Gå til innhold

Dere som er hjemmeværende mødre...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor mye tjener mannen deres? Og går det greit rundt økonomisk? Vurderer selv å være hjemme et par år ekstra med mine barn mens de enda er små.

Videoannonse
Annonse
Gjest Antarctica
Skrevet

Dere som er hjemmeværende må SLUTTE å SITTE På RæVVA! Som det heter i DiB-språket.

(Nei, pokker, nå glemte jeg meg, det gjaldt jo bare dem uten mann. De andre utfører nødvendige oppgaver i heimen samt har omsorg for egne barn.)

Skrevet

Nå tror jeg nok at alenemødre også utfører nødvendige oppgaver i hjemmet og har omsorg for egne barn. Barna er jo bare små en gang, og nå som jeg har mulighet til å være hjemme med de, så vil jeg ikke gå glipp av det :) Det går da ikke ut over noen andre enn min familie... Og jeg har ingenting imot alenemødre som velger å være hjemme med egne barn.

HI

Skrevet

Dere som er hjemmeværende må SLUTTE å SITTE På RæVVA! Som det heter i DiB-språket.

(Nei, pokker, nå glemte jeg meg, det gjaldt jo bare dem uten mann. De andre utfører nødvendige oppgaver i heimen samt har omsorg for egne barn.)

Nå er du bare dum.

Skrevet

Uansett hvor jeg går inn så ser jeg dette alenemødre pratet... hva har det me saken å gjøre i denne tråden?!

Skrevet

Det kommer litt an på hvor store utgifter dere har. Av faste utgifter ligger vi på rundt 13 000 per måned. Dette er strøm, husleige, lån, forsikring, tlf, bhg., viasat. Ikke mat. Ligger rundt 30 000 i inntekt så det går helt fint.

Lag deg et enkelt budsjett så finner du fort ut hvor mye dere egentlig bruker. Vi har en felles regningskonto som alle faste regninger blir betalt fra. Det blir automatisk satt inn et fast beløp på denne kontoen hver måned. Da vet vi alltid hvor mye penger vi har til overs. Vi betaler også mellom 6-10 000 ekstra på lånet hver måned, og da blir det lett å se hvor mye ekstra vi kan betale.

Det er også lurt å øke beløpet på regningskontoen for eksempel om vinteren når strømregningen som regel er høyere. Nå har jeg ikke satt ned beløpet igjen pga årsavgifta på bilen som skal betales i mars..

Gjest Antarctica
Skrevet

Nå er du bare dum.

Ja, sorry.Knalldum. Men jeg er irritabel... (LEI av at det heter å sitte på ræva når en ugift mor passer unger, men at det heter være husmor når en mann er i bildet.)

Skrevet

Nå er du bare dum.

Ja, sorry.Knalldum. Men jeg er irritabel... (LEI av at det heter å sitte på ræva når en ugift mor passer unger, men at det heter være husmor når en mann er i bildet.)

Kaller det alltid hjemmeværende småbarnsmødre ;) Er jo det det er uansett.. Men det finnes altfor mange trangsynte folk der ute som rett og slett er så dumme at de ikke ser forskjellen, så sjønner at folk blir provosert ja..

Skrevet

Mannen har utbetalt mellom 30-35.000 i mnd, og vi har ikke så veldig store utgifter heller. Vi har rett under 1,4 i lån og føler ikke at vi sløser noe med pengene. Vi sitter alltid igjen med en del hver mnd, men vet jo at det vil vi ikke nå om vi skal klare oss på en inntekt :P Men jeg er villig til å ofre det for et par år hjemme med barna. Det er år jeg aldri kan få igjen..

Nei, vi får vel sette oss ned og gå grundig gjennom forbruket, og ta det der ifra :) Tror dette vil gå bra, men litt greit å vite hvordan det går med dere andre som lever på en inntekt.

HI

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Til sammenligning har vi utbetalt 44000, og 3 mill i lån... Pluss kostnader til sfo og barnehage, som du slipper. Tenker det kommer til å gå bra. heldig du er som har mulighet til det:)

Gjest Antarctica
Skrevet

Nå er du bare dum.

Kaller det alltid hjemmeværende småbarnsmødre wink.png Er jo det det er uansett.. Men det finnes altfor mange trangsynte folk der ute som rett og slett er så dumme at de ikke ser forskjellen, så sjønner at folk blir provosert ja..

Ja, det er jo faktisk så enkelt. Hjemmeværende småbarnsmødre!

Skrevet

Skal vær ærlig å si at jeg vet ikke helt hva mannen min tjener, men jeg fant meg en jobb så jeg kunne jobbe annenhver helg og 1-2 ettermiddager i uken sånn at jeg kunne bidra litt økonomisk. Har vært hjemme med begge mine til de er over 2 år og blir det med nr 3 også! :)

Men det blir litt trangt økonomisk av og til, MEN absolutt verd å være hjemme og kose seg med barna når de er små. De vokser så fort og plutselig er de stor og ikke vil vær i lag med mora lengre ;/

Skrevet

Ang alenemødre som er hjemmeværende så er det vel da snakk om at mødrene er hjemme med offentlig ytelse, dvs det mange ser på som "skattebetalernes penger".

Forskjellen når man er hjemmeværende med mann som har inntekt er vel at mannes inntekt forsørger familien uten at man benytter seg av andre offentlige ytelser enn barnetrygd og evt kontantstøtte.

Det som provoserer mange er vel at mange i parforhold ikke har råd til å være hjemme med barn og må jobbe begge to, selv om de skulle ønske det var annerledes. Men så er det de som egentlig ikke har råd fordi ingen andre forsørger dem, men får offentlige økonomiske ytelser som gjør at de klarer det uten å være i arbeid utenfor hjemmet. Det er vel nettopp det som provoserer mange.

Men til spørsmålet her: inntekt til mannen på 50 000 per mnd før skatt (ca 32 000 etter skatt). Boliglån på 2 mill. Borettslagshusleie kommer utenom. Blir kun for en kort periode hos oss, intill vi har barnehageplass til høsten.

Skrevet

Ang alenemødre som er hjemmeværende så er det vel da snakk om at mødrene er hjemme med offentlig ytelse, dvs det mange ser på som "skattebetalernes penger".

Forskjellen når man er hjemmeværende med mann som har inntekt er vel at mannes inntekt forsørger familien uten at man benytter seg av andre offentlige ytelser enn barnetrygd og evt kontantstøtte.

Det som provoserer mange er vel at mange i parforhold ikke har råd til å være hjemme med barn og må jobbe begge to, selv om de skulle ønske det var annerledes. Men så er det de som egentlig ikke har råd fordi ingen andre forsørger dem, men får offentlige økonomiske ytelser som gjør at de klarer det uten å være i arbeid utenfor hjemmet. Det er vel nettopp det som provoserer mange.

Men til spørsmålet her: inntekt til mannen på 50 000 per mnd før skatt (ca 32 000 etter skatt). Boliglån på 2 mill. Borettslagshusleie kommer utenom. Blir kun for en kort periode hos oss, intill vi har barnehageplass til høsten.

Nå stilles det da krav til aktivitet innen en viss tid med os, så alenemødre som mottar os har uansett ikke den samme muligheten til å være hjemme som det de med jobb/mann har.

Hi, det høres da ut som om det skulle gå fint å være hjemme litt:)

Skrevet

Du kunne jo kanskje tatt på deg en liten ekstra jobb med 2 kveldsvakter i uka f.eks. Dette gjør at du ikke mister noe særlig tid hverken med barna. Og du får da spedd på med noen kroner som dere kan ha i bakhånd hvis det skulle komme noen måneder som blir trangere økonomisk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...