Linerlen og pipipen Skrevet 27. februar 2012 #1 Skrevet 27. februar 2012 Vi gjerne ha noen generelle tips om hva som er lurt. Hvor mye besøk er for mye, og når burde folk helst komme? Er det best med besøk på sykehuset, eller når man kommer hjem?? Jeg er veldig usikker på hva vi selv skal råde familien til. Vi bor nemlig over 50 mil unna våre nære og kjære(flytter hjem til sommeren:) ). Spesielt foreldrene våre kommer til å ville ta turen hit ganske kjapt. Ulempen for oss er at da blir de jo overnattingsbesøkende!! Enten kan de komme mens vi er på sykehuset, og nesten ikke se oss, eller komme når vi har kommet hjem, og se oss litt vel mye Hva tror dere som har vært med på dette før at er lurt?
litekreativtbrukernavn Skrevet 27. februar 2012 #2 Skrevet 27. februar 2012 Har blitt rådet av alle til å vente et par uker, til amming etc er under kontroll, med besøk..iallefall overnattingsbesøk! Og evt bare ha korte besøk av gangen før det... På sykehuset jeg skal, så får man ikke ha besøk av andre en mann og barn imens man er der, heldigvis De er veldig fokusert på at de 2-3 dagene skal du få konsentrere deg om å komme deg etter fødsel, og få ro til amming etc... Syntes at det er en god regel jeg
2 tette og 1 badehette Skrevet 27. februar 2012 #3 Skrevet 27. februar 2012 Når jeg var førstegangs fikk vi besøk ca 4-6 dager etter fødsel, og det anbefales ikke. Det var også tilreisende som ville hilse på og se den lille, men jeg var utslitt! Utslitt etter fødsel, ammingen var ikke på plass etc.. og i tillegg ble det forventet at vi skulle være med til byen på shopping, ut å spise middag etc. Så vil absolutt anbefale å avvente det en stund etter fødsel og se det an da
☆☆☆ Skrevet 27. februar 2012 #4 Skrevet 27. februar 2012 Tar de det ille opp hvis du foreslår hotell?
Fru.Vestavind Skrevet 27. februar 2012 #5 Skrevet 27. februar 2012 Kva med å avtale at dykk gir beskjed når de er klare for besøk? Og gjerne snakke med dei på forhand om overnatting, greit å ha dei buande ein annan stad enn heime(hotell, camping e.l.). Ingen fasit på noko, ein får nesten sjå korleis situasjonene blir for dykk. Kanskje kan det vere kjekt med nær familie på besøk, som kan ta i eit tak i huset, så mor og far får slappa av med babyen? Det kjem veldig an på familieforholdet, fødselen, energinivå osv.
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2012 #6 Skrevet 27. februar 2012 Vil anbefale å vente, hvertfall med overnattingsbesøk. Du og pappaen skal bli kjent med babyen først. Få orden på hvordan dere skal gjøre ting, og da er besøk bare i veien. Deres (du og pappa) og såklart babyens behov går foran besteforeldre. De klarer fint vente noen uker. Det finnes jo mms, mail og skype så de kan jo se vidunderet. Du blir sliten og det er en omveltning. Kan de sove på hotelle eller ikke være dere hele tiden er jo en liten titt ok. I bøkene står det at man ikke skal drøye besøk på barsel mer enn 30 minutter, det er slitsomt å akkurat ha født. Skulle lære seg dette med amming og skifting osv. Min svigermor presterte å ringe uka etter vi hadde kommet hjem fra sykehuset å trygle om å få komme på besøk, det var igrunnen greit nok. MEN, hun spurte om ikke hun kunne få middag hos oss, så hun slapp å styre å lage middag før hun dro... Da fikk jeg hakeslepp altså. VI som var nybakte foreldre skulle altså diske opp med middag til henne... Og mannen min som ikke kan si nei til sin mor sa såklart ja.... Mine foreldre tok med seg masse kaker ferdig pakket i bokser til å putte i fryseren slik at vi skulle slippe å bake på en stund. Det er mer slik det bør være spør du meg...
*LilleTroll + spira Skrevet 27. februar 2012 #7 Skrevet 27. februar 2012 Mitt beste tips: si nei! Den lille er akkurat like søt og nusselig 3 uker gammel som 3 dager gammel :-) Det er en strabasiøs ferd dere (spesielt den lille) skal gjennom, det er en grunn til at man ikke husker hvordan det er å bli født.. Du vet ikke på forhånd hvordan fødselen og tiden etterpå forløper seg, du kan føle deg fot for fight kort tid etterpå, eller som de fleste; rett og slett herja med! Gi dere selv tid. Det er en helt ny tilværelse om det er første :-) Fantastisk deilig, men akk så uvant og slitsomt. Det går seg til, men dere skal bli kjent! De fleste forstår at dere ikke vil ha huset fullt av gjester med en gang. Hva om ikke dere avtaler at dere kan invitere dem når det passer dere?! Ta gjerne flere i samme sleng da, så er det "unnagjort" :-) Evnt kan dere dra på besøk til dem, da er det dere som styrer hvor lenge dere blir. Lettere å selv gå enn å "kaste ut" andre :-) Hadde mye på hjertet, men husker selv at det var det beste tipset jeg fikk. Enkelte fikk ikke sett babyen vår før hun var 4 uker.. Men. Hva gjør vel det?!
Mamiroseline Skrevet 27. februar 2012 #8 Skrevet 27. februar 2012 Jeg er av typen som håpet på mye besøk og inviterte mange. Men det var egentlig bare slitsomt, og jeg angrer på at jeg tok imot så mye besøk. Gledet meg egentlig bare til de skulle dra igjen slik at jeg fikk nye tiden med lillesnusket. Selv om de små ikke har noe rutine, så føler man at man kommer litt ut av rutine i forhold til amming, bleieskift etc når man har andre besøkende å forholde seg til. Neste gang jeg skal føde, så skal jeg ikke ta imot noe besøk :-)
Jente 08 :) + to gutter 12 :) Skrevet 27. februar 2012 #9 Skrevet 27. februar 2012 Tror det er veldig individuelt, jeg har motsatt opplevelse enn de andre som har svart her. Jeg fikk besøk av flere på sykehuset og synes det var kjempe stas, ville jo så gjerne vise frem lille skjønningen! Samme dag som vi kom hjem og dagene etter kom det flere på besøk hver dag. De fleste kom samtidig da så besøket varte gjerne et par timer og jeg synes det var kjempe kjekt! Hadde jo hele dagen ellers på å bli kjent og kose med nurket. Vi hadde på den tiden familie i nabohuset og fikk ferdiglaget middag fra dem de første dagene.! Jeg er et familiemennesket og elsker og være med de og venner, jeg hadde derfor savnet å ha de rundt meg i de lykkligste dagene i livet. Tror også mange i familien hadde blitt litt skuffet hvis de måtte vente i flere uker før de fikk treffe det nyeste familiemedlemmet. Som jegf sa i begynnelsen, tror det er veldig individuelt hva folk foretrekker, men jeg ville helt klart hatt dem der! Kanskje de kunne ha laget mat og holdt orden i huset mens de var der, så slapp du å tenke på det!?
Linerlen og pipipen Skrevet 28. februar 2012 Forfatter #10 Skrevet 28. februar 2012 Takk for masse gode tips!! De nærmeste hadde nok ikke blitt fornærma av å måtte bo på hotell, så det skal jeg tenke litt på.. Og mammaen min hadde jeg ikke hatt noe imot at ble her i huset noen dager. Da hadde det nok blitt både middag servert og gulvet vasket! Det hørtes lurt ut og snakke med de litt etter fødselen og avtale hva vi orker. Ser for meg at de kommer til å hive seg i bilen og dure avgårde så fort vi forteller at ting er i gang. Vi burde vel overtale dem til at det ikke er så lurt. Jeg er et skikkelig familiemenneske med stor hjemlengsel om dagen .Det virker så altfor lenge å vente i flere uker med å få vist frem lille mirakel
*LilleTroll + spira Skrevet 28. februar 2012 #11 Skrevet 28. februar 2012 Vi hadde en litt "tøff" start, med en uke på sykehuset før vi fikk reise hjem. Lå alene på barsel mens frøkna lå på nyfødt medisin... Er nok grunnen til at vi trengte tid. Jeg sov fryktelig dårlig på slutten og, å trengte å hente meg inn. Vi fikk ikke lov til å ha flere besøkende enn én om gangen på sykehuset (pga avdelingen hun lå på!) så det begrenset seg selv. Er og veldig familiemenneske, nærmeste familie kom tidlig, venner og kjente fikk vente!
Hera_75 Skrevet 29. februar 2012 #12 Skrevet 29. februar 2012 Helt umulig å si hvordan det blir for dere, så vent til etter fødsel med å avtale. Er du fin form, ammingen går fint og babyen er rolig og sover, er det kanske greit med besøk, kanskje til og med overnatting. Kanskje ting blir litt tøft, kanskje det blir mye hyl og skrik hos baby og barselstårer hos mor. Da er det godt å ikke _måtte_ gjøre noe som helst eller å forholde seg til noen andre.
gika77 Skrevet 29. februar 2012 #13 Skrevet 29. februar 2012 Alle er forskjellige, så du må jo se hva som passer for dere. Vi har også familie et stykke unna. De kom mens vi var på sykehushotellet, og det var genialt for oss. De sov hjemme hos oss og kom på besøk. De spiste i restauranten med oss f.eks. Men jeg var i relativt god form og ammingen kom raskt i gang. Hjemme ville jeg ikke hatt overnattingsbesøk den første tiden. Da må man i alle fall vite at de er der for å HJELPE! F.esk med å lage middag og slikt. Korte kaffebesøk syns jeg var koselig fra ganske kort tid etter vi kom hjem, men det er også lov å si nei hvis man blir sliten.
cberry Skrevet 29. februar 2012 #14 Skrevet 29. februar 2012 Jeg tror man nesten må se an hvor slitsom fødsel man får..og vanskelig å vite på forhånd hva man føler for. Jeg hadde en kjapp fødsel første gang, og syntes det var kjempestas da nærmeste venner og familie stakk innom på sykehuset et par dager etter. Så lenge jeg kunne bestemme klokkeslett og si ifra hvis jeg ville sove. Første helgen kom svigers på besøk, stas det også. Men jeg er ikke av typen som føler at det må være strøket hjemme ved besøk, eller at jeg må varte opp. De fikk klare seg selv og forventet selvfølgelig ingenting annet kan godt hende jeg blir å føle det annerledes denne gang, er jo mer slitsomt når man har en 3 åring fra før, og svangerskapet har også vært tyngre. Skjønner at det vanskelig for deg å planlegge dette på forhånd iallfall...Mine foreldre bor 30 mil unna og kommer nok straks på besøk, men de bor hos annen fanilie og kan sitte barnevakt for storebror, så de er nok velkomne denne gang også.
Scarlette Skrevet 29. februar 2012 #15 Skrevet 29. februar 2012 Om formen min tillater det vil jeg ha flest på besøk på sykehuset, så kan vi slappe av å nyte den første tiden sammen hjemme. Denne gang venter vi to, og med en fra før vet jeg at vi er mer avhengi av hjelp, men ytre familie å venner vil jeg ikke ha reke inn og ut hjemme den første tiden.
MrsMilla Skrevet 29. februar 2012 #16 Skrevet 29. februar 2012 Kommer litt an på hvor "godt kjente" man er, kjemi og alt. Min svigermor kommer for å bo med oss en uke sånn omkring når jeg har født siden mannen min er nødt til å jobbe akkurat den uken veldig mye. Side vi har to fra før trenger vi ekstra ressurser i hus, og hun stepper inn som vikar :-) (Fantastisk snill må man si, som tar den ene ferieuka si til dette - hun har en topplederstilling og er temmelig travel...) Mine foreldre får komme nårsomhelst, men har egne overnattingsmuligheter da de har ei leilighet i byen, mens svigers overnatter hos oss - og er velkomne også når som helst. Men det er klart at kommer de i en barselperiode er de klar for å ta i et tak, det er ikke å komme her og sette seg ned i sofaen! De tar vanligvis litt over middagslaging, litt vasking og det som trengs, for besøk i denne tida er ikke sånn sitte-på-stas-besøk her. De må tåle svigerdøtre i pysj halve dagen som ammer og slitne pappaer som løper mellom det ene og det andre på dagtid og bærer baby på natt. Og det går veldig fint :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå