Anonym bruker Skrevet 27. februar 2012 #1 Skrevet 27. februar 2012 Barna våre er døpt, men egentlig så ønsker jeg ikke at de skal gå på dåpsskole, men det synes mann min at de bør. Hvordan gjør dere det? Er ikke slike dåpsskole-greier bare for de som virkelig brenner for kristendom?
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2012 #3 Skrevet 27. februar 2012 Det er etter skoletid i sfo tiden. Da får de lære om bibelfortellinger osv.
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2012 #4 Skrevet 27. februar 2012 Jeg hadde satt pris på om mine barn hadde fått det tilbudet, men mener ikke det bør være noen tvang. Hva synes barna om tilbudet? Da jeg lot barna mine døpe ga jeg et "løfte" om å oppdra dem i kristendommen og lære dem å be. Et slikt tilbud er en god hjelp for å oppfylle det løftet.
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2012 #5 Skrevet 27. februar 2012 Det løfte ga vi også, men må si jeg føler jeg har mistet troen i løpet av de siste årene. Nå ønsker jeg ikke å oppdra barna mine til å tro på noe jeg selv ikke har helt troen på. Men min mann har fortsatt sin tro og ønsker at barna skal gå på dåpsskole. Egentlig ingen stor sak, men lurte bare på hva andre syntes om dåpsskolen.
LoveDove Skrevet 27. februar 2012 #6 Skrevet 27. februar 2012 I all verdens land og rike? Hvor i landet bor du? Jeg ante ikke at dette fantes. :S Får ikke barna nok opplæring HVIS de velger å konfirmere seg? Og får de ikke lære om Kristendom på skolen uansett?
babylover Skrevet 27. februar 2012 #7 Skrevet 27. februar 2012 mine barn har gått eller skal gå på det. Føreløpigt er det kun min eldste sønn som har gått, dei andre kjeme etter...Han hadde det hvertfall veldig kjekt, mange aktiviteta, god mad og sosialt samvær! Personlig syns jeg også at vi som døper barna har valgt å oppdra dei i henhold til kristen tro og oppdragelse, og velger å gjøre det...fult klar over at ikke alle er enige med meg i det da, men det må vere opp til hver enkel:)
Gjest Antarctica Skrevet 27. februar 2012 #8 Skrevet 27. februar 2012 Huff og atter huff. Her kan dere som syns skattepengene blir brukt på en dårlig måte i sosiale sammenhenger virkelig få vann på mølla. Jeg betaler mer enn gjerne skatt for å hjelpe til å finansiere arbeidslediges levekostnader, men for å finansiere overtrua deres? Huttetu!
Gjest Antarctica Skrevet 27. februar 2012 #9 Skrevet 27. februar 2012 mine barn har gått eller skal gå på det. Føreløpigt er det kun min eldste sønn som har gått, dei andre kjeme etter...Han hadde det hvertfall veldig kjekt, mange aktiviteta, god mad og sosialt samvær! Personlig syns jeg også at vi som døper barna har valgt å oppdra dei i henhold til kristen tro og oppdragelse, og velger å gjøre det...fult klar over at ikke alle er enige med meg i det da, men det må vere opp til hver enkel:) Da syns jeg dere skal ta det ansvaret og gjøre det hjemme!
Magia Skrevet 27. februar 2012 #10 Skrevet 27. februar 2012 Syns egentlig at om man velger å døpe barna, så bør man gjøre det pga kristen tro, og av ønske om å videreføre den troen til barna. Men vet at ikke alle døper barna sine av religiøse grunner, og da er kanskje en slik dåpsskole feil for dem.
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2012 #11 Skrevet 27. februar 2012 mine barn har gått eller skal gå på det. Føreløpigt er det kun min eldste sønn som har gått, dei andre kjeme etter...Han hadde det hvertfall veldig kjekt, mange aktiviteta, god mad og sosialt samvær! Personlig syns jeg også at vi som døper barna har valgt å oppdra dei i henhold til kristen tro og oppdragelse, og velger å gjøre det...fult klar over at ikke alle er enige med meg i det da, men det må vere opp til hver enkel:) Da syns jeg dere skal ta det ansvaret og gjøre det hjemme! Det er ikke skolen eller SFO som finnansierer dette, i hvertfall ikke her. Det er et frivillig tilbud som idret, musikk, teater ol og får faktisk mindre offentlig støtte enn slike aktiviteter. Tilbudet finnansieres hovedsaklig via kolekten i kirken. Hva er galt i å gi ungene et slikt tilbud? Ingen tvinges til å være med. De som ikke benytter seg av tilbudet, som er flertallet på vår skole, har vanlig SFO tid.
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2012 #12 Skrevet 27. februar 2012 Har ingen forståelse for at noen ønsker å døpe barna sine hvis de ikke selv er kristne. Hva er poenget med et rituale hvor man forplikter seg til å oppdra barnet til kristen tro, hvis man ikke har noen som helst intensjon om å gjennomføre det man lover? Er selv ikke kristen, og har derfor heller ikke døpt mine barn. For meg er det like selvfølgelig som at jeg ikke melder barna mine inn i f.eks. Jehovas vitner, Hare Krishna-sekten, scientologikirken eller en buddhistisk eller islamsk menighet.
Gjest Antarctica Skrevet 27. februar 2012 #13 Skrevet 27. februar 2012 mine barn har gått eller skal gå på det. Føreløpigt er det kun min eldste sønn som har gått, dei andre kjeme etter...Han hadde det hvertfall veldig kjekt, mange aktiviteta, god mad og sosialt samvær! Personlig syns jeg også at vi som døper barna har valgt å oppdra dei i henhold til kristen tro og oppdragelse, og velger å gjøre det...fult klar over at ikke alle er enige med meg i det da, men det må vere opp til hver enkel:) Da syns jeg dere skal ta det ansvaret og gjøre det hjemme! Det er ikke skolen eller SFO som finnansierer dette, i hvertfall ikke her. Det er et frivillig tilbud som idret, musikk, teater ol og får faktisk mindre offentlig støtte enn slike aktiviteter. Tilbudet finnansieres hovedsaklig via kolekten i kirken. Hva er galt i å gi ungene et slikt tilbud? Ingen tvinges til å være med. De som ikke benytter seg av tilbudet, som er flertallet på vår skole, har vanlig SFO tid. Hvis du tror aktivitetene i Den Norske Kirke finansieres via kollekten, så må du tro om igjen! Da hadde det ikke vært mange gudstjenester i året....
☆☆☆ Skrevet 27. februar 2012 #14 Skrevet 27. februar 2012 Jeg tenker at barnet mitt skal få gå på folkeskikk-skole i SFO-tiden når den tiden kommer, i og med at det tydeligvis ikke er noe opplæring som skal foretaes av foreldre lenger.
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2012 #15 Skrevet 27. februar 2012 mine barn har gått eller skal gå på det. Føreløpigt er det kun min eldste sønn som har gått, dei andre kjeme etter...Han hadde det hvertfall veldig kjekt, mange aktiviteta, god mad og sosialt samvær! Personlig syns jeg også at vi som døper barna har valgt å oppdra dei i henhold til kristen tro og oppdragelse, og velger å gjøre det...fult klar over at ikke alle er enige med meg i det da, men det må vere opp til hver enkel:) Da syns jeg dere skal ta det ansvaret og gjøre det hjemme! Det er ikke skolen eller SFO som finnansierer dette, i hvertfall ikke her. Det er et frivillig tilbud som idret, musikk, teater ol og får faktisk mindre offentlig støtte enn slike aktiviteter. Tilbudet finnansieres hovedsaklig via kolekten i kirken. Hva er galt i å gi ungene et slikt tilbud? Ingen tvinges til å være med. De som ikke benytter seg av tilbudet, som er flertallet på vår skole, har vanlig SFO tid. Hvis du tror aktivitetene i Den Norske Kirke finansieres via kollekten, så må du tro om igjen! Da hadde det ikke vært mange gudstjenester i året.... Nei, det tror jeg ikke, men ekstrautgiftene menigheten har ved å holde dåpsskole finnansieres hovedsaklig av kolekten. Det er ikke så dyrt. For øvrig får både idrett, kulturskolen og andre aktiviteter for barn offentlig støtte.
Gjest Antarctica Skrevet 27. februar 2012 #16 Skrevet 27. februar 2012 Ja, men så lærer de noe nyttig der da.
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2012 #17 Skrevet 27. februar 2012 Det kommer vel ann på øyet som ser. Personlig kan jeg ikke se at hverken fotball, harpespill eller sjonglereing er spessielt nyttig, selv om det sikkert er morsomt.
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2012 #18 Skrevet 27. februar 2012 Jeg som humrer, og tenkte du mente dåpskjole
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2012 #19 Skrevet 27. februar 2012 Vi har ikke døpt barna våre siden vi vil at de skal finne ut selv hva de vil velge. Derfor takket vi ja til dåpskolen siden den var åpen for alle og jenta vår ville gjerne være med. Hun storkoste seg og det hele ble avsluttet med en gudstjeneste der hele familien stilte opp
Gjest Antarctica Skrevet 2. mars 2012 #20 Skrevet 2. mars 2012 Det kommer vel ann på øyet som ser. Personlig kan jeg ikke se at hverken fotball, harpespill eller sjonglereing er spessielt nyttig, selv om det sikkert er morsomt. Fotball er nyttig for kroppen. Musikk er nyttig for sjelen. Dåpsopplæring er nyttig for foreldrene, kanskje. Men ikke for barnet.
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2012 #21 Skrevet 2. mars 2012 Musikk er en stor tidstyv som får mennesker til å leve i en drømmeverden og hindrer at man oppfatter hva som virkelig foregår rundt seg. Det er avhenghetsdannende og koster mye penger. Fotball er omtrent like nyttig for kroppen som å gå til skolen. Kunskaper om religion er derimot nyttig for å forstå kunturen, som literatur og musikk. Selv de som ikke tror på frelse, evig liv eller liknende vil ha stor nytte av å kjenne ti historiene og tenkemåten i kristendommen. Store deler av vår kultur er bygget på denne troen. Uten denne kunskapen blir det derfor vansklig å forstå bakgrunnen for vårt levevis.l
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2012 #22 Skrevet 2. mars 2012 Jøsses, finnes virkelig dåpsskole? Burde ikke det være noe som kom før dåpen? Dumt å lære om betydningen av dåp når man allerede er døpt. Hadde skolen kommet først hadde jeg i tilfelle støttet det. Foreldre som ville døpe barna kunne la dem gå på denne "skolen" og så kunne barna etterpå bestemt selv om de faktisk ville døpes:) Du siste over her; er du seriøs? I tilfelle må jeg si at du skremmer meg. Glad jeg ikke vokste opp med foreldre som tenkte på den måten.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå