Gå til innhold

Menssmerter i hytt å pine...*litt langt*

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg slutta på cerazette for 3 uker siden denne uka...å en mnd før det så begynnte jeg å ha noen svake mensmurringer...nå 3 uker etter pille slutt så har de økt gradvis i smerter å merker det sitter i venstre side(eggstokk området)å jeg har alltid hatt kraftige mensmurringer før og under mens der jeg så å si blir sengeliggende.

Men det som er så rart er at i perioder så er det så å si ingen smerter så plutselig i 4-5 dager på rad er det rimelig vondt men jeg er oppegående..i dag var det så ille at jeg måtte legge meg på soffen...men INGEN mens ennda!!murrer i venstre eggstokk så satser på at det er der egget slippes denne gang,om det er det som skjer der nede i det hele tatt...

Jeg har gått på pilla i 3år kontinuerlig...så forventer overhodet ikke noe på en stund...men er merkelig at det er så vondt om dagen..

Noen som har opplevd lignendes????

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du vært og sjekket deg på gu med innvendig ultralyd? Jeg har også vondt og snåle sykluser, og de fant endo hos meg.. P-piller skal virke forebyggende på endometriose, men det kan hende du har hatt det en stund og ikke merket noe nå pga pillene. Mener ikke å skremme deg, men man bør i aller høyeste grad sjekke ut smerter. Det er ikke normalt å være sengeliggende når man har mensen. Jeg skjønner så altfor godt hvordan det er, jeg spyr og svimer av på det værste.. Endometriose er en vanlig tilstand, men lite snakket om.

Sjekk det ut hos gyn :)

Skrevet

Har du vært og sjekket deg på gu med innvendig ultralyd? Jeg har også vondt og snåle sykluser, og de fant endo hos meg.. P-piller skal virke forebyggende på endometriose, men det kan hende du har hatt det en stund og ikke merket noe nå pga pillene. Mener ikke å skremme deg, men man bør i aller høyeste grad sjekke ut smerter. Det er ikke normalt å være sengeliggende når man har mensen. Jeg skjønner så altfor godt hvordan det er, jeg spyr og svimer av på det værste.. Endometriose er en vanlig tilstand, men lite snakket om.

Det var når jeg var yngre før ungene mine jeg var senge liggende,nå får jeg også veldig vondt å ja hender av å til jeg har så menssmerter at jeg må legge meg på soffen...men mensen har ikke kommet ennda etter pilleslutt å smertene er langt i fra sååå ille som når jeg er i begynnelsen på TR til vanlig..

Etter jeg hadde fått minstemann så kunne jordmora kjenne cyster på eggstokkene mine..å sa det ikke var noe farlig..det første halve året etter fødsel så kjente jeg når dem sprakk...d var vooondt!

Hva er endometriose????

Skrevet

Det var når jeg var yngre før ungene mine jeg var senge liggende,nå får jeg også veldig vondt å ja hender av å til jeg har så menssmerter at jeg må legge meg på soffen...men mensen har ikke kommet ennda etter pilleslutt å smertene er langt i fra sååå ille som når jeg er i begynnelsen på TR til vanlig..

Etter jeg hadde fått minstemann så kunne jordmora kjenne cyster på eggstokkene mine..å sa det ikke var noe farlig..det første halve året etter fødsel så kjente jeg når dem sprakk...d var vooondt!

Hva er endometriose????

Bare legge til at jeg har alltid hatt en syklus som har vært fin på 28 dager...aldrig slitt med noe annet enn kraftige menssmerter...har blitt kjappt gravid de 2 andre gangene og...sliter ikke med å bli gravid:)

Men man vet jo aldrig..etter 3år så kan jo syklusn være helt på trynet...vi er så klar for 3mann så håper at når prøvinga vårs starter i sluttn på sommeren at det ikke tar laang tid!;)

Skrevet

Endometriose er livmorslimhinne på avveie.. Altså det oppstår ved at noe av det man menstruerer går bakover og oppover i kroppen istede for å følge med resten av blodet ut av skjeden. Det går altså slimhinnerester ut fra livmor og følger egglederne og ut i bukhulen. Dette er en tilstand som oftest påvises hos damer som ikke har vært gravid før. Graviditet virker forebyggende. Endometriosen kan spre seg og føre til sammenvoksinger i tarm og urinrør og i ytterste konsekvens være dødelig. Man har. Funnet endoometrier på lunger og til og med på hjernen hos noen pasienter. Det som fører til smertene er at endometriene blir påvirket av hormonsyklusen vår hver måned. Så jeg begynner å få vondt etter el. Endoen ''eser'' seg litt opp og begynner faktisk å blø sammen med innsiden av livmor når mensen kommer. Det er det ssom gjør det så inni h*lvete vondt å ha mensen for endopasienter. Man får rett og slett indre blødninger som irriterer bukhulen.

Du sier du hadde sengeliggende menstruajoner før barna dine. Høres akkurat ut som meg :/ Smertene er uutholdelige. Det er umuligg å svvare på hva som skjer hos deg, og jeg vil ikke gjøre deg nervøs på noen måte. Men ta det litt på alvor når syklusene er rare og du har en historie med smerter. Jeg er snart 28 og har et svare strev med å bli gravid pga endo på eggstokkene :( Prøver på vår første, og om to mnd er det ett år siden vi begynte prøvinga. Er livredd for at jeg har endo som tetter egglederne også nå så lurer på å få lap eller røntgen med kontrastvæske.

Kvinnekroppen er ikke lett å forstå seg på :)

Skrevet

Skriver med mobil som har knøttliten skrift så derfor litt merkelige ord og tegnsettinger. Hehe!

Skrevet

Endometriose er livmorslimhinne på avveie.. Altså det oppstår ved at noe av det man menstruerer går bakover og oppover i kroppen istede for å følge med resten av blodet ut av skjeden. Det går altså slimhinnerester ut fra livmor og følger egglederne og ut i bukhulen. Dette er en tilstand som oftest påvises hos damer som ikke har vært gravid før. Graviditet virker forebyggende. Endometriosen kan spre seg og føre til sammenvoksinger i tarm og urinrør og i ytterste konsekvens være dødelig. Man har. Funnet endoometrier på lunger og til og med på hjernen hos noen pasienter. Det som fører til smertene er at endometriene blir påvirket av hormonsyklusen vår hver måned. Så jeg begynner å få vondt etter el. Endoen ''eser'' seg litt opp og begynner faktisk å blø sammen med innsiden av livmor når mensen kommer. Det er det ssom gjør det så inni h*lvete vondt å ha mensen for endopasienter. Man får rett og slett indre blødninger som irriterer bukhulen.

Du sier du hadde sengeliggende menstruajoner før barna dine. Høres akkurat ut som meg :/ Smertene er uutholdelige. Det er umuligg å svvare på hva som skjer hos deg, og jeg vil ikke gjøre deg nervøs på noen måte. Men ta det litt på alvor når syklusene er rare og du har en historie med smerter. Jeg er snart 28 og har et svare strev med å bli gravid pga endo på eggstokkene :( Prøver på vår første, og om to mnd er det ett år siden vi begynte prøvinga. Er livredd for at jeg har endo som tetter egglederne også nå så lurer på å få lap eller røntgen med kontrastvæske.

Kvinnekroppen er ikke lett å forstå seg på :)

huff...kjente jeg ble urolig nå...jeg begynnte på p-pilla når jeg var 14 pga disse jææævlige menssmertene lå i foster stilling i nesten en uke i strekk hver gang tanta kom...etter som jeg ble eldre så ble det bedre å bedre...jeg har alltid kjennt når jeg har eggløsning og når TR nermer seg...etter 1 mann hadde jeg ingen forvarsel for når tanta kom å ingen smerter...etter 2 mann så var smertene der igjen men ikke noen utrolig smertefulle noen...nå i 1 mnd før jeg slutta på pilla så fikk jeg vaaage menssmerter som kom å gikk...irriterende..for har alldrig opplevd det på de 3åra jeg har gått på cerazette...

så slutta jeg for 3 uker siden å nå kommer TR smerter som jeg sa i hytt å pine,noen er veldig svake å murrete å andre er økende i smerte...

Blir sprø..hehehehe...

Jeg skal snakke med legen min i morgen,gjerne jeg skal få han til å henvise meg videre til UL?har lixm ikke peil på hvordan jeg skal få frem dette til ham....

Skrevet

Hmm.. :)

I beste fall er det hormoner eller noe annet uskyldig som er årsaken. Det kan jo hende kroppen er i ulage i en periode. Håper det går over kjapt og at de ikke finner noe galt.

Ååh tell me about it! Jeg har hatt et stort langt mareritt fra min aller første mensdag som 14 åring jeg og. Jeg husker jeg trodde jeg skulle dø den dagen mensen kom. Satt på skolen og pintes et par timer før jeg kom hjem og fikk rosa papir. Det er ubeskrivelig. Jeg bruker pergotime for å stimulere eggløsning nå ettersom endoen dekker til deler av begge eggstokkene. Det merkelige er at jeg har nesten liik null med menssmerter når jeg tar pergo! Jeg har alltid vært Ibux-junkie siden det er det eneste som hjelper litt, men nå for tiden trenger jeg ingenting. Slutta helt med Ibux for noen mnd siden da det er ugunstig mtp å bli gravid.

Jeg gikk til privat gyn med spesialisering. Ville ha kjapt svar og evt. rask behandling. Det er ofte litt ventetid hos offentlig. Du blir sikkert henvist til gu når du forteller din historie :)

Skrevet

Snakka med legen i dag å han henviste meg til privat gyn så jeg får tatt denne uln av høna mi:-P...han mente det gjerne var mens som bygget seg opp inni der bare det tar litt tid før det kommer iom at jeg har tygga pilla i 3år..å siden jeg ikke har opphold på de pillene så mente han det kunne ta noe lengre tid enn når man går på vanlige p-piller med et opphold under brettet..blir spennende dette...håper ikke jeg er helt ødelagt der "nede"...for vi vil jo så gjerne ha den siste før vi gir oss!;)

Skrevet

Så flott. :) Ja som jeg sa så er det størst sjangs for at kroppen holder på å styrer med noe. Er vant til å ha uflaks så jeg har fått uflakskvota til veldig mange, hehe :)

Håper den sitter snart for begge :D

Skrevet

Så flott. :) Ja som jeg sa så er det størst sjangs for at kroppen holder på å styrer med noe. Er vant til å ha uflaks så jeg har fått uflakskvota til veldig mange, hehe :)

Håper den sitter snart for begge :D

Ja det håper virkelig jeg også!:D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...