert de noe om det.

Skrevet

Hei!!

Jeg har to barn hvor den ene har hatt dren 5 ganger og den andre 2 ganger..

Brukte silikonpropper ( kan formes slik at det passer øregangen akkurat) på begge to når dem skulle vaske håret. Ved bading i basseng/ sjø, brukte jeg en tettsittende badehette. Begge to erfarte at å ikke bruke de to tingene var mye vondere og mer ubehagelig. Men jeg må si at den yngste var 2 år da det ble lagt inn dren for første gangen. Så jeg anbefaler deg å prøve, det kan jo fungere..

Skrevet

Leste det i en annen tråd..

Vår sønn på 17 mnd skal få lagt inn dren om et par uker, men har aldri blitt fortalt at han da ikke kan bade. åssen løser man dette da? Han elsker jo å bade.. skal han ikke få badet i sjøen/basseng til sommeren da? Ikke bade i badekaret hjemme? åssen skal vi få vasket håret hans, om han ikke kan få vann på hodet?

ørepropper liksom? akkurat som jeg får en 1 åring til å godta å ha i ørepropper!! :((

Det finnes en spesiell type ørepropper og pannebånd i neopren, som heter ear band-it. Noen få apotek selger disse, ellers kan de bestilles på nettet. Vann skal ikke komme inn i ørene til drenbarn! Det er dessuten fryktelig vondt. Ved hårvask har vi brukt en slik skjerm som gjør at vannet ikke renner i øynene. Det beskytter også ørene... Med ørepropper og pannebånd kan barna bade i basseng, men ikke i sydenbasseng siden det er mye mer bakterier der, har vi fått beskjed om

Skrevet

Der finnes et slags "gummiskyggeluepannebånd" du får kjøpt på de fleste velutstyrte barneutstyrsbutikker, som er til dette formålet(og for de som hater vann i øynene generelt). (Oisann... her ble det ekstremt mange lange ord og litt til plutselig ;)).

Det var det vi brukte, for alle forsøk på propper ble avvist kontant.

Det er ikke farlig om vann skvetter over hodet, men de skal ikke få vann i ørene(som ved dusjing rett på, eller dykking). Grunnen er så enkel at der er jo laget åpning med drenet, til det innerste av øret. Trommehinnen er ikke lenger det naturlige hinderet. Og i badevann er det alltid bakterier man ikke vil ha innenfor den naturlige barrieren kroppen har. Som hud og trommehinne er, som eksempel.

Skrevet

Vi fikk beskjed om at basseng var forbudt, uansett, men karbad og dusj går helt fint med propper i ørene..

Ser jo at mange av dere har mer erfaring enn meg på området, visste ikke om diverse pannebånd o.l..

Vi bruker bare propper når hun dusjer, badekar har vi uansett ikke, men basseng er vi forberedt på at det ikke blir noe av på en stund..

Skrevet

Min har hatt dren 5 ganger i tilsammen 7 år. Legen her mente det var mye hysteri rundt dette med vann i ørene...så her hsr pjokken bada og dusja, vært i svømmehall ukentlig, sydenbasseng, havet osv... enestr han skal være forsiktig med er å dykke..

Skrevet

Min har hatt dren 5 ganger i tilsammen 7 år. Legen her mente det var mye hysteri rundt dette med vann i ørene...så her hsr pjokken bada og dusja, vært i svømmehall ukentlig, sydenbasseng, havet osv... enestr han skal være forsiktig med er å dykke..

hmmmm.. vet du hva som er i "sydenbasseng", #8?

ene barnet her, det uten dren og øreverk noengang, fikk en av de styggeste ørebetennelsene jeg har sett i mitt liv fra et slikt basseng. Og det er vanlig. Og der var det ikke engang dren i bildet. Hull på trommehinne, øregangsbetennelse, øret stod ut fra hodet av hevelse og alt som var. STYGT. Hva hadde da skjedd om dette var et barn med dren, tenker du?

At dere har tatt sjansen, er deres problem. Andre trenger ikke gjøre det samme sjansespillet. Ja, jeg vet leger sier man kan gjøre som normalt, men hvorfor ta sjansen, når den har økt pga mer varig hull i trommehinnen?

Sjøvann er noe alle kan bade i, fordi det er rensende i seg selv :)

Skrevet

Når min gutt fikk satt inn dren i ørene fikk jeg høre at dusjing ikke gjorde noe. Ikke bading heller og jeg trengte ikke å sette propper i ørene hans. Det eneste man ikke skulle gjøre var å dykke fordi det da kommer trykk i ørene, men at å få ørene under vann i et badekar ikke var farlig å siden han bare var tre år så regnet ikle legen med at han kom til å dukke så langt under vann at det ble et stort trykk.

Min har både dusjet og badet i både badekar og basseng og drenene sitter fint og all væsken som var der er borte. Jeg har aldri brukt propper i ørene hans.

Skrevet

Var jeg som skrev det.Var hos spesialist for 2 uker siden med 3 åringen min.Var han legen som sa at vi venter med dren til etter sommeren fordi han ikke kan bade med dren.Så jeg velger å høre på han..

Skrevet

Vi har ørebarn, og vert gjennom dren mange ganger. Det at de ikke får bade er gammeldags. Og følger uoppdaterte leger. Vi skulle/og tar ingen spesielle hensyn her i Norge. Men man skal ikke bade i basseng i utlandet/"syden", der har de andre bakterier og ikke så strenge krav som her hjemme.

Skrevet

Vi har ørebarn, og vert gjennom dren mange ganger. Det at de ikke får bade er gammeldags. Og følger uoppdaterte leger. Vi skulle/og tar ingen spesielle hensyn her i Norge. Men man skal ikke bade i basseng i utlandet/"syden", der har de andre bakterier og ikke så strenge krav som her hjemme.

"utlandet" er da udefinert. Mange land har vel så strenge krav(og ofte strengere) enn i Norge når det gjelder basseng. Mange basseng i Norge er gamle og har svært gamle rensesystemer. Vannkvaliteten kan være så der mange steder.....

Skrevet

"utlandet" er da udefinert. Mange land har vel så strenge krav(og ofte strengere) enn i Norge når det gjelder basseng. Mange basseng i Norge er gamle og har svært gamle rensesystemer. Vannkvaliteten kan være så der mange steder.....

Men siden ØNH her ikke har ressurser til å lage lister over hvilke basseng i alle verdens land det er godkjent for mitt barn å bade i den perioden der er dren, var det utlandet, og spesielle nevnt "syden" på skrivet vi ble sendt hjem med. Såerman på den sikre siden. Her hjemmene vi bedt om ikke å ta spesielle hensyn.

Skrevet

Da vår ene gutt hadde dren skrev ø-n-h-legen ut resept på en spesiell type øredråper som vi gav ham etter han hadde badet. Legen sa at det var litt ulik praksis, men at han hadde aldri hatt noe trøbbel med "sine" ørebarn som fikk disse dråpen like etter bad. Vi fikk ikke noen problemer med vår gutt heller. Så her både badet vi, dusjet osv uten at det var noe å tenke på så lenge vi bare dryppet ham etterpå. Du kan jo evt høre med deres ø-n-h-lege hva han/hun sier om øredråper.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...