Guttemor77 Skrevet 27. februar 2012 #1 Skrevet 27. februar 2012 Mine to kan ikke få nok når jeg lager en slags makaronigrateng med skinke og grønnsaker. Kutt opp en skinkeboks. Kok makaroni etter anvisning. Kok amerikansk blanding (eller andre grønnsaker). Lag hvit saus - gjerne med hvitløk, muskatt etc. Bland alt i ildfast form og ha litt ost på toppen. Stekes på ca 200 grader i 10-15 min (til osten er smeltet og alt en gjennomvarmt). Legg gjerne ved oppskrift
moota m storebror&lillebror Skrevet 27. februar 2012 #2 Skrevet 27. februar 2012 Pølser. Alt som har med pølser og gjøre. Jeg lager noen ganger en pølsegrateng som er veldig populær. Pølser i biter, pasta, lys hjemmelaget pastasaus i form og litt ost på. Bittelitt organo på toppen. Pannekaker, pizza og lasagne er også favoritter som står høyt på lista hos begge.
Alva♂️♂️♂️♀️ Skrevet 27. februar 2012 #3 Skrevet 27. februar 2012 9 åringen: Hamburgere med pommes frites og salat (og ketchup ) 7 åringen: Lasagne med salat og hvitløksbaguetter 4,5 åringen: Litt usikker, men det meste med pasta sklir ned med god apetitt, og så elsker han grønnsaker og kan godt bare spise grønnsakene dersom han er i et trassig humør ("Jeg vil IKKE spise kjøttbollene, BARE grønnsakene!" heeelt ok! ) 2,5 åringen: Kjøtt. Hun elsker kjøtt i alle ulike varianter. Biff, koteletter, kylling, pinnekjøtt... hva som helst bare det er rent kjøtt. Ellers er hun altetende, hun spiser absolutt alt hun får med unntak avkokt potet. Veldig deilig når de er slik.
Gjest Kira med en av hver Skrevet 27. februar 2012 #5 Skrevet 27. februar 2012 Hun er snart 2,5 år og har to favoritter: - Pannekaker - Ovnsbakte grønnsaker med koteletter eller pølser Ellers spiser hun stort sett alt...bortsett fra tomater (av uviss grunn!)
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2012 #6 Skrevet 27. februar 2012 Pølsestroganoff Bacon, skinke, purre i rømmesaus til pasta. Og med hvitløksbaguetter. Kjøttkaker og svenske kjøttboller. "kyllingsnacks" Når jeg får lyst på noe mat som jeg vil gå og småspise på bare. Steker kyllingfilet i strimler som jeg kryddrer. Kutter grønnsaker i strimler. Og potetbåter stekt i ovnen. Lager en tykk saus til og har dipp ved siden av slik at vi kan duppe det vi vil ha. Mat som er like god kald som varm. Kylling og fløtegratinerte poteter, men det er vist ikke noe godt her hjemme. Det må spises på hytta eller hos mormor. Pannekaker er det også jubel når vi har.
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2012 #7 Skrevet 27. februar 2012 Gutten på 3 år : laks og grov pasta Jenta på 5 år : fjordland kjøttboller i kraft + grov pasta eller kalkunpølser og grov pasta, eller fiskepinner og grov pasta. Skikkelig spennende...not
cheni Skrevet 27. februar 2012 #8 Skrevet 27. februar 2012 Pannekaker, pølser, kjøttdeig og spaghetti, tomatsuppe... eneste jeg putter i katogorien middag er kjøttdeig og spaghetti. Men det vi har mest er gryterett, pølse-eller fiskegrateng, kyllingfilet med pasta, hjemmelaga pizza. Veeeeldig kjedelig, men som alenemamma må jeg nesten lage mat som alle spiser. Hjelper ikke med ovnsbakt laks når jeg er den eneste som spiser det...
3 er nok! Skrevet 28. februar 2012 #9 Skrevet 28. februar 2012 Ovnsbakt laks med ris og tandori. Fisk generelt og sterk mat sklir rett ned. Kokte gulrøtter og makrell i tomat er andre favoritter.
steinbukk30 Skrevet 28. februar 2012 #10 Skrevet 28. februar 2012 Her i huset går det opp og ned. Derfor bestemmer jeg middag i 99% av tilfellene, og jeg lager det jeg mener vi skal spise. Variert, sunt og stort sett hjemmelaget. Noen dager spiser toåringen bare gulrøtter, noen dager bare poteter og rømme etc, men jeg begynner ikke å lage mat alle "liker" hver dag for det. Er overbevist om at vi vil få igjen for denne innstillingen til middag når ungene blir større. Spises det lite til middag lager jeg f.eks havregrøt til kveldsmat. Maser ikke om at ungene må spise opp, men vi har en regel om at alle må smake på alt. Det holder å smake to dråper av sausen f.eks. Ofte må man ha minst 15 eksponeringer av en ny smak før man liker det. Vi lager mye mat sammen, og 4, 5 åringen er i ferd med å bli til hjelp på kjøkkenet:-). Ikke helt svar på spørsmålet ditt kanskje, men dette temaet engasjerer meg veldig:-).
Galskapens overhode Skrevet 28. februar 2012 #11 Skrevet 28. februar 2012 8 åringen- ovnsstekt laks med kokte poteter og gulrøtter. 4 åringen spaghetti med hjemmelaget kjøttsaus 1 åringen papir hvis han fikk velge =)
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2012 #12 Skrevet 28. februar 2012 Oj, det var da fryktelig sunne barn her... Mine liker taco. Santa Maria,- og bare den. Men vi kan ha lemser elelr skjell, så bytter på det. Jenta har alt av fyll på, dve også salat, agurk, tomat og mais. Gutten har litt agurk på i tillegg til ost og kjøttdeig. Så sunne er vi. Pannekaker glir ned på høykant, med sukker på og bacon ved siden av. Alt av sauser NEKTES inn i munnen. Fiskepinner er populært (kjøper panert torsk jeg da. Det er fisekpinner av ren torsk, panert) og fiskegrateng. Det er det sunneste mine barn spiser. Eldste kan presse ned det meste av kokegrønnsaker som poteter, gulerøtter, brokkoli og blomkål. Gutten spiser bare kjøttet, eller fiskepinnene ved siden av. Har vi pasat, spiser de KUN pasta. Eller vi må steke/varma opp pølsene/kjøttbollene utenom seausen......
lille sprelle Skrevet 28. februar 2012 #13 Skrevet 28. februar 2012 Pølser er nok favoritten, men ellers så går rød fisk, pasta, pizza, kjøttkaker, suppe, svinekjøtt, kylling, pannekaker også ned på høykant. Grønnsaker er det værre med.
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2012 #14 Skrevet 28. februar 2012 Grøt, pannekaker, fisk (favoritten er vel laks, torsk og lutefisk av alle ting ) og brokkoli. Hun er 3 år.
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2012 #15 Skrevet 28. februar 2012 Tja, skal jeg velge en ting så må det bli pølser/kylling og pommesfrites på han på 4,5.. vesla har vel ikke noe storfavoritt (hun er 2), men spiser også godt når det er pølser og ellers om hun får taco eller pannekaker. Og så er eldstemann veldig glad i fiskemiddager
År og dag Skrevet 1. mars 2012 #16 Skrevet 1. mars 2012 7 år: pannekaker, spaghetti, tomatsuppe, kyllingfilet, koteletter, biff, fiskekaker, hamburger 4 år: spiser alt han får servert bortsett fra brokkoli 2 år: fiskesuppe
Pjuskesnusken Skrevet 1. mars 2012 #17 Skrevet 1. mars 2012 Kun pannekaker eller potetstappe og pølser... han nekter å spise middag stort sett.. lovely! 4 år og har alltid vært dårlig på å spise.
Anonym bruker Skrevet 1. mars 2012 #18 Skrevet 1. mars 2012 1,5år og har 2 klare favoritter det er potet, grønnsaker og kjøtt med hjemmlagd brun saus. Og på en god nr 2 kommer taco med lefse, kjøttdeig uten krydder, paprika, agurk, masse mais, rå løk, isberg salat, ost og rømme. men på paprikaen og agurken spiser han kun "innmaten" og spytter ut resten. da har han alt fordelt for seg selv på tallerkenen og spiser lefse ved siden av.
NoraLill82 Skrevet 1. mars 2012 #19 Skrevet 1. mars 2012 Mitt barn er så lita enda at det kun går i moste grønnsaker, men en 3 år gammel jente jeg kjenner spiser nesten bare hestepølse. Morgen, middag og kveld. Foreldrene syns det var såå morsomt i begynnelsen, da hun var 2 år og stjal fra brødskivene deres, hehe. Nå tror jeg de syns det har gått litt langt... Hun har sikkert spist en hel hest allerede. Disse barna
Venja Skrevet 1. mars 2012 #20 Skrevet 1. mars 2012 3 åringen sa i dag "Jeg liker bare fiskepinner og havregrøt". Så grøt (av diverse slag), fiskepinner, spagetti/pasta, pølser, pannekaker, joikaker, karbonader og tomatsuppe går gjennom hans lille nåløye. Saus er fy fy og grønsaker blir det bare tatt en bit av (vet han må smake). 5 åringen er altetende og liker det meste. Han kan tro han ikke liker noe, men når han så smaker så finner han ofte ut at han liker det og kan spise både 2 og 3 posjoner selv om han i utgangspunktet ikke ville smake. Her i huset skal det smakes på alt på tallerkenen, men en må ikke spise opp. Har erfart at etter x-antall ganger så liker de det plutselig. 3 åringen smakte på pølser i nesten ett år før han fant ut at han likte det, nå er det en av favorittene hans. Sjelden de får noe annet dersom de ikke liker/vil ha det vi har til middag. Da må de fint vente til kveldsmat. De gangene de får et alternativ er når det er så opplagt lite barnevennlig middag (feks når mor har prøvd seg på noe nytt som kanskje var litt vel sterkt krydret).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå