Anonym bruker Skrevet 27. februar 2012 #1 Skrevet 27. februar 2012 Eller, ikke småbarn i allefall... Ved noen anledninger er det en unggutt på 16 år som har brøyta snø her hos oss (borettslag). Han har sertifikat for lettsykkel, og har lov å kjøre denne brøytemaskinen på vei, men han har egentlig ikke lov å sette skufla nedi bakken. Han er ung, han er brå, han rygger fort og har egentlig ikke helt kontroll virker det som. Sist han var her kjørte han borti gjerdet til naboen, og ødela deler av det. Denne naboen er onkelen hans, så de ordner opp seg i mellom. Gutten skal reparere gjerdet, så det er ikke det dette gjelder. Men han vet selv at han ikke har lov å brøyte med den maskinen, og blir han "tatt" får han vel utsettelse på bil sertifikatet?? Så det er jo et valg han tar, men jeg skjønner at han benytter muligheten når han får den. Han tjener jo penger, og når man er 16 år gammel ser man vel ennå ikke helt konsekvenser av alt man gjør. Så dersom det skulle skje noe alvorlig, la oss si at han kjører på biler på parkeringen, eller i verste fall kjører på folk, hvem er det som sitter med ansvaret? Guttungen, eller de som lar han kjøre maskinen, som jo også vet at han ikke har lov å kjøre den...?
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2012 #2 Skrevet 27. februar 2012 Ansvaret ligger hos eieren. Si at du låner bort bilen til en som ikke er edru, du stilles ansvarlig.
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2012 #3 Skrevet 27. februar 2012 Hvis du har ansatt ham til å gjøre en jobb for deg som du vet at han ikke har lov til å utføre er du ansvarlig. Om han skulle skade seg selv kan han kreve erstattning fra dere.
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2012 #4 Skrevet 27. februar 2012 Så du mener at borettslaget har ansatt hat til å brøyte? Da er det borettslaget (dere som eiere) som er ansvarlig om det skjer noe.
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2012 #5 Skrevet 27. februar 2012 Nei, ikke det jeg mener. Borettslaget betaler et firma for brøyting. Det firmaet har en unggutt på 16 som de lar kjøre "brøytebilen"..
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2012 #6 Skrevet 27. februar 2012 Borettslaget. De er ansvarlig for å ansette pålitelig hjelp. Samtidig kan det være eieren av brøyteredskapet, om det ikke er avtalt med borettslaget at gutten skal kjøre brøytingen. Hvordan har gutten lov å kjøre noe sånt, med bare lappen på lettsykkel? Får man da automatisk lappen på traktor, eller? Man må ha bilsertifikat for å kjøre firhjuling, samme hvor bare det er vei. Og den må ha skilter. Borettslag er ikke privat på samme mpte som tunet på en gård er......
Gjest Sekretøsa Skrevet 27. februar 2012 #7 Skrevet 27. februar 2012 Så lenge han er ansatt i et firma, er det firmaet sitt ansvar. Dere har dog et ansvar om å informere om forhold som ikke er lovlige. Dersom han hadde vært utleid typ fra manpower feks og til dere, så hadde det vært deres ansvar..
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2012 #8 Skrevet 27. februar 2012 Borettslaget. De er ansvarlig for å ansette pålitelig hjelp. Samtidig kan det være eieren av brøyteredskapet, om det ikke er avtalt med borettslaget at gutten skal kjøre brøytingen. Hvordan har gutten lov å kjøre noe sånt, med bare lappen på lettsykkel? Får man da automatisk lappen på traktor, eller? Man må ha bilsertifikat for å kjøre firhjuling, samme hvor bare det er vei. Og den må ha skilter. Borettslag er ikke privat på samme mpte som tunet på en gård er...... Lappen på traktor kan du ta når du er 16, da får du også kjøre moped og scooter. Regner med at det gjelder andre veien også. Så du trenger ikke lappen på bil for å kjøre traktor.
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2012 #10 Skrevet 27. februar 2012 Borettslaget. De er ansvarlig for å ansette pålitelig hjelp. Samtidig kan det være eieren av brøyteredskapet, om det ikke er avtalt med borettslaget at gutten skal kjøre brøytingen. Hvordan har gutten lov å kjøre noe sånt, med bare lappen på lettsykkel? Får man da automatisk lappen på traktor, eller? Man må ha bilsertifikat for å kjøre firhjuling, samme hvor bare det er vei. Og den må ha skilter. Borettslag er ikke privat på samme mpte som tunet på en gård er...... Lappen på traktor kan du ta når du er 16, da får du også kjøre moped og scooter. Regner med at det gjelder andre veien også. Så du trenger ikke lappen på bil for å kjøre traktor. Der står han har lappen på lettsykkel, ikke noe annet. Mange ungdommer tar dette istedet for mopedlappen, og da kan de også kjøre moped. Jeg vet når du kan ta lappen på alt sammen. Jeg ble bare usikker på om man fikk traktorlappen samtidig, om man tok på lettsykkel. Jeg tror neppe det, men er ikke sikker. Jeg fikk min traktorlapp da jeg tok bilsertifikatet. Og da fikk jeg også scooterlappen. OG liten lastebil(7,5 tonn). Nei, du kan ikke kjøre lettsykkel om du bare har mopedlappen. Firhjuling er det bilsertifikat på, og den må ha skilter. Så bruker han dette, så er det virkelig brudd. Jeg har lappen på liten lastebil og minibuss selv, så jeg er ikke uten noe Men jeg er så gammel, at de fleste regler har endret seg, uten at jeg har fått med alt Vi hadde ikke lappen på moped i min ungdomstid...... Ellers så er det firmaet som er ansvarlig, men dere er også ansvarlig om dere vet det foregår noe ulovlig, uten å si fra. DA godtar dere, og det er ikke stuerent heller.....
Gjest Tullmusa83 Skrevet 27. februar 2012 #11 Skrevet 27. februar 2012 Har han traktor lappen vil jeg anta at han har lov å kjøre den brøytegreia. Hvordan vet du at han ikke har lov til det. Har du spurt hvilket sertifikat han har? Eller har du bare gjettet deg til at han ikke har lov fordi du ikke kunne det når d hadde mopedlappen som 16 åring?
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2012 #12 Skrevet 27. februar 2012 Hvordan jeg vet hva spiller vel ingen rolle Jeg vet han har lappen til lettsykkel, ikke moped. Det er ikke firehjuling, men en mindre hjullaster (?) som brukes til brøyting. Jeg skjønner at vi har et ansvar for å si ifra, så da er spørsmålet; hvem sier man fra til? Firmaet, som jo vet at han kjører ulovlig? Politiet, som ikke verken gidder eller har ressurser til å bry seg? Eller er det noen andre? Takk for svar, jenter HI
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå