Anonym bruker Skrevet 27. februar 2012 #1 Skrevet 27. februar 2012 Om man er B-mennesker der barna sover til 09-09:30 og man har invitert med seg en venner på hyttetur som har barn som står opp mellom 06-06:30 hver dag må man da stå opp sammen med gjestene? Er jo kanskje litt teit om gjestene må klare seg alene de første timene, men jeg synes det er skrekkelig tidlig å stå opp før 06:30 på en helgedag når jeg trenger å hvile ut etter en slitsom uke.
Gjest Ziva Skrevet 27. februar 2012 #2 Skrevet 27. februar 2012 Jeg er morgenfuglgjest. Forventer faktisk ikke at vertskapet skal stå opp like tidlig som meg.
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2012 #3 Skrevet 27. februar 2012 Guriland, jeg våkner når ungene våkner. Står de opp kl seks, så ert jeg på beina, men sover de til kl 9, så gjør jeg også det! Det finnes ikke den gjest i verden som er verdt å kastebort dyrebar sovetid på! Tror mine gjester heller vil ha meg i godt humør med barna kl 9, en kjempesur uten dem klokka seks ...
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2012 #4 Skrevet 27. februar 2012 Da snakker dere voksne sammen og blir enige om at hver av dere ordner frokost til seg selv når dere står opp, men avtaler noen felles måltider. Ikke greit for de som står opp tidlig å vente 3-4 timer på frokost.
Mamma´n til lillemor Skrevet 27. februar 2012 #5 Skrevet 27. februar 2012 Kanskje de til og med synes det er deilig med litt egentid på morgenen. Man er jo tett på hverandre på hyttetur, så kanskje det er fint for alle at de har litt tid for seg selv.
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2012 #6 Skrevet 27. februar 2012 Jeg er også morgenfuglgjest og er vant til å sitte oppe alene om morgenen, ofte blir jeg sittende med både egne og husets unger en lang stund før vertskapet står opp Helt greit for meg altså, jeg orker ikke ligge å dra meg i sengen om morgen og vente på at vertskapet skal stå opp.. Jeg står som regel opp, rydder litt, starter på frokosten osv. Vi som er vant til å stå opp halv syv orker ikke vente til 11 med frokost altså, da er vi halvdøde av sult...
Hønemor30 Skrevet 27. februar 2012 #7 Skrevet 27. februar 2012 Nei, jeg står ikke opp klokka 6 i helga, ei heller på hyttetur. Hadde jeg hatt barn som våknet tidlig når vi var vekk sånn tror jeg at jeg hadde prøvd å drøye tida med film,bøker,spill etc på rommet, evn kledd stille på oss å gått en tur ut. Men det er nå en annen sak:) Jeg står ikke opp så tidlig om vi har gjester,gjestene klarer fint å syselsette seg selv noen timer på morgenkvisten.
Navle-lo Skrevet 28. februar 2012 #8 Skrevet 28. februar 2012 Vi er morgenfuler, har aldri opplevd at andre har stått opp for å holde oss med selskap. Vi ordner oss selv med frokost, og spiser lunsj nå de står opp
Gjest Mentha & Junior Skrevet 28. februar 2012 #9 Skrevet 28. februar 2012 VI har en veldig grei regel både når vi har besøk hjemme og på hytta. Der er det fritt fram å ordne seg selv, både kaffe, mat og annet man måtte ønske. Vi viser fram før leggetid hvor de forskjellige tingene er, og så ønsker vi dem bare velkommen om morgenen og sier at vi antakelig står opp sånn og sånn, men kom når dere vil og lag hva dere vil. Vi har bare fått positive tilbakemeldinger på det, og jeg synes også det er veldig greit når jeg er gjest selv å kunne stå opp og lage meg en kopp kaffe uten at vertskapet føler de må dra seg ut av senga for å underholde meg
Himmel og hav Skrevet 28. februar 2012 #10 Skrevet 28. februar 2012 Det kommer litt an på hvor godt dere kjenner hverandre fra før, men så lenge dere står opp i rimelig frokost-tid, og hytta er stor nok til at de som er oppe kan prate sammen uten å føle at de vekker dere, så er det greit.
lille sprelle Skrevet 28. februar 2012 #11 Skrevet 28. februar 2012 Vi er morgenfugler og forventer ikke at de vi besøker skal stå opp sammen med oss. Vi ordner oss selv med mat osv og spiser så lunsj når de vi besøker spiser frokost.
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2012 #12 Skrevet 28. februar 2012 Jeg er morgenfulg gjest, våkner alltid samtidlig med barna og lager frokost før jeg tar dem med ut slik at de andre får sove. Når jeg har gjester så gjør jeg akkurat det samme, men det som irriterer meg er når mine gjester står opp og forventer at jeg skal verte dem opp også. Altså lage frokost, kaffe, fortsette å ta meg av barna deres.. DET irriterer meg!!
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2012 #13 Skrevet 28. februar 2012 Hvis man kjenner hverandre godt kan man godt avtale at de som våkner først ordner seg frokost ol, men jeg ville ikke blitt liggende lenge utover dagen om jeg hadde gjester. Selv er jeg ingen stor morgenfugl men var en gang med venner på hytta som ikke sto opp før etter 12 hver dag. Spessielt de første dagene var det veldig ubehaglig da jeg ikke var kjent og viste hva jeg kunne tillate meg. Etter hvert lagde jeg meg bare frokost, gikk å badet ol. Det var greit, men ganske kjedelig.
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2012 #14 Skrevet 28. februar 2012 Jeg er (sånn passelig) morgenfugl, og forventer ikke at vertskapet skal stå opp samtidig med meg. Veldig flink å ordne meg selv med frokost om det drøyer, også. Når det er sagt, ville jeg nok ikke ha lagt meg til på morgenen om jeg hadde gjester selv - innen rimelighetens grenser. Står uansett ikke opp før sju, om ikke ungene drar meg opp;-)
Alva♂️♂️♂️♀️ Skrevet 28. februar 2012 #15 Skrevet 28. februar 2012 Det er vel ok med en mellomting? Vi er dessverre morgenfuglgjester, og det er utelukkende ungene sin "feil", hehe... Vi voksne kunne gjerne sovet mye lenger! Jeg forventer ikke at vertskapet ska sprette opp i 6-7-tiden sammen med oss, men jeg må innrømme at jeg synes det er litt sært å ligge og dra seg til over kl 10 dersom man vet at gjestene er nødt til å stå grytidlig opp pga barn som våkner tidlig. Om gjestene står opp kl 6 f.eks, så synes jeg det er litt uhøflig å la dem være alene i stort mer enn 4 timer på morgningen. Og det er også viktig, som en lenger opp nevner, at man ber gjestene om å ta seg til rette og ikke være redd for å finne seg litt mat Men at vertskapet skal måtte stå opp i 6-7-tiden forventer jeg absolutt ikke!
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2012 #16 Skrevet 28. februar 2012 Takk for svar alle sammen Flott at dere morgenfugl-gjester synes det er greit at vertskapet ikke står opp kl 06. Har tidligere vært litt redd for å invitere med venner med annen morgenrytmen for jeg vil jo ikke være uhøflig. Kommer selvfølgelig til å vise gjestene hvor alt er og si at de ikke trenger å liste seg rundt etter at de har stått opp. Kommer også til å si til egne barn at de må vekke meg når de våkner slik at gjestene skal slippe å ta seg av mine barn også. Vil selvsagt også stå opp med en gang jeg våkner i 08-09-tiden. Regner med at jeg nok sover en del letter med morgenfugl-gjester i hus og står nok opp et sted rundt kl 08 tenker jeg om ikke før. Når vi står opp er det naturlig for meg å tilberede et måltid til alle om de andre er klar for lunsj
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2012 #17 Skrevet 28. februar 2012 Jeg er ingen morgenfugl, men barna mine har en tendens til å våkne relativt tidlig når vi er borte. Vi hadde med oss et vennepar på vår hytte en gang. Ungene og jeg sto opp i 7 tiden, ungen til vennen kanskje 30 min etter oss. Jeg fikset frukt og yoghurt og underholdt unger. Da jeg hadde vært alene med ungenen i nærmere 3 timer kjente jeg at jeg ble sur og irritert. (på mannen min også) Lagde frokost til alle og fikk ungenen til å vekke. Utrolig irriterende å bli sittende alene med både egne og andres unger så andre kan sove til langt ut på formiddagen..
LoveDove Skrevet 28. februar 2012 #18 Skrevet 28. februar 2012 Enig med resten her. Jeg er ingen morgenfugl, men hadde jeg vært det hadde jeg følt meg litt i veien hvis vertskapet dro seg opp for å holde meg med selskap. Jeg og min kjære hadde med oss et vennepar på hytta i sommer. Vi har ingen barn, og de hadde med seg sønnen på ni måneder. De klarte seg helt strålende alene om morgenen, og vi var så heldige å få våkne til den fantastiske lyden av liten og lykkelig guttebass i 8-tiden. Da stod vi opp, hele bunten spiste god hyttefrokost sammen, og deretter tok vi bajasen mens mor og far fikk seg en time eller to på øyet. Fin ordning for alle mann.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå