Gå til innhold

Snart 1 åring som biter

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har noen tips til hva jeg kan gjøre med jenta mi på 11 mndr som biter?

når jeg er streng og sier nei og au så ler hun bare.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Små barn som biter bruker ofte dette som en middel til å uttrykke seg selv siden de ikke har språk. Kan være at det er en ide å observere hva som skjer før hun biter, hva er det som gjør at hun blir frustrert? er det noe som blir sagt eller gjort i forkant? Det er viktig at vi som voksene anerkjenner barns følelser... hun har kanskje en god grunn til å være frustrert?

Kan du hjelpe henne å sette ord på det hun føler?

Barn forstår mye selv om de ikke kan prate, og det at du møter henne i hennes frustrasjon kan gi henne en bekreftelse på hennes følelser i stedet for at hun trenger å bite for å vise seg noe hun kanskje opplever at du ikke forstår.

Skrevet

Vi har også en som biter når han ikke får det som han vil, eller vi ikke forstår det han vil....... Veldig slitsomt. Han begynte da han var 9 mnd og er nå 21 mnd. Han biter sjeldnere nå, men det hender enda.

Du kan trøste deg med at det går over..... Men det er en mager trøst når det står på som verst - det vet jeg alt om!

Skrevet

Jenta mi har bitt meg to ganger.

Takk og lov har hun ikke bitt noen andre.

Føste gangenvar det et "uhell". Hun herja med pappan sin og kasta seg opp i fanget mitt. Han kila henne eller dro i henne, husker ikke. Hverfall beit hun med i armen.

I rein refleks tok jeg henne i hestehalen. hun ble selvføkgelig overraska, jeg sa du beit meg. Unnskyld at jeg lugga med det var vondt.

Mye seinere beit hun meg i irritasjon over et eller annet hun ikke fikk lov til. Jeg hyla ut AUUU og tårene spratt.

det var JÆVLIG vondt.

hun har ikke bitt mer. Tror hun skvatt noe veldig.

Hun var ca 2 da. er 2, 5 nå.

Skrevet

Min !-åring biter, eller gnager på skulderen min, låret eller andre gode gnage/bitesteder. Han gjør det noen ganger når det virker som at han klør i munnen. Og noen ganger har jeg merket at han gjør det når vi tuller og ler, akkurat som at han ikke vet hva han skal gjøre. Han blir liksom litt overivrig. Om jeg sier Au, eller gir noen annen lyd fra meg, så smiler han og fortsetter. Akkurat som at han skal teste en gang til, eller at han tror at dette er gøy.. Men om jeg ikke gir noe respons, så slutter han.

Jeg vet ikke hva som er rett, men jeg har ikke opplevd at han har vært frustrert når han gjør det, eller at han gjør det når han ikke får det som han vil.

Det som funker her er å ikke gi oppmerksomhet på negativ oppførsel, han er alt for liten til å kunne forstå nei, eller at jeg skal bli streng.

Skrevet

Takk for svar alle sammen! :)

Jenta mi biter og ler etterpå, virker som om hun gjør det fordi hun tror det er morsomt.. hun ler jo når jeg sier au eller fy.

Og hun VET hun ikke har lov for hun er så slu at når jeg ser henne så prøver hun å kose meg først å når hun har lakt kinnet sitt inntil så snur hun raskt munnen mot meg å biter.

Håper bitinga går over snart, skal jo få en baby til i hus og da er det hvertfall ikke noe serlig at hun biter,

Skrevet

Min jente hadde også en biteperiode, og det er helt normalt. Jeg fikk et godt tips om å prøve å komme henne i forkjøpet, for man ser gjerne på de når de planlegger noe :) Det å fjerne henne fra situasjonen før hun gjorde det betydde underverker for oss. Da ble det ikke fokus på det som negativt. Noen ganger nådde hun selvfølgelig, og da ble vi strenge.

Samme med å slå, ta tak i handa før de når å slå og si: "åh, skulle du stryke mamma, så fint, da blir mamma glad!" Så stryker du litt på kinnet ditt med barnets hånd. Da får du forsterket det positive. Det funket utmerket hos oss :)

Jeg selv var kronisk å bite da jeg var barn, og jeg holdt på til jeg var eldre enn jenta di. Tror jeg var 4 år da pappa tilslutt beit meg tilbake. Ikke veldig hardt, men hardt nok til at jeg aldri beit igjen! :P

Skrevet

Ja, jeg ser når hun skal til og bite, så det kan jeg prøve å gjøre jeg også :)

Tusen takk for tips :D

Skrevet

gutten min var også fæl til å bite,rådet jeg fikk fra helsesøster var å bite tilbake.ikke hardt men så du ser at det blir litt vondt til barnet.det fungerte kjempe bra og det ble slutt på bitingen.

Skrevet

Vi hadde også en bite periode for 2-3 mnd siden. er 15 mnd nå.

Vi var veldig streng og tok tak i det med engang, så sluttet hun etter 2 ukers tid. Biter ikke nå :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...