Gå til innhold

Ang. ferie ved APS og jeg har AAP.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg deltar på APS - arbeidspraksis i skjermet virksomhet og får arbeidsavklarings penger. Arbeidsleder mener jeg har krav på 1 uke i påsken, 1 uke i jula og 2 uker sommerferie + ei HALV uke til fri disp. Dette utgjør tilsammen ca. 17 virkedager. Er dette riktig da? Vet at jeg ikke er en vanlig arbeidstaker, men man skulle tro at man har krav på 25 virkedager som er det vanlige likevell, særlig siden jeg er alenemor. Noen som vet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når man er på tiltak og per defenisjon ikke i jobb så gjelder det andre regler både for ferie og feriepenger.

Anbefaler deg å ta dette opp med din saksbehandler i NAV

Skrevet

Når du er på avklaringpenger, har du pr definisjon ikke krav på betalt ferie fordi du ikke opptjener deg feriepenger. Tar du deg fri fra tiltaket mister du derfor stønaden din i denne perioden.

Men det finnes selvfølgelig unntak, f.eks:

Dersom f.eks tiltaksplass din har sommerlukket, eller stengt i jula, og du av den grunn da ikke er i tiltak, vil du ikke miste stønaden din.

Dersom du avvikler kortvarig ferie som ikke er til hinder for tiltak, mister du ikke stønaden (f.eks dersom du er mellom tiltak).

Det er riktig at en ordinær arbeidstaker har rett på 25 feriedager, noe som tilsvarer 4 uker og 1 dag (siden ferieloven opererer med 6 virkedager pr uke). Men ordinære arbeidstakere har IKKE krav på betalt ferie med mindre man har opptjent seg feriepanger fra foregående år.

Det er ikke arbeidslederen din i tiltaket som bestemmer dine ferierettigheter, det er det kun NAV som gjør.

Skrevet

Ok, da får jeg ta meg en real prat med de nede på NAV! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...