Anonym bruker Skrevet 27. februar 2012 #1 Skrevet 27. februar 2012 Jeg får begynne med å si at jeg har Mac. I går da jeg skulle bruke macén, oppdaget jeg et nytt ikon på den nederste linjen som viser programmer. Det var en svart firkant, med en grå ramme rundt. Inne i den står det >_ Når jeg klikker på den, kommer det opp en boks med overskrift terminal - bash 8 x 24 og inne i boksen står det: Last login Mon Jan 1 00.01.31 on console 236: en bølgete strek (som jeg ikke har på tastaturet) navnet mitt$ Hva er dette for noe rart? Noen som har peiling? Likte det ikke, føler meg jo nesten overvåket, hvis jeg skal tro det verste... :-)
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2012 #3 Skrevet 27. februar 2012 Jeg får begynne med å si at jeg har Mac. I går da jeg skulle bruke macén, oppdaget jeg et nytt ikon på den nederste linjen som viser programmer. Det var en svart firkant, med en grå ramme rundt. Inne i den står det >_ Når jeg klikker på den, kommer det opp en boks med overskrift terminal - bash 8 x 24 og inne i boksen står det: Last login Mon Jan 1 00.01.31 on console 236: en bølgete strek (som jeg ikke har på tastaturet) navnet mitt$ Hva er dette for noe rart? Noen som har peiling? Likte det ikke, føler meg jo nesten overvåket, hvis jeg skal tro det verste... :-) Har ingen ting med overvåkning å gjøre. Du har åpnet Terminal, et grunnleggende verktøy på maskinen din. Terminal er et tekstgrensesnitt for å skrive unix-kommandoer til maskinen. Kort fortalt kan du gjøre alt du gjør i det grafiske systemgrensesnittet med tekskommandoer i Terminal, pluss en del ekstra. Prøv å skrive ls (altså LS) og trykke enter Denne kommandoen betyr "list" og lister opp alle mapper og filer som ligger på det nivået hvor du befinner deg akkurat der og da. Skriv cd og navnet på en av mappene, så flytter du deg til denne mappa. (cd = change directory). Skriv ls igjen for å liste filer og mapper på dette nivået igjen. Hvis du prøver ut dette og sammenligner med hva som vises i Finder, vil du antakelig oppdage at det er finnes ting som Finder ikke viser. Finnes massevis av guider for hvordan du bruker Terminal på nettet. Se f.eks. denne: http://www.hacktheday.com/beginners-guide-to-apple-terminal-part-1/ Den bølgete streken (tilde) er forresten på ditt tastatur, akkurat som på alle andres. Du må holde inne alt-tasten og trykke på tasten til høyre for å få den fram. Det er dette tegnet som brukes over en del bokstaver på bl.a. spansk og portugisisk. (São Paulo, piñata osv.) Brukes også i mange nettadresser.
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2012 #4 Skrevet 27. februar 2012 Jeg får begynne med å si at jeg har Mac. I går da jeg skulle bruke macén, oppdaget jeg et nytt ikon på den nederste linjen som viser programmer. Det var en svart firkant, med en grå ramme rundt. Inne i den står det >_ Når jeg klikker på den, kommer det opp en boks med overskrift terminal - bash 8 x 24 og inne i boksen står det: Last login Mon Jan 1 00.01.31 on console 236: en bølgete strek (som jeg ikke har på tastaturet) navnet mitt$ Hva er dette for noe rart? Noen som har peiling? Likte det ikke, føler meg jo nesten overvåket, hvis jeg skal tro det verste... :-) Har ingen ting med overvåkning å gjøre. Du har åpnet Terminal, et grunnleggende verktøy på maskinen din. Terminal er et tekstgrensesnitt for å skrive unix-kommandoer til maskinen. Kort fortalt kan du gjøre alt du gjør i det grafiske systemgrensesnittet med tekskommandoer i Terminal, pluss en del ekstra. Prøv å skrive ls (altså LS) og trykke enter Denne kommandoen betyr "list" og lister opp alle mapper og filer som ligger på det nivået hvor du befinner deg akkurat der og da. Skriv cd og navnet på en av mappene, så flytter du deg til denne mappa. (cd = change directory). Skriv ls igjen for å liste filer og mapper på dette nivået igjen. Hvis du prøver ut dette og sammenligner med hva som vises i Finder, vil du antakelig oppdage at det er finnes ting som Finder ikke viser. Finnes massevis av guider for hvordan du bruker Terminal på nettet. Se f.eks. denne: http://www.hacktheda...erminal-part-1/ Den bølgete streken (tilde) er forresten på ditt tastatur, akkurat som på alle andres. Du må holde inne alt-tasten og trykke på tasten til høyre for å få den fram. Det er dette tegnet som brukes over en del bokstaver på bl.a. spansk og portugisisk. (São Paulo, piñata osv.) Brukes også i mange nettadresser. Ok, takk for svar! Det er flere som bruker/låner min maskin. Jeg lurer på om det er mulig f.eks. å gå inn på mine mailkontoer, forum jeg er inne på osv. med mitt brukernavn og passord ved hjelp av dette verktøyet? (Håper ikke det...)
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2012 #5 Skrevet 27. februar 2012 Nei. Det er ikke mulig. Alle datamaskiner har et slikt program.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå