Gå til innhold

Kan man ta ut egenmelding på forhånd?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Eller hva gjør dere når dere skal på svangerskapskontroll. (IA-bedrift)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du sier du skal til jordmor/lege. Leverer ikke noen egenmelding for det. Du har betalt når du går til lege til vanlig, og du har betalt hver gang du skal på svangerskapskontroll.

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Der jeg jobber, som er en IA-bedrift, så får vi betalt for å gå til lege/tannlege.

Skrevet

Der jeg jobber, som er en IA-bedrift, så får vi betalt for å gå til lege/tannlege.

Ja, og det er greit nok. Men skal man bruke egenmelding?

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Trykka litt fort;

Egenmeldinger gjelder pr.dag, ikke pr. timer.

Skrevet

Egenmelding skal kun brukes ved egen sykdom. Spør om fri, det har du rett På. Opp til arbeidsgiver og eventuelt tariffavtaler om du får betalt.

Skrevet

Nei, du søker om velferdspermisjon. Hos noen er den betalt, andre ikke.

Skrevet

Egenmelding er egenregistrering av sykefravær. Legetime er permisjon. Enten uten lønn, eller som velferdspermisjon med lønn. Sjekk personalhåndboka for retningslinjer på din arb.plass

Skrevet

Det står faktisk i arbeidsmiljøloven at du har krav på fri med betaling for å gå på svangerskapskontroller...

Eneste du skal gjøre er å gi beskjed at "Jeg har time dato og klokkeslett..."

§ 12-1. Svangerskapskontroll

Arbeidstaker som er gravid har rett til fri fra arbeidet med lønn i forbindelse med svangerskapskontroll dersom slike undersøkelser ikke med rimelighet kan finne sted utenfor arbeidstiden

Kilde: http://www.lovdata.no/all/hl-20050617-062.html#12-1

Skrevet

Takk for svarene. Min arbeidsgiver godtok ikke at jeg skulle ha fri (verken med eller uten betaling). Men jeg sa ikke at det var svangerskapskontoll, og ønsker ikke opplyse om det heller :S

Skrevet

Da får du si at du skal til lege da, du har krav på fri uansett...

Skrevet

Ja, sa at det var legetime. (Egentlig er det jordmor, men da ville jeg avslørt hva jeg skulle). Sjefen sa jeg kunne ordne meg time på en onsdag (har fri onsdager) men jordmoren er ikke på jobb da. Lurer på å bare si at legen ikke jobber onsdager.

Skrevet

Du går på din undersøkelse og krever lønn for det.

Det er forøvrig også fullt mulig å ta ut egenmeldinger på forhånd, om du vet at du kommer til å bli syk, og ikke har tenkt å ha legemelding og leketime for det, så tar du ut egenmelding,

Gjest Husfrua
Skrevet

Da jeg var arbeidsleder i en stor bedrift hadde jeg ikke lov til å nekte velferdpermisjon til legetimer. Kan godt være at dette var en intern regel vi hadde,men forsto det slik at det var i tråd med regelverket.

Skrevet

Ja, sa at det var legetime. (Egentlig er det jordmor, men da ville jeg avslørt hva jeg skulle). Sjefen sa jeg kunne ordne meg time på en onsdag (har fri onsdager) men jordmoren er ikke på jobb da. Lurer på å bare si at legen ikke jobber onsdager.

I og med at du har fri hver onsdag, kan faktisk lederen din kreve at du bruker den tiden til planlagte legebesøk frodi du bare kan kreve fri "dersom slike undersøkelser ikke med rimelighet kan finne sted utenfor arbeidstiden" Hvis jordmoren ikke jobber onsdager, så får du heller si det da! Eller du kan spørre om å få bytte arbeidsdag. Men finnes det virkelig bare EN jordmor i kommunen?

Skrevet

Dette er da egentlig veldig enkelt.

Enten så informerer du arbeidsgiver om at det er svangerskapskontroll. Da får du betalt slik arbeidsmiljøloven sier.

Eller så informerer du ikke om at det er svangerskapskontroll, får fri, men uten lønn.

Planlagt egenmelding derimot har jeg aldri hørt om. Hvordan vet man at man skal være syk om 2 uker? Høres suspekt ut synes jeg. Har vært leder i flere år, og hadde ikke godtatt det.

Legetime er, som nevnt over her, permisjon.

Skrevet

Eller hva gjør dere når dere skal på svangerskapskontroll. (IA-bedrift)

Sier bare ifra at jeg skal til legen/jordmor. Hos oss er det to timer permisjon m lønn for slike besøk, og mener at det skal stå i lovverket at man har rett til permisjon med lønn i den perioden man skal til legen som er innenfor arbeidstid.

Skrevet

Jeg lurer fælt på hvordan man kan vite om man blir syk på forhånd?

Skrevet

Slik jeg ser det har du tre valg:

Si det som det er, svangerskapskontroll.

Bytt til en jordmor som jobber onsdager (evn kan du gå til kontroll hos fastlegen din i stedet)

Eller la være å si noe til sjefen din og søk veldferdsperm,men der skal det vel i grunn opplyses om hva du skal vel? Jeg husker ikke, årevis siden sist jeg fylte ut et sånt skjema, og du vil da ikke få betalt selvfølgelig siden sjefen din allerede har sagt du bør legge slikt til fridagen din

Hvorfor kan du ikke bare si at du er gravid? Det blir vel ikke den siste sv.kontrollen du skal på akkurat...

Skrevet

Arbeidsgiver kan jo ikke kreve at du går til lege/jordmor på fridag om ikke det lar seg gjøre (greit at man prøver selvsagt). Er lege fullbooket og du får kun time en spesiell dag, så kan man ikke nødvendigvis vente 2 mnd på time fordi man absolutt må ha en bestemt dag, det skjønner da alle....?? Det samme gjelder (i enda større gard) også ved time til spesialister, sykehusundersøkelser osv. Finnes også leger som ikke arbeider 100% på legekontor og derfor ikke er der alle dager i uken. Er ikke bare å vrake å velge i slike timer.

Si du skal til legen du, og krev fri uten lønn (evt jobb inn tiden i forkant så du tar det ut som avspasering). Du kan jo lete i arbeidsmiljøloven og sende sjefen din en epost eller printe ut dette hvis han nekter deg det. Du kan jo si at legen ikke jobber på den dagen, eller at det var lang ventetid for time så du bare måtte ta den du fikk.

Skrevet

I og med at du har fri hver onsdag, kan faktisk lederen din kreve at du bruker den tiden til planlagte legebesøk frodi du bare kan kreve fri "dersom slike undersøkelser ikke med rimelighet kan finne sted utenfor arbeidstiden" Hvis jordmoren ikke jobber onsdager, så får du heller si det da! Eller du kan spørre om å få bytte arbeidsdag. Men finnes det virkelig bare EN jordmor i kommunen?

Ja, det finnes bare en jordmor. Og hun er der bare tirsdager og fredager. (liten kommune). Vil ikke at sjefen skal vite at jeg er gravid ennå. (Jeg har mistet fire ganger nå, og har ikke lyst til at noen skal vite det før jeg har fått bekreftet at alt er ok på UL)

hi

Skrevet

Jeg lurer fælt på hvordan man kan vite om man blir syk på forhånd?

Eksemplelvis dersom du skal opereres?

Skrevet

Dette er da egentlig veldig enkelt.

Enten så informerer du arbeidsgiver om at det er svangerskapskontroll. Da får du betalt slik arbeidsmiljøloven sier.

Eller så informerer du ikke om at det er svangerskapskontroll, får fri, men uten lønn.

Planlagt egenmelding derimot har jeg aldri hørt om. Hvordan vet man at man skal være syk om 2 uker? Høres suspekt ut synes jeg. Har vært leder i flere år, og hadde ikke godtatt det.

Legetime er, som nevnt over her, permisjon.

Problemet er at jeg ikke får fri overhodet. Det er ikke så nøye for meg om jeg får lønn eller ei, men jeg får altså ikke fri... Jeg jobber i kommunen (som er ia bedrift)

hi

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...