Anonym bruker Skrevet 26. februar 2012 #2 Skrevet 26. februar 2012 Litt usikker på om det er dette du spør etter da, men her er et tips som ikke alle vet om. Mange av toro sine 123kaker er faktisk glutenfrie :-)
Misti Skrevet 26. februar 2012 #3 Skrevet 26. februar 2012 Takk..jo er ute etter alt som har med dette og gjøre. Har et barn som akkurat har fått diagnosen. og er mye og sette seg inn i på en måte.. så håpa på noen gratis tips her Hva med potetgull.. det er dårlig merka.
Gjest Ingen skal få! Skrevet 26. februar 2012 #4 Skrevet 26. februar 2012 Det meste potetgull går bra. Endel sjokolader som crispo har gluten. Kjlp glutenfritt mel og brød i sverige i kartonger. Noen tåler hvetestivelse, andre ikke...
kroi Skrevet 26. februar 2012 #5 Skrevet 26. februar 2012 www.ncf.no Norsk cøliakiforening. Der står alt du trenger å vite...
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2012 #6 Skrevet 26. februar 2012 Jeg er ingen ekspert, men har fått litt innsikt pga min mor har cøliaki. Det meste av potetgull er greit, men noen typer er det gluten i. Jeg tror det vanlige kims, maarud sine med salt, paprika og salt og pepper er glutenfrie (er ikke 100% sikker, men tror det). Den med ost og løk mener jeg er gluten i. Brødbaking krever litt øvelse, men det blir bra tilslutt. Lettere med knekkebrød egentlig. Når du lager saus bytter du bare ut jevningen med maisenna. Evt. kan du lage jevning med smør og glutenfritt mel. Vil dessuten anbefale deg å bli medlem i den foreningen for cølaki, mener at de organiserer matlagingskurs og div. Lykke til med å sette deg inn i alt! Jeg skjønner at det er krevende, men det klarer du! Om kun kort tid har du full oversikt over alt gluten som finnes i butikken Hilsen meg som svarte litt kort tidligere.. Bare spør mer om det er noe annet konkret du lurer på.
Misti Skrevet 26. februar 2012 #7 Skrevet 26. februar 2012 takk for svar skal medlde oss inn der ja Skal nå lære oss alt etterhvert
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2012 #8 Skrevet 26. februar 2012 Meld deg inn i ncf. Har selv cøliaki, og har tatt noen kurs gjennom foreningen, er virkelig noe å anbefale. http://www.ncf.no/contentpg.aspx?zone=16&MenuNode=634045018976869004 Regner med at du er blitt informert om at barnet har rett på grunnstønad (pga fordyret kosthold)
Gulljnta Skrevet 26. februar 2012 #9 Skrevet 26. februar 2012 Masse glutenfritt fra Toro. Besøk hjemmesiden og gå på avansert søk, så får du opp alt fra Toro som er glutenfritt. Jeg er inne i mitt andre år med cøliaki, så skjønner hvor nytt alt er for dere nå. De almondy kakene i frysedisken er også glutenfrie. Les alltid på pakningen på chips, det står som regel "allergener: hvete" osv. Jeg har merket at vi kan ikke lenger ha "billigmerker" som first price osv når det gjelder f.eks pølser, fiskekaker osv, for det inneholder ofte gluten. Det meste av sjokolade er glutenfritt, men vær obs på de som har kjeks i seg, som crispo. Smarties inneholder også gluten. Jeg har ikke lykkes i brødbakingen enda, har ikke gjort så mange forsøk heller Men de beste brødene etter min mening er de som er merket FRIA, finnes i ulike varianter i frysedisken. Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå