<35og3åring+lillejunispire<3 Skrevet 27. februar 2012 #1 Skrevet 27. februar 2012 Hvis noen hadde kokt oksekjøtt til kjøttsuppe en kveld, og etter det bare latt det stått på kjøkkenbenken (i ca 25 grader)i ett helt døgn, før det ble kokt sammen med grønnsaker igjen og servert. Hadde dere reagert på det? Er gravid, og kjøttet skal jo være ferskest mulig... Jeg syntes dette er overkanten. Kunne dere ha spist det da? Evt gitt det til barna? Syntes egentlig det er uhygenisk uansett, men som gravid følte jeg at jeg måtte takke nei... Overreagerer jeg?
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2012 #2 Skrevet 27. februar 2012 nei, du overreagerer overhodet ikke, dette hadde jeg kviet meg for å spist selv om jeg ikke var gravid. hvorfor lot de det stå så lenge da? merkelig.. ble de fornærmet da?
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2012 #3 Skrevet 27. februar 2012 Nei, det hadde ikke jeg spist ihvertfall, urk! Gudbedre så mange bakterier som svømte i den kjøttsuppa der, fysj! Svigermor, en bondekone fra bygda i Irland lar søndagssteika ligge i ovnen(kald ovn) til dagen etter, da tar hun den ut og skjærer den i skiver sånn at vi kan ha den på brødskiva til lunsj:) Gudsjelov er det andre ting å velge i på lunsj bordet!
cheni Skrevet 27. februar 2012 #4 Skrevet 27. februar 2012 Syns ikke du overreagerer, hadde ikke vært frista til å spise noe som hadde stått et døgn i romtemperatur...
<35og3åring+lillejunispire<3 Skrevet 27. februar 2012 Forfatter #5 Skrevet 27. februar 2012 Huff, ble vist ikke anonym, men pytt pytt... Nei, hun mente det var sånn hun alltid hadde gjort det, og det var sånn alle gjorde det. Jeg er ikke vant med å behandle kjøtt på den måten, og fikk høre at jeg var hysterisk. Blitt hakket på i hele dag pga at jeg takket nei...
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2012 #6 Skrevet 27. februar 2012 Æsj, det hadde jeg aldri spist! Kjøtt og annen fuktig mat blir fort bedervet av å ligge i romtemperatur. Jeg hadde ikke spist det selv, uansett om jeg var gravid, og i alle fall ikke servert det til barn. Uff.
Gjest Ganske Skrevet 27. februar 2012 #7 Skrevet 27. februar 2012 Hadde heller ikke spist det, all mat skal jo kjøles hurtig ned hvis det ikke skal spises med en gang.
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2012 #8 Skrevet 27. februar 2012 Skal mye til at det blir noe problem så lenge suppa blir kokt opp igjen slik at alt blir skikkelig gjennomvarmet (kokt i 10 minutter). Kokingen tar likevell knekken på bakteriene. Da er det et mye større problem om ris eller pasta blir stående i romtemperatur. Der kan det utvikles toksiner (gift) som kan være dødlige. Du bør derfor aldri spise ris eller pasta som har stått fremme mer enn noen få timer og det bør ikke stå mer enn 24 timer i kjøleskapet før det brukes eller kastes.
cheni Skrevet 27. februar 2012 #9 Skrevet 27. februar 2012 Skal mye til at det blir noe problem så lenge suppa blir kokt opp igjen slik at alt blir skikkelig gjennomvarmet (kokt i 10 minutter). Kokingen tar likevell knekken på bakteriene. Da er det et mye større problem om ris eller pasta blir stående i romtemperatur. Der kan det utvikles toksiner (gift) som kan være dødlige. Du bør derfor aldri spise ris eller pasta som har stått fremme mer enn noen få timer og det bør ikke stå mer enn 24 timer i kjøleskapet før det brukes eller kastes. Oj, der lærte jeg noe nytt gitt. Takker
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2012 #10 Skrevet 27. februar 2012 hæ? alle bakterier kokes jo ikke bort. hvordan forklarer du diareen man får etter å ha spist dårlig kebab da?
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2012 #11 Skrevet 27. februar 2012 hæ? alle bakterier kokes jo ikke bort. hvordan forklarer du diareen man får etter å ha spist dårlig kebab da? Kjøtt til kjøttsuppe er som regel helt kjøtt som stort sett bare blir utsatt for bakterier fra utsiden. Kebabbkjøtt er gjerne malt kjøtt (farsemat) som også blir holdt halvvarmt lenge og ofte ikke varmet tilstrekklig opp igjen. Det holder sjeldent så mye som 100 grader der det står på spydet. Som regel blir man jo heller ikke syk av kebabb, men det skjer lettere tabber her som kan føre til bakterievekst enn detsom sker med et helt kjøttstykke som deles opp i biter og kokes senere. Om du hadde kokt kebabben ville problemet blitt vesentlig redusert der også.
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2012 #12 Skrevet 27. februar 2012 så hel oksekjøtt kan ikke bli fordervet?
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2012 #13 Skrevet 27. februar 2012 Nei det hadde jeg ikke spist. Spiser heller ikke gr.sakene mine svigerforeldre lar ligge fremme på benken uinnpakket.
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2012 #14 Skrevet 27. februar 2012 Oppbevart ved romtemperatur kan lett bedervelige næringsmidler som kjøtt, fisk og melk bli ødelagt og utvikle helsefarlige bakterier allerede etter noen timer. Desto lenger kjøttet oppbevares i romtemperatur, desto større er risikoen for utvikling av helseskadelige stoffer. Ved å oppbevare kjøttprodukter ved lav temperatur eller fryse de ned kan holdbarheten forlenges med henholdsvis flere dager, eller måneder.
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2012 #15 Skrevet 27. februar 2012 Nei det hadde jeg ikke spist. Spiser heller ikke gr.sakene mine svigerforeldre lar ligge fremme på benken uinnpakket. Spiser du ikke grønnsaker som har ligget på benken? Hvorfor ikke det? Så lenge frukt og grønnsaker ser bra ute og du eventuelt vasker dem, er det helt uproblematsk. Hva spiser du egentlig om du ikke spiser grønnsaker?
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2012 #16 Skrevet 27. februar 2012 Samma sier svigermor... Det komiske er at ALLE i den familien har trøbbel med magen. Alle har sjekka seg både foran og bak, ikkeno gæli. Men nesten alle sliter med kronisk diare, enda de er voksne og utflytta for lengst,2 stk med kronisk forstoppelse... (7 i familien) HUn har også ting liggende i fryseren i flere år, og er ikke så flink til å gjennomsteke ting. (F.eks hjemmelagede kjøttkaker.) Spiser ofte fra "barnemenyen" i det huset for å si det sånn! (Barnemenyen er gjerne wienerpølser, fjorlandgrøt, pannekaker osv)
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2012 #17 Skrevet 27. februar 2012 så hel oksekjøtt kan ikke bli fordervet? Selvfølgelig kan det det, men så lenge det lukter og føles fint og det kokes etterpå skal det mye til at det er farlig.
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2012 #18 Skrevet 27. februar 2012 Nei det hadde jeg ikke spist. Spiser heller ikke gr.sakene mine svigerforeldre lar ligge fremme på benken uinnpakket. Spiser du ikke grønnsaker som har ligget på benken? Hvorfor ikke det? Så lenge frukt og grønnsaker ser bra ute og du eventuelt vasker dem, er det helt uproblematsk. Hva spiser du egentlig om du ikke spiser grønnsaker? Jeg har gr.saker i kjøleskap/svalskap eller innpakket på benk. Og om det har noe å si. Jeg er kokk og kan veldig mye om bakterier.
Gjest eelis+kian ♥ Skrevet 27. februar 2012 #19 Skrevet 27. februar 2012 Det hadde jeg aldri spist. Fysj.
<35og3åring+lillejunispire<3 Skrevet 27. februar 2012 Forfatter #20 Skrevet 27. februar 2012 Takk, for svar folkens. Godt å høre at det er andre med samme mening som meg.
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2012 #21 Skrevet 28. februar 2012 Nei det hadde jeg ikke spist. Spiser heller ikke gr.sakene mine svigerforeldre lar ligge fremme på benken uinnpakket. Spiser du ikke grønnsaker som har ligget på benken? Hvorfor ikke det? Så lenge frukt og grønnsaker ser bra ute og du eventuelt vasker dem, er det helt uproblematsk. Hva spiser du egentlig om du ikke spiser grønnsaker? Jeg har gr.saker i kjøleskap/svalskap eller innpakket på benk. Og om det har noe å si. Jeg er kokk og kan veldig mye om bakterier. Hvilke baktereier er det du er redd for fra grønnsaker som har ligget en natt på benken da?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå