Anonym bruker Skrevet 27. februar 2012 #1 Skrevet 27. februar 2012 Jeg har tannlegeskrekk, og derfor ikke så ofte til tannlege. Jeg var for ca 8 år siden og borret et lite hull, så for 7 år siden og trakk en verkende visdomstann, deretter for 2 år siden for en sjekk. Jeg fikk da vite at jeg hadde et hull nede som burde borres, og fikk time. Den avbestilte jeg. Så har jeg ikke vært til tannlege igjen før på torsdag i uken som var. Det tok meg faktisk 2 år (!) å samle opp nok mot til å bestille den timen og komme seg avgårde. Jeg fikk time hos en som er spesialist på tannlegeskrekk, og selve timen gikk faktisk veldig bra. Det viste seg at jeg hadde to store hull oppe, det ene var tannlegen usikker på om hun kanskje måtte behandle først og sette i en midlertidig fylling, men det viste seg heldigvis at begge hullene lot seg orde helt fint og kunne få permanente fyllinger. I det dypeste hullet, det tannlegen var usikker på, la hun i noe som skulle få nervene til å trekke seg sammen før hun fylte det igjen. Nervene var visst trukket seg litt utover i den tannen. Da hun borret og styrte på, var jeg bedøvd med to bedøvelser, så jeg kjente ingenting, men da jeg kom hjem og bedøvelsen sap taket begynte det å bli ømt. Resten av dagen var det ømt/vondt å gape høyt og tygge på den siden jeg hadde borret. Dagen etter var det bra igjen, med ett unntak. Om morgningen og litt ellers er det fortsatt litt ømt i kjeven og tannkjøttet over der jeg borret når jeg gaper høyt og gjesper. Nevnte det for en venninne, og hun sa at hun hadde opplevd det samme, og at det betydde at tannlegen hadde tatt feil og at det sikkert måtte rotfylling til. Nå er jeg kjemperedd her! Har ny time om et par uker for å ta et hull nede, og gruet meg egentlig ikke så mye nå siden det gikk så bra sist, men nå får jeg vondt i magen bare jeg tenker på det. Er det venninnen min sier sant? Eller kan det være normalt å være litt øm i kjeven når man borrer et så stort hull? Eller er det stoffet for å få nervene til å trekke seg tilbake som gjør at det kan være litt ømt? *redd*
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2012 #2 Skrevet 27. februar 2012 Helt vanlig og bli øm i opptil flere dager etterpå, trenger ikke å bety rofylling (litt slemt av din vennine å si når du er såpass redd) Jeg får sykt vondt i kjeven etterpå hver gang, fordi jeg har litt liten munn og gapingen gjør muskler og sener ømme Borringen gjør jo også sitt... Noen ganger trekker fyllingene seg litt sammen også, og vil kunne gi ising. Gi det noen dager du, så er det godt mulig at alt blir bedre Masse lykke til videre, høres jo ut som om du er i gode hender!
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2012 #3 Skrevet 27. februar 2012 Helt vanlig og bli øm i opptil flere dager etterpå, trenger ikke å bety rofylling (litt slemt av din vennine å si når du er såpass redd) Jeg får sykt vondt i kjeven etterpå hver gang, fordi jeg har litt liten munn og gapingen gjør muskler og sener ømme Borringen gjør jo også sitt... Noen ganger trekker fyllingene seg litt sammen også, og vil kunne gi ising. Gi det noen dager du, så er det godt mulig at alt blir bedre Masse lykke til videre, høres jo ut som om du er i gode hender! å, tusen takk for oppmuntrende svar! Jeg har også veldig liten munn, og jeg satt og gapte i over en time, så det er kanskje ikke så rart at det er litt ømt nei, men trodde kanskje at jeg ville være øm på begge sider da? Men det med fyllinger som tilpasser seg høres logisk ut. Da skal jeg gi det noen dager slik du foreslår, og så håper jeg virkelig det blir bedre. Og ja, det var ikke så pent gjort av venninnen min, hun vet hvor kjemperedd jeg er og at jeg gråter når jeg er der og alt, men jeg tror det var ment som en advarsel om at jeg må gå tilbake dersom det ikke blir bedre. HI
mamma_til_gutt Skrevet 27. februar 2012 #4 Skrevet 27. februar 2012 Trenger absolutt ikke å bety rotfylling! Man kan være litt øm i ukesvis om det har vært et skikkelig inngrep. Om det er veldig ømt kan du ta litt ibux Ikke vær redd du, det er tross alt sjelden det går noe galt hos tannlegen, og det meste kan evt. enkelt fikses! Og du - så flink du har vært!! Tommelopp!!!
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2012 #5 Skrevet 27. februar 2012 Trenger absolutt ikke å bety rotfylling! Man kan være litt øm i ukesvis om det har vært et skikkelig inngrep. Om det er veldig ømt kan du ta litt ibux Ikke vær redd du, det er tross alt sjelden det går noe galt hos tannlegen, og det meste kan evt. enkelt fikses! Og du - så flink du har vært!! Tommelopp!!! Tusen takk for beroligende svar! Kjenner skuldrene senker seg litt her nå. Det var ganske omfattende i den forstand at det var to store hull som lå mot hverandre i 12- og 6- års-jekslene. Og det ene hullet var altså gigantisk slik jeg forstod det på tannlegen, var bare en liten vegg igjen før det ville kommet i kontakt med røttene og rotfylling ville vært nødvendig. Men tannlegen virket svært erfaren, og hun var virkelig fantastisk! Tok seg god tid, trøstet og forklarte og snakket meg gjennom hele timen. Kjenner jeg ikke er så redd nå som jeg vet at jeg skal tilbake til henne som jeg er blitt trygg på. HI
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå