Anonym bruker Skrevet 27. februar 2012 #1 Skrevet 27. februar 2012 Som f.eks husarrest, nekte tv eller playstation osv Er det riktig måte å lære barna riktig og galt på? Jeg mener, skal de ikke gjøre det riktige fordi de vil og vet at det er riktig, ikke for å unngå straff? Hva mener dere?
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2012 #2 Skrevet 27. februar 2012 Jeg er ikke noe FOR straff. Så lenge det finnes andre mulige måter mener jeg man bør velge de. Ytre måter for å straffe lærer bare barnet at man må gjøre som omverden vil for å få igjennom det man vil. Ikke noe om indre verdier og holdninger. Begrensninger på playstation, TV, møte venner osv bør man legge dersom man mener det er relevant uavhengig av belønning/straff.
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2012 #3 Skrevet 27. februar 2012 Vi har prøvd mye, barnet her VIL IKKE skjønne at det å stikke av faktisk får konsekvenser som for eksempel å ikke gå bort på noen dager. Om noen her har en god måte å få barnet til å skjønne at det ikke skal stikke av, lære seg respekt osv, så kom med forslag!!
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2012 #4 Skrevet 27. februar 2012 Kommer an på situasjonene det synes nå jeg. Dattera til samboeren må ut med venner minimum 1 time om dagen for å få lov å bruke pc, grunnen er at ho ble så hekta at ho ikke ville ut med vennene som kom på døra bare sa ho spilte og lukka døra. Ho er 10år
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2012 #5 Skrevet 27. februar 2012 Den var lur syns jeg! Her er problemet vårt: etter skoletid, så fikk barnet på 8 år, lov til å gå bort til venner å være til for eksempel kl. 5. Dette gjorde vi klart og tydelig, og sa til han at det var best å gi beskjed til foreldrene der han var, slik at det ikke kom for sent hjem til middag. Da dette skjedde gang på gang at han "glemte" tiden osv, så sa vi at da får du heller være hjemme, frem til vi kan stole på deg. (Nå skal det sies at dette barnet alltid har "gjort som det vil" når vi er borte. Plutselig så springer han til naboene uten å spørre). Vi har prøvd såkalt husarrest i den forstand at han ikke får gå ut, bare være inne, noe som fungerte svært dårlig. Da vi kom hjem fra jobb / skole så spurte han om å gå bort en times tid. Jeg sa nei pga det som skjedde sist. Da vi kom inn, gikk jeg rett på do, og da hørte jeg det smalt i døra, og barnet la på sprang. Dette har skjedd flere ganger. Belønninger for å IKKE rømme, hjelper heller ikke.
2 hjertegull :) Skrevet 27. februar 2012 #6 Skrevet 27. februar 2012 Jeg er nok litt old school, for jeg mener at "straff" er en helt ok måte å få til bra oppdragelse på. Jeg mener at de lærer av det. Nå skal riktignok straffen settes i sammenheng med "forbrytelsen" også da.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå