Anonym bruker Skrevet 27. februar 2012 #1 Skrevet 27. februar 2012 Har nettopp fått beskjed hos legen å holde jenta vår borte fra alt av melk og melkeprodukter, og da trenger jeg litt tips til middager og sånt som ikke inneholder melk?
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2012 #2 Skrevet 27. februar 2012 www.allergimat.no har mange gode tips og oppskrifter Ps. husk at hun også kan reagere på soyamelk da, hvis det er melkeproteiner hun reagerer på (men da er både rismelk og havremelk gode alternativer i matlaging). Her har vi det også laktosefritt, men bare bytter ut melk med alternativer i vanlige oppskrifter -enkelt og greit
MrsMilla Skrevet 27. februar 2012 #3 Skrevet 27. februar 2012 Har nettopp fått beskjed hos legen å holde jenta vår borte fra alt av melk og melkeprodukter, og da trenger jeg litt tips til middager og sånt som ikke inneholder melk? Kjempelett! Vi har hatt melkefritt kosthold i årevis hele familien. å lage det meste fra bunnen selv er selvsagt greiest for da vet du alt som er i :-) Ellers er det bare å lese bak på ingrediensliste (på alt! Utrolig hvor mye merkelige greier som kan ha melk som du aldri hadde trodd). Typisk greie middager: Fisk av alle slag med poteter, grønnsaker, ris etc, Pannekaker med soyamelk pasta lasagne med soyamelk Risengrynsgrøt med soyamelk Gryteretter laget selv kjøttboller med saus (sjekk bollene, her er det kun de med kvalitet som duger og ikke har melk! Typisk litt sånn spanske etc.) Wok med ulikt innhold Listen er uendelig egentlig, det meste kan lages - men hold deg unna typisk ferdigmat, for der er det mye rart i (usunne er de også). Eksempelvis fiskekaker, fiskepudding, kjøttpudding, gryteretter i pose, supper i pose. Husk du kan stort sett bytte ut melk med soyamelk i matlaging, og på frokostblandinger etc kan du bruke rismelk (den blå er best....) Det finnes også smør som er helt topp, husker ikke hva det heter, vi kaller det bare blåsmør siden pakken er blå. Finner den stort sett på alle butikker - også rema.
babylover Skrevet 27. februar 2012 #4 Skrevet 27. februar 2012 lag pannekaker med havremelk-kanongodt! risgrøt med rismelk hvit saus med soyafløte det meste kan erstattes om man bare prøver seg frem...
Linerlen og pipipen Skrevet 27. februar 2012 #5 Skrevet 27. februar 2012 Jeg har levd melkefritt i 10 år og det blir etterhvert en vane. Det finnes massevis av produkter du kan bruke, og mange butikker har blitt supre på å merke allergivarene sine godt! Noen tips fra meg: Ikke kjøp ting som er glutenfri, da går du gjerne på en smell for disse inneholder som oftest melk for å kompensere for smaken. Kjøp go' og mager serien fra Gilde, eller Mersmak-serien til finsbråten. Både godt og sunt og melkefritt!! Potetmospulver er melkefritt, bare lag med olje eller Soft(den blå pakken) Alle typer Wokretter. Jeg lager ostekake, pannekaker, riskrem, baker boller og pizza.. Er bare fantasien og lite planlegging som setter grenser! Lykke til!
Linerlen og pipipen Skrevet 27. februar 2012 #6 Skrevet 27. februar 2012 Obs: Laktosefritt og melkefritt er IKKE det samme.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå