Gå til innhold

Ny strikketråd...


FruLS

Anbefalte innlegg

Hahaha... må le litt her altså. Når du sier Babysyk at å låne 5 mill. ikke er helgalt. Wow! Altså, ikke misforstå.. jeg ler ikke av deg. Men jeg ler fordi vi nok tydeligvis har forskjellige meninger om hva som er mye penger:D Jeg må ærlig si at jeg satte neste juicen her i halsen da jeg leste at dere ikke synes det er noe problem å låne, eller betjene 5 mill. Når vi er ferdige med tilbygget så har vi lån på halvparten og synes det er nok vi! :D .. men nå har vi snart 5 barn da.. så kanskje pengene går bort der:D det er visst gjort en kalkyle på hva hvert barn koster i året, og det er ca 70.000,-.

 

Det er jo helt fantastisk at dere er flere som kan ha så høye lån og betjene det uten problemer. Vi kan ikke det, og de fleste av våre venner har godt-over-gjennomsnittet-betalte stillinger men kan heller ikke det. Selv om mannen min tjener som en Statoil-sjef:D Nå har vi jo selvsagt også tatt valget om at jeg ikke skal jobbe fullt da.. selv når jeg blir ferdig utdannet, og klart, da blir det mindre lønn igjen.

 

Nå husker jeg jo at dere har arvet krølle, og det stort også:) Der kommer dere jo langt, og det er jo knallbra sånn sett at nå kan dere realisere drømmen. og FOR en tomt dere har kjøpt dere, jeg har bildet av den godt plassert i netthinnen.. for den er virkelig NOE:)

.. og akkurat det dere gjør der.... med å vite at man kan betjene et lån selv om renta kan gå kraftig opp, det er viktig tror jeg. Det gir mer nattesøvn. For alle vet at renta både går opp og ned innimellom, og noen år kraftig opp eller kraftig ned. Sånn er det jo bare! Vi har regnet med 12% økning, men da blir det tøft!

 

Håper ikke dere tar dette "the wrong way" altså.. jeg bare er så overrasket over at det er "normalt" å ha gjeld på 5 mill, fortsatt feriere i syden et par ganger i året, ha nye biler og samtidig ha helt ok jobber som ligger midt på treet i lønn. Nå snakker jeg IKKE om deg krølle!... eller noe av dere andre!! Bare så det er sagt! .. :) Men jeg ser jo at flere gjør akkurat det. Men så jobber de som svin da.. mange ivertfall;)

 

.. til noe annet, om enn i samme gate. Krølle.. jeg kunne ikke vært mer enig med deg i at det er utrooolig vanskelig å ta valg angående hus. Også på tre dager som du sier!.. vi er litt der nå. Får kniven på strupen, og det er IKKE greit når alle de valgene jeg allerede har tatt ikke er lov på grunn av lover og regler. Så må jeg snu meg fortere enn svint for å finne like gode løsninger som vi fortsatt synes er fine, ja , helst lekre.. men som fortsatt er lov innen f.eks. våtrom. Det vi får til svar når jeg sier at jeg har sett andre ha slik eller slik er " jo, det er mye man kan gjøre når man gjør det selv og det ikke skal godkjennes. Ikke sikkert det er noe særlig bra når det kommer til forsikringer". Puhh... og slikt diksuterer vi med snekkere, rørleggere, flisleggere osv hver eneste dag nå synes jeg. Skal prøve å få tatt noen bilder imorgen og legge ut nytt på bloggen.

 

Noe helt annet... vet dere, jeg er så LEI av å føle at tiden ikke går fremover i svangerskapet jeg. Følte vi ble satt til uke 20 i flere uker når terminen etter OUL ble satt bare fire dager senere. Rart det der. Nå "skifter" jeg liksom uke på fredager, ikke tirsdager som før.. og det føles som maaange dager og laaang tid. Nesten litt lei av å tenke i uker, da blir nedtelling litt lang kjenner jeg;)

 

Juhuuu Babysyk.. gratiis med å få på den buksa! :) DET er en herlig følelse det! selv om jeg har det tilgode siden noen år tilbake nå gitt:D

.. men jeg istemmer, godt tips!... Camillok.. mål deg heller med et målebånd! Jeg gikk på Grete Roede-kurs for et par år tilbake. Gikk ikke så mange kiloene ned.. men jøje meg som det vistes på målebåndet!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skal se om vi kan bruke klesargumentet for å få oss noen ekstra millioner ;) Vi bruker jo begge to hvite/grønne klær på jobb, og lillebror arver jo en del tøy fra storebror, i hvertfall de første årene. Nå er det ikke slik at vi kan betjene uante lånestørrelser. Per i dag har vi lån på 2,2 mill og det koster oss ca 14.000 pr mnd. Det er litt mer enn 1/3 av den ene lønningen vår. Vi ser for oss at inntil en lønning kan gå med til lån, siden vi begge vil gå opp i lønn de nærmeste mnd/år. Vi tenker ikke å ha så stort lån i evigheten. Kun mens vi bygger, for å slippe å flytte herfra. Når vi selger huset her, vil vi jo forhåpentligvis kunne innfri lånet på dette huset, pluss sitte igjen med noen hundre tusen i gevinst, som kan krympe restlånet på drømmehuset. Det blir jo maks ca to år fremover i tid. Så det skal vi klare :) Håper bare banken er enig...

 

Tror ikke våre barn blir brukt 70.000 i året på... I så fall må det inkludere mat og skole/barnehage og det faktum at vi bør ha så stort hus at de har en plass å sove, samt en bil som er stor nok til hele familien. Vi bruker veldig lite penger på ferie, siden vi sjelden drar til utlandet, men prioriterer hytteferie eller fjellferie. Vi bruker heller ikke mange penger på tekniske duppeditter eller klær/sko. Kun i matveien har vi kanskje noen tusen i året innskjerpingspotensiale...

 

Det ble jammen mye pengeprat her. Skal gi en rapport i morgen når jeg sitter og furter fordi bankmannen/damen har realitetsorientert oss og nektet oss drømmehuset...

 

Prinsen sovnet nesten i det han ramlet inn døra, så det ble ingen visningsrunde med langlua. Får ta det i morgen. Fredag er det planleggingsdag på skolen, og jeg håper å dra tidlig på fjellet. Håper bare snørra bedrer seg. Og at knærne snart skjønner at de har fått ganske lang løpefri pause nå.... Nå skal jeg grave meg dypt inn i interiørbladene, selv om jeg blir litt skeptisk når en av overskriftene på forsiden er "hvit mat". Det får da være måte på hvor mye som skal matche i et hus...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, jeg måler med målebånd jeg :) En gang i uka. Denne uken hadde jeg ikke gått ned den "vanlige" cm i midjen. Men tre cm ned altså siden nyttår - det er ikke galt det :) Fikk mensen da, så det var nok den som la på litt ekstra væske. Vekta var mer normal i dag, så da kommer det litt motivasjon snikende igjen. 68 kg før jobbstart er i hvertfall utopisk, men kaaaaanskje jeg skal greie å presse den ned til 70... Jeg ser nå ganske ok ut da, de to nye buksene mine er str 30 i livet og med en mørk farge ser da det ganske slankt ut ;) Selvsagt mer enn 27-28 som det var før, men tross alt...

 

Er forsåvidt enig ønsker med at 5 mill er mye å låne. Jeg syntes det var ganske vanvittig med de 3 855 000 vi lånte da vi kjøpte her... Og nå som jeg får hele 13000 før skatt i mnd så går det rimelig på dunken med strømregninger på 10-14 000 pr 2 mnd :( I tillegg kommer selvsagt billån og to studielån. Såååå: tilsammen svimlende 4,7 mill eller noe. Men heldigvis er det bare noen fåååå mnd jeg har så lite inntekt. Med normale inntekter tror jeg vi har 67 000 i mnd uten å ta med barnetrygd. Jeg synes at dette er litt i trangeste laget og vi hadde aldri gått for dette om vi ikke kommer til å øke en god del i lønn begge to innen få år. I følge banken mente de at det skulle være romslig allerede nå - mulig vi sparer litt for "mye" hehe... Vi har også alltids mulighet for å ta noen ekstra vakter og spe på inntekten en hel del om det skulle knipe.

 

Her ser jeg at det renner inn med svar... Så gøy med liv her inne :)

 

Ser godt at du synes det går saaaakte ønsker, de 9 mnd graviditeten var tar en hel evighet, mens 9 mnd med baby går som en lek... Synes det er dritskummelt å hive seg på bølgen igjen snart...

 

Nå har jeg strikket ferdig bakstykket på genseren, bare forstykkene fra ermringningen igjen, ermer og halskant igjen! Det går jammen fort fremover :) Liker forresten lillelerke garnet godt. Blir spennende å se under bruk også. Tror forresten den kanskje blir litt stor, strikker etter str 12 mnd, men mål for 24 mnd i og med jeg bruker litt tykkere garn.

 

Vi ser på game of thrones for tiden - det er såååå spennende! Gleder meg til kveldens episode. Lillegull er litt urolig, tror den første (!) tannen er på vei nå. Det har jeg jo trodd i mange mnd allerede, men nå kjennes den virkelig godt, og han har vært litt grinete i dag - noe han aldri pleier. Må nok regne med litt nattevåk fremover...

 

Nei, litt kveldsmat, game of thrones og natta!

 

PS: trillet 1 time mandag, fikk med jentene på barselgruppa på en halvtime morogbarn livegym, 1 time trilletur i dag. Så jeg holder da fortsatt på!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg synes du er superflink med treningen camillok! det går vel gjerne litt i rykk og napp med en vekten og cm!? og har jo mye å si når på dagen du veier deg! str 30 i livet er da en helt fin størrelse, men skjønner at du vil inn i de gamle olabuksene igjen, rart det der. da er man liksom fornøyd ;) men det kommer det kommer :) kjenner jeg MÅ bli flinkere med den treningen, men dørstokkmila er så innmari lang for tida... får tenke litt på dere, det kan gi litt motivasjon!

 

grattis babysyk! herlig med gammel bukse på kroppen :) jeg bruker forresten cerazette, glemte en pille her om dagen jeg og. jeg ikke husker hvilken dag det var, bare at jeg glemte en...snakk om surrehode! jaja, tok den hvertfall etterhvert for den er ikke på brettet ;)

 

så gøy, og litt skummelt med så mange innredningsvalg! det må være veldig vanskelig å skulle bestemme seg for "alt" på tre dager krølle!

hørtes slitsomt ut med masse diskusjoner hver dag ønsker, men man vil jo gjerne at det skal være etter forskriftene. hvis det skulle skje noe er det jo utrolig kjipt å ikke få igjen på forsikringer...

 

her halverte mannen nesten lønnen sin når vi flyttet og han byttet jobb så tror banken hadde ledd rått om vi hadde spurt om 5 mill i lån :P skal sies at han hadde veldig høy lønn for yrket sitt i forrige jobb med masse rare tillegg. men vi har så vi klarer oss, så da får vi være fornøyd. og her i nabolaget får man ikke et rekkehus for 5 mill en gang... galskap! spørs om vi må flytte herfra når vi trenger mer plass, hvis vi ikke vinner i lotto da...det var da noen vanvittige strømregninger camillok!! jeg synes det ser ut som dere har veldig god kontroll krølle, og er fornuftige med pengebruken. jeg krysser fingrene for at banken også er enig :) tror vi har ca 2,7 i lån jeg med huslån, billån og mitt studielån. mannen har ikke studielån heldiggrisen.

 

her hadde jeg besøk av barseljentene i går, så nå har de gjort et innhugg i kakerestene etter dåpen, men tror nesten jeg må kaste resten hvis ikke ender jeg opp med å spise opp alt og det her jeg nok ikke godt av...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Namnam - dagens ladning rundstykker ble fantastisk gode :) kaldhever og steker på pizzastein. Skikkelig rustikke greier med mel på utsiden og sprekker i skorpa :)

 

Burde vel egentlig lagt meg litt nå som Leon sover, men tør ikke siden vi ikke har babycall ute... Redd jeg ikke våkner, hører han dårlig nok som det er ellers...

 

Kakerester ja happy hippo - du kan ikke fryse ned da? Fikk bursdagskaker (bok) i hobbyklubben i går, ble litt inspirert. Til ettårsdagen til Leon kanskje? Men hjelpes så mye utstyr som brukes! Jeg har i hvertfall sprøyteposer og tre wilson tipper så cupcakes kan jeg lage når som helst. Til 30 årsdagen kanskje? Jeg blir 30 på tirsdag, og det er den dagen Leon begynner i barnehage :) skulle hatt besøk av ei venninne nå til helgen og feiret på lørdag, men hun ble syk... :( så nå tar vi det helgen etter i stedet. Ulempen med å flytte sånn som oss er at jeg ikke kjenner nok folk til å ha en skikkelig fest ;)

 

Fabulerer om hagen jeg dere... Håper rosene mine greier vinteren. Gleder meg sånn til de kommer :) skal fullføre rosehekken min også i år, nå er den 5 roser lang og trenger 4-5 roser til. Er litt spent på om jeg får til beskjæringa og sånt. Må forresten skaffe en rosebue, de to klatrerosene jeg plantet i fjor ved trappa opp til hagen trenger klatrestativ. Vi skal fikse uteplassen (litt murearbeid og litt snekring. Tror vi går for levegg med liten pergola uten tak (tenker å sy en slags lift så vi kan skygge for sola om vi vil). Eføy eller humle kanskje?

 

Det er så kos med hage :) vi planlegger hva vi skal så nå om dagen, snart tid for det. Av urter blir det: timian, rosmarin, oregano, basilikum, sitronmelisse, mynte, bokhornskløver (brukes mye i indisk mat), koriander, persille. Persille er mannens store favoritt :) ellers planlegges det squash og auberginer i østveggen på garasjen (naboen tipset om at det går veldig fint). Tror vi blir å lage et ørlite drivhus av konstuksjonsvirke og bygningsplast - drømmedrivhuset må vi vente et par år med. Det skal planlegges nøye og bestå av gamle vinduer og kanskje en murvegg med pipe... Så da blir det et par-tre tomatplanter og slangeagurk.

 

Av andre grønnsaker skal vi ha spinat, salat og vårløk. Og så må jeg ha sommerblomster - cosmo, erteblomster, georginer, pelargonia. Vurderer å ta opp jordbærplantene fra beddet og ha de i balkongkasset i stedet - de blir ofte liggende i jorda og råtne eller spist av snegler. Og ja, har også masse staudefrø, akeleier +++

 

Oj, nå har jeg utbrodert skikkelig her, dette er mine drømmerier. Som dere skjønner blir det mye potter i vinduskarmene fremover ;) ønsker meg forresten en søyleosp og en vrihassel, samt en liten dam og noe hagebelysning. Sa jeg forresten at jeg lurer på å lage det ene beddet utelukkende til snittblomster??!? Hehe, nå tror jeg at jeg må gi meg meg hagedrømmeriene litt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flinke Camillok!! Kanskje jeg skal måle med målebånd også... God idé. Strikke superraskt også... Og så mange idéer for hage og grønnsaker. Blir helt imponert jeg! Vi har i så måte skaffet oss drømmetomten med kun fjellmasser, så vi skal definitivt ikke ha en eneste hageflekk! :) Både mannen og jeg hater hagearbeid, og har det villnisset i bakhagen i forhold til prydhagene til naboene. Vi kaller det "naturtomt" :)

 

Ellers ble i helt paff i banken i dag. Vi la frem alt vi hadde av gjeld fra før av, og hva vi har av egenkapital, samt ligninger og lønsslipper. Pluss at vi informerte om at vi i løpet av dette året, begge to vil stige i lønn. Deretter sa vi hva vi hadde planer om å gå i gang med og hva vi hadde tenkt om hva vi kunne betjene av lån. Vi ventet på at bankmannen skulle putte alle tallene inn i sin hemmelige maskin og komme ut med en sum, men i stedet sa han at det hørtes vel gjennomtenkt ut og at vi bare skulle kjøre på med planlagt prosjekt, for finansiering var ikke noe problem! Klarte nesten ikke holde tilbake en seiersgang midt på Torgallmenningen etterpå... Føltes som hundre kilo ble løftet av skuldrene! Nå er vi et megaskritt nærmere drømmehuset :)

 

Mamma kom innom og hentet lille keiser til tur, så nå skal jeg hive meg rundt og strikke litt på vottene mine. Har forresten gått 6 km tur med vogn i dag, og det gikk forholdsvis ok for knærne, men det skal sies at jeg hadde knasket en ibux på forhånd da... Håper det er i bedring nå, så jeg kan slippe å blande inn fastlegen min i den saken. Har bare vært hos han to ganger før, og jeg liker han ikke spesielt godt. Men jeg vet ikke noe om noen andre fastleger i byen heller, kun de jeg kjenner privat og de vil jeg ikke ha som fastlege :) Hvis noen vet om noen hyggelige fastleger, så er jeg villig til å dra ganske langt for å gå dit... ;)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såååå fint det blir det huset ditt Ønsker! Jeg kommer definitivt til å måtte spørre deg om råd når det braker løs med deadliner... Interiørbladene er ikke noe til hjelp. De er jo bare full av sånn rekved som har blitt til møbler, eller stoler på stilk til titusen kroner stykke. Jeg er litt mer fan av en mellomting, det klassiske. Ikke minimalistisk, men heller ikke monstrøst og i hvertfall ikke kunstig gammelt! Skal smugkikke i bladene før jeg kjøper noen nye i hvert fall...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det hørtes ut som en fantastisk hage camillok! *drømme* håper vi får se noen bilder på bloggen når det begynner å blomstre :) vi har fått oss et blomsterbed som tilhører leiligheten så det er det nærmeste vi kommer hagedrømmen, og har heldigvis en hageinteressert far som hjelper oss å plante og styre. så i år har jeg tenkt å ha litt forskjellige urter, og noen blomster så klart. kanskje litt lavendel... og har veldig lyst på et minidrivhus på balkongen, fikk ikke tomatene til å komme i fjor så prøver på nytt i år!

 

hmm...fastleger ja krølle. skjønner godt at du ikke vil gå til bekjente, ikke alt man tar opp med venner (eller uvenner...:P) jeg gikk til Lisbeth Homlong på sletten senter da jeg bodde i bergen. tror jeg var der to ganger, men fikk et ganske godt inntrykk av henne. hyggelig, og effektiv. ellers har jeg en helt fantastisk fastlege i oslo, virkelig den beste legen jeg har vært borti! gruer meg allerede til å flytte og måtte bytte lege... men det er kanskje en litt drøy reise... ;)

 

vi var ute å gikk lang tur her tidligere i dag, også sov lillesnupp nesten en time til på balkongen! helt fantastisk :) visste nesten ikke hva jeg skulle finne på med all alenetiden :) så jeg oppdaget at jeg måtte rekke opp litt til på genseren, herlighet, jeg må virkelig lære meg å telle! helt håpløs! men har skikkelig prosjektlyst for tiden så går på med dødsforakt ;) ellers lurer jeg på å hekle dette teppet til lillesnupp http://www.garnstudio.com/lang/no/visoppskrift.php?d_nr=b20&d_id=22〈=no store pinner og ingen fargeskifter :)

 

nei, nå klages det i babygymmen her, får trå til med litt underholdning!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk krølle:) koselig å høre at du liker huset!.. og gratulerer masse med bare å kjøre på med huset deres! Såå moro!

Bare spør du, om du trenger noen interiør-råd. Jeg er mer og mer enig i at det står mye rart i interiørblader. Ting som ikke lar seg gjennomføre pga lover og regler har jeg nå erfart. Men likevel.. det står også mye fine tips til å lage selv og slikt da. Snekring og maling osv. Spesielt i BoligDrøm og BoligPluss synes jeg.

 

Ja, hagen din kan du baaare fortelle mer om Camillok!:) Ingen fare. For det første får jeg masser av inspirasjon til hva vi kan gjøre her i vår egen hage, og dessuten får jeg sååånn sommerfølelse av å lese om hagedrømmene dine:) Juhuu.. mere, mere.. hahaha :D

 

Isj, ikke noe særlig å bytte lege krølle;) Jeg må også bytte, fordi legen min er så vanskelig å få time hos. Jordmor vil egentlig at jeg går annenhver gang til henne og til fastlegen, men det er jo umulig å få legetime på 1 mnd, så da blir det jordmor ganske mye tenker jeg. Har fått nye time til kontroll. Den 21. feb. Da er jeg fulle 6 mnd. på vei:) Likevel, nå når jeg er inne i uke 21 så sier jeg til andre at jeg er inne i min 6. mnd. jeg da:) føler nesten tiden går raskere da:D

 

Happy hippo.. kjempefint teppe. Luftig og fint. Hvilke farger tenker du på da?

 

Alt bra med deg MaMi og deg Babysyk? hvordan har det gått med prikkene MaMi?

 

Dagen her har jeg surret bort. Knallvær, så burde ha gått meg en tur.. som flinke deg krølle! Men jeg har ikke hatt ork rett og slett. kanskje det var veldig greit for meg å ha litt tid til å slappe av likevel!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og hopp!

 

Hvor skal jeg begynne. Det var så mye forskjellig her nå!

 

Gratiss med lånepapirer i orden da! Bankmannen fikk nok et godt inntrykk av dere :) Da er det bare å sette igang da! Har inntrykk av at det er mange stiler i interiørbladene som er spesielle. Ikke helt for vanlige folk som bare er normalt opptatt av interiør. Alle har jo så dyre møbler og bare ukjente butikker. Jeg syns lys parkett er fin. Ikke ask men tror det er eik som har fått et tynt tynt lag med hvitmaling over på en måte.

 

Må le litt tilbake Ønsker. Hehe. For nesten samtidig som jeg leser ditt innlegg finner jeg et rekkehus på finn til 10 mill som jeg spør samboer om vi ikke kan kjøpe! Hehe. Ok, så er det langt ifra hva vi har råd til, men jeg tok meg selv i å regne ut hvor mye lån vi hadde fått da. Fant det aldri ut, for et sted går grensen! Ser at vi topper listen over lån her ja!! Jeg alene har 2,6 med studielån. Samboer har litt mindre og ibakt billån. Men så har vi hver vår leilighet og får inn noen kroner i utleie av samboer sin. Når vi møttes hadde vi begge kjøpt leilighet. En i Stavanger og en i Oslo. Så har vi leid ut hans leilighet fra vi flyttet sammen. Når behovet for større leilighet kom fant vi ut at det beste var å beholde hans og at jeg kjøpte ny alene. Og når banken gikk med på det var det bare å kjøpe. Begge har leilighet i områder hvor prisene stiger ganske mye, så når vi selger sitter vi igjen med en god slant. Det er ganske trangt økonomisk nå som samboer studerer, men så lenge vi går i pluss så holder vi ut til han begynner å jobbe :) Ønsker får vel bakoversveis nå :) Vi er nok ganske forskjellige der! Men så har vi bare ett barn, og ikke noe utgifter til vedlikehold av leilighet.

 

Camillok, jeg også drømmer meg bort i hagen din :) Og så minte du meg på at jeg kanskje burde så litt urter selv også. Har aldri prøvd det, så er spent på hvordan det går. Koriander er mitt yndlingskrydder, men det tørkede man får er ikke noe godt!!! Så gøy at du fikk med barseldamene på trim :) Syns str 30 høres bra ut jeg da! Men man må jo være fornøyd selv også.

 

Ønsker, skriver under på at tiden går tregt! Men det er nok årstiden også. Nå som vi går mot lysere tider tipper jeg at det går bittebittelitt fortere!

 

Happy, kjempefint teppe. Er vel samme garnet som Krølle har kjøpt. Har aldri kjent på det garnet. Men det er jo veldig smart med flerfarget og ingen fargeskift. Tror du kommer fort inn i de rutene der :)

 

Ånei, nå skrikes det fra kurven. Får nesten avslutte og underholde han. Ble ikke helt ferdig, men jeg får komme tilbake senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips om interiørblader Ønsker! Skal sjekke de ut i neste butikk. Kan skrive under på at tiden går sakte når man er gravid, og i hvertfall hvis man er kvalm! For min del gikk tiden ikke raskere på våren. Da ble jeg bare sur for at jeg var gravid og kvalm i stedet for ute på tur med et lite rusk... ;) Men man kommer i mål vettu. Nå er det ikke mange uker før lille prinsesse har livets rett hvis hun skulle slumpe til å flytte ut før tiden. Det var en lettelse for min del, og jeg begynte å håpe på at lille skulle komme litt før. Lurer på om det var derfor han kom tidlig, men det får jeg nok aldri svar på.

 

HappyHippo - all min medfølelse til de som må rekke opp! Bæsj altså. Det er sååå kjipt. Føles som dobbeltarbeid hvor man får halv lønn... Kjempefint teppe du tenker å lage. Jeg tester ut garnet på jakke og bukse til lille keiser for å se om jeg liker det. Faktisk så har jeg sett på akkurat det samme teppet med tanke på å lage et gigateppe til min mor når hun fyller seksti om et par år. Laget et strikket lappeteppe til min far. Brukte ulike blåfarger, og det ble veldig fint om jeg skal si det selv :) kam ta bilde av det og prøve å få lastet det opp når vi kommer hjem fra hytta.

 

Planleggingsdag på skolen i morgen, så vi benytter anledningen til langhelg på hytta. Hørte på radioen at det var en halv meter nysnø her, og skyndte oss å pakke. Først da vi stanset bilen på parkeringsplassen kom vi på at det er vanvittig tungt å traske hundre høydemeter opp i en halv meter nysnø, spesielt med mye bagasje og man attpåtil må ta turen to ganger. Var åtte minus da vi kom og åtte pluss i hytta, men da jeg hadde trasket opp og ned til bilen to ganger, fant jeg meg selv sittende å svette i tskjorte i stua :) dagens styrketrening!

 

Takker for tips om fastlege! Sletten ligger jo midt mellom der vi bor nå og der vi skal flytte til, så da hadde jeg sluppet å bytte en gang til. Skal gi den gamle fastlegen min en siste sjanse neste uke. Hvis han er like rar da, så blir han byttet ut. Savner fastlegen min fra tiden vår i nordNorge. Han var virkelig super, men flyttet sørover omtrent samtidig med oss. Bare til feil kant av landet... Sukk.

 

Nå skal jeg kose meg litt foran peisen, før det er sengetid. I morgen venter my styrketrening med å grave seg ned til vedluken i kjelleren :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Til alle dere "slankere"..jeg har funnet kuren som funker! Et par dager med diare og nada matlyst, og kiloene renner av (bokstavelig talt). Huff, ikke kjekt altså. Heldigvis er ikke Malin like påvirket..et par ekstra bleier bare.

 

Har derfor ikke mye energi til å kommentere så mye..men har fått med meg godkjent bankmøte, deilige urteplaner, dårlige leger og vel gjennomført dåp.

Prevensjon har vi ikke begynt med ennå..med lite sengehygge og manglende mens har det ikke vært store fokus.

 

Ellers har Malin fått vaksine idag og vært litt uttafor i ettermiddag. I tillegg var vi på dåpssamtale i kirken. I helgen reiser vi på fjellet (er det på kvamskogen det var kommet halvmeter krølle?). Strikking har vi ikke gjort på lenge. Nå er det natt for å prøve å hente litt krefter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FruLS - mjølfjell :) God bedring til deg og lille Malin! Du får passe på å få i deg nok væske, så lille får nok mat... Tror jeg dropper akkurat den slankekuren der. Jeg prøver jo egentlig ikke å slanke meg kilomessig, men trenger en oppstrammingskur ;)

Endret av krølle...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mat ja...har ikke vært det letteste å få i meg hverken mat eller drikke. Men pga vaksinen har malin sovet helt til nå (siste måltid igår i åtte halv ni tiden) og jeg våknet med sånn spreng at jeg måtte vekke henne for å tømme. Formen er mye bedre nå så håper på en god dag idag.. Men først sove litt til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God bedring til deg FruLS! Og Malin. Godt hun ikke er blitt veldig påvirket. Har tenkt tanken, men ikke prøvd å få diare aktivt. Mamma og pappa har fått det hver sin gang rett etter at vi har møtt dem. Så da har jeg tenkt at om jeg får det (så er det kjipt) men at trøsten er at jeg kanskje mister noen kilo. Det gjelder å se positivt på ting :) Men for deg som ikke trenger å miste noen kilo så er det jo bare kjipt!

Dere må kose dere masse på fjellet i helgen :)

 

Happy, glemte piller er kjipt. Kjenner veldig godt til det :( Og å ikke huske når man har glemt den. Kjenner jeg har en smule noia for å bli gravid igjen.

Du og den genseren. Misunner deg ikke. Men så deilig når du blir ferdig da! Er det sånn at du smugstrikker på den ovenfor samboer?

 

Idag skal det ryddes og vaskes her. Og hvis jeg får tid så vil jeg lage chilitrøfler. Får besøk av en venninne i kveld :) Og samboer skal til Stavanger og bli til mandag.

 

Må søke på barnehageplass. Har helt glemt det. Kjenner jeg gruer meg, for jeg har ikke peiling på hvilke barnehager jeg skal søke på. Ryktet sier at det er vanskelig å få plass rundt her!!! Fikk tips om å ikke søke offentlig, fordi der får vi nok ikke plass. Kjipe greier dette!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Babysyk - bare å søke tilfeldige barnehager, for du kan endre søknaden helt frem til søknadsfristen. Vet ikke hvordan det fungerer i din kommune, men i Bergen får man sin plass i køen den dagen man søker, så det er om å gjøre å søke med en gang man har personnummer til den lille. Egentlig en utrolig innflytterfiendtlig ordning til by å være. Det fikk vi smertelig erfare da vi flyttet til Bergen med en treåring vi trodde var garantert barnehageplass... Heldigvis ordnet det seg etter litt telefonering.

 

Vi sliter max hvis vi ikke får barnehageplass til lille keiser. Han har jo liksom rett til plass, men Bergen kommune er jo enorm, så hvis vi får plass flere mil unna der vi bor, er det jo egentlig ikke et reelt tilbud om plass. Men kommunen kan smile og si at de har full barnehagedekning... Møkkasystem. Ikke kan vi benytte oss av søskenprioritering heller, for prinsen går jo på skole nå...

 

Her på fjellet skinner solen og det er perfekt vinterføre. Men jeg er fortsatt helt snyltet, så vi tar det med ro i dag. Har gravd frem kjelleren og hentet litt ved derfra. Prinsen har funnet noen nabounger å gå på ski med, så nå er de på førtiende runde rundt huset tror jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Droppet fjellet i helgen og flyttet inn hos min mor istedet. Så nå skal jeg slappe av noen dager mens Malin koser seg med mormoren og "stemorfar"..hva kaller man egentlig slikt da.. Problemer med sånne nymotens familiekonstellasjoner. Blir nok bare kalt med navn ja..er det min mor blir av hans barnebarn.

 

Barnehage søkte vi på lenge før jul ja..spent på hva resultatet blir..

 

Nei nå må jeg se om jeg får i meg litt middag. Bare spist tre skivet idag..ikke mye å skryte av det for en ammende kropp. Men blir kvalm hver gang jeg tenker på mat. Brukte ca en time på hver av de skivene jeg har spist...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, jeg vil gjerne se bildet av teppet krølle! har ikke kjent på garnet ennå men liker veldig veldig godt at det blir et slags mønster uten å måtte skifte farge hele tiden, feste tråder er ikke min favorittsyssel og da blir det bare liggende uten montering er jeg redd... klarer ikke bestemme meg for hvilken farge jeg evt går for. synes den på bildet er veldig fin men bør vel gå for noe mer jentete tenker jeg.

 

usj, ikke noe moro med sykdom fruls! håper du får i deg noe mer mat og får mer energi snart, masse god bedring :) og sikkert veldig lurt å droppe fjelltur og heller sjekke inn hos mor for litt pleie og avlastning med Malin :) vi har også en stemorfar og han heter beste-navnet, altså beste-Hans hvis han hadde hett Hans... funker fint for oss, også blir det litt mer personlig/koselig. han har ingen egne barnebarn så tror han synes det er stas å være "bestefar".

 

ja den genseren den genseren. må vel bare innse at jeg ikke kan snakke og strikke mønster samtidig! gleder meg veldig til å bli ferdig, men har jo armene igjen også... smugstrikket en stund, hadde håpet å bli ferdig til mannens bursdag i desember men det rakk jeg jo ikke. godt han ikke er så inn i strikking, han lurte veldig på hvorfor det tok så innmari lang tid med teppet jeg strikket til lillesnuppa, og konkluderte med at det måtte være et veldig vanskelig mønster... hehe, var kun rett og vrang og veldig enkelt, men jeg lot ham leve i trua ;)

 

hmm...vi må også bestemme oss for barnehage snart. i oslo går det etter fødselsdato for oss som ikke har rett til plass mener jeg. er en del barnehager rundt her, men den ene jeg hadde tenkt å søke i hørte jeg har en veldig upopulær leder så da utgår vel den tror jeg. også er det en montessori-bhg rett oppi veien her så får sette meg litt inn i det og se om vi søker der. noen som kan noe om det?

 

kos deg på fjellet krølle, høres herlig ut! vi har vært ute i finværet og gått tur ned på jobb i dag, alltid så kjekt å gå innom, gleder meg litt til å begynne igjen :)

 

nå skal jeg legge årets sureste baby her, får se om det blir suksess eller ei!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leon er ikke helt innstilt på å legge seg han heller - han har nå knekt koden for å reise seg i senga, så nå står han og tittet over kanten. Supersøt da :) dessverre kan han ikke sette seg ned så da blir det hyl og skrik...

 

To dager på rad nå uten trim, merker jeg er dritdemotivert av null vekt (og cm) nedgang når jeg har vært så flink :( er fortsatt flink altså, bare mistet litt piffen for ekstremturer. Hjelper ikke med glattholke heller ;)

 

I dag har vi kjøpt inn akrylmaling for å male jungeldyr på veggen på rommet til Leon. Det blir gøy :) maling av figurer og ett nytt ps3 spill ser ut til å bli mannens pappaperm underholdning. Planen var jo å bygge gjerde, men det har vi ikke råd til :( jaja, går vel ganske radig en helg senere om vi er to utstyrt med to driller og kappsag :) pengene må bare strekke til til gjerde, levegg og en mini-pergola. Basta! Hehe.

 

Nei, dritsliten i kveld, orker ikke skrive mer... Natta jenter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Deilig med avlastning FruLS! Bare å utnytte. Mamma overtok lille keiser fullstendig i to uker i sommer, da jeg var på sykehus og farfar og svigerfar døde omtrent samtidig. Tror vi måtte bedt om hjelp fra venner eller barnevernet hvis ikke mamma hadde tatt over. Hele familien var i unntakstilstand... Ikke morsomt. Men tror ikke lille led noe nød.

 

HappyHippo - vi har prinsen i montessoriskole. Er storfan av den pedagogiske prinsippene der, og hvis barnehagen hadde hatt snillere åpningstider, ville vi latt lille keiser gå der fra høsten av. De som går i klassen til prinsen (første) og som har gått i montessoribarnehagen, kunne lese, skrive og regne før de begynte på skolen.

 

Lille keiser har blitt kjempeflink til å legge seg på kveldene, så nå gjenstår bare å få han til å skjønne at natta ikke er spisetid eller kosetid eller hoppetid eller syngetid. Kun sovetid... Kjenner til den stågreia Camillok. De er så søte og sinte :) bare å få han til å legge seg ned selv, og ikke plukke han opp. Kjempelett og helt umulig ;)

 

Skal legge ut bilde av teppet så snart vi er hjemme. Får det ikke til fra iPhone. Noen av dere andre som vet om det går i den senere tid?

 

Kjedelig med lite penger Camillok. Håper det ordner seg raskt når du begynner å jobbe. Da skal du se at kiloene forsvinner også, når du hoppet over lunsjen for å bli ferdig med det du skal, eller spiser løpende mellom to oppdrag. Og hjemme har du knapt tid til middag, fordi du bare vil kose med lillegullet. Og så blir du på tjukka og kvalm og kan ikke spise av den grunn... Bare tuller med deg, synes du er kjempeflink! Ikke gi deg nå, det kommer resultater!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://twinshage.blogspot.no/2008/10/tips-til-hst-og-vintersysler.html?m=1

http://bakkane.blogspot.no/2009/05/her-om-dagen-gjorde-jeg-i-stand.html?m=1

 

Mere hagefabuleringer :) langs garasjen der vi skal ha squash og auberginer er der grus. Tenkte å snekre noen fine kasser med murerbaljer opp ala linkene ovenfor, med murerbaljer og undervanningssystem :) Det blir knallbra tror jeg :)

 

Må flire Krølle, allerede som student med lisens i min første legejobb fikk jeg kommentarer om at jeg hadde "overlegeholdning" når det kom til mat... Ingen er tjent med meg uten mat i magen, jeg blir sur, grinete, ukonsentrert og ueffektiv ;) men det trenger ikke ta lange stunda å spise litt da ;)

 

I natt våknet Leon kl tre og fem, men jeg gikk ikke inn til han siden han ikke hylskrek. Fungerte tydeligvis for jeg hentet han ikke inn til oss før halv åtte :) og da bare for et lite morgenmåltid mellom turninga i senga! Storkos :)

 

Nei, strikke litt, og så frokost - ha en super dag alle sammen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj, så tidlig du strikker da Camillok :) ! Må liksom få kroppen ordentlig igang først jeg. Nå sitter jeg med en kaffekopp etter frokosten og lillegutt har sin første dupp.

Så mye fint i de hagene! Gleder meg til å se bilder av de blomstrende hage i sommer :)

To dager uten trim er ingen krise. Ikke vits å overtrene. Og ikke på glatta nei, da ender du bare på krykker - og det gir jo ikke stort med resultater.

Ikke gi opp :)

Blir gøy å høre hvordan mannen har det i pappaperm. Og malingen. Har inntrykk av at fedre legger masse planer og skal være så effektive. Så får de ikke gjort nesten noe fordi de skjønner at baby tar mye tid.

 

FruLS, ta en velfortjent pust i bakken :) Håper du får hvile masse hos din mor!

 

Happy, hvordan gikk leggingen igår? Var ikke misunnelig på deg!!

Siden du har brukt så lang tid på genseren, kommer sikkert kjæresten til å bruke den med forsiktighet da :) Og tenke på alt arbeidet som ligger bak. De har forresten tilbud på Delight garnet i februar :) Løp og kjøp (sorry Krølle)

Håper de har samme ordning i Bærum som i Oslo. Er jo mest rettferdig! Særlig siden jeg har vært så treig med å søke.

 

Krølle, hvordan går det på fjellet i snøen?

Så bra at lille keiser har blitt lett å legge. Det hjelper jo litt på. Så får vi håpe han snart lærer seg hva natt betyr :) Når han har lært seg det kan han lære det til mini.

 

Igår la jeg mini 19. Samboer var veldig skeptisk til det. Det var samboer som la han i senga, og jeg tror nesten han håpet på at han skulle begynne å gråte igjen. Litt småsutring var det, men etter litt pupp lå han bare å pratet litt før han sovnet. Deilig å vise at jeg hadde rett :) "Hva var det jeg sa" hehe. Igår prøvde vi soving på terrassen. Først etter en tur, men det ville han ikke. Så la jeg han der når han skulle ha en dupp igjen. Måtte vugge han i søvn. Håpet han sov litt lenger i vogna, men neida, han våknet etter 30 min! Så egentlig ble det bare mer styr enn nytte. Men kanskje han må bli vant til det? Tenkte jeg skulle vugge han litt etter 30min og håpe på at han sovner igjen. Igår syns jeg egentlig at han var småtrøtt hele dagen.

 

Igår lagde jeg appelsintrøfler. Mmmm! Det var superenkelt! Litt gris blir det, men bare på fingrene.

 

Hadde besøk av søteste venninnen min igår. Sa hun ikke trengte å ta med noe, men hun hadde med brus, dessert og godteri! Og så snill som hun er. Alltid veldig avslappende å ha besøk av hun :) Mens jeg måtte amme mini så begynte hun å lage pizza.

 

Nei, nå er det fult fokus på dette barnehagegreiene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du knallsol på fjellet krølle?:) så deilig det må være å være der nå.

 

Hørtes ut som en veldig koselig dag med venninnebesøk Babysyk. Flink venninne som tar tak og fikser pizza og ikke bare sitter og venter på bevertning:).. og til og med har med seg godteri:) hihi.. vi liker slike venninner.

 

Happy hippo, var det sånn at du ble ferdig med genseren?

 

Her er det den store rydde/sjaue-dagen kan det virke som! Vi bytter litt soverom med noen av ungene frem til vi er ferdig med tilbygget. Grunnen til det er fordi snekkerne skal åpne opp inn til der vi hadde soverom, og det kjennes litt privat. To av barna er jo her bare annenhver helg stort sett, og da ikke når snekkerne er her(de har jo fri i helgen), så vi syntes det var bedre om de "valser" inn og ut av barnerommet enn vårt private rom. Dessuten blir jeg både tyngre, større osv fremover.. og dersom det skulle bli slik at jeg enten må hvile/sove mye på slutten, eller (gud forby)at jeg føder tidligere, så kan vi ikke ha snekkerne gående inn og ut av vårt rom. Så nå bytter vi rom altså. Puhh.. de har myyye de har spart på gitt;) Det blir nok å gjøre når tilbygget er ferdig ja.. når alle skal ha alle sine ting inn på hvert sitt rom:D DET blir en ganske så stor jobb som vi nok må ta over et par helger tenker jeg.

 

Men nå tok jeg meg en pause og skal strikke bittelitt. Det verker i lysken og nedover venstre beinet og korsryggen streiket helt og låste seg så det ikke var MULIG å bøye seg mer:(

 

Kos dere idag:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...