Gå til innhold

Normalt at barna snakker bokmål i starten?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Toåringen min har endelig begynt å prate masse, men han prater bokmål istedenfor dialekt. Er dette normalt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ikke uvanlig for barn med autisme

Skrevet

Det gjør min også;)

Sein med språket, og nå uttaler han ordene sånn som de skrives:)

Skrevet

Jeg har vært borti mange barn som snakker bokmål den første tiden. Det var visst snakk i at de hadde sett mye på barnekanaler på TV evt. tegnefilmer.

Uansett er dette noe de fleste vokser fra. Bare ene tantebarnet mitt som fortsatt snakker slik og som er 10år gammel, men hun er ikke autist, bare beholdt dialekten fra barne-TV som moren sier.

Skrevet

HAHAHA, autisme du liksom...

Her går det også i bokmål.

Både pappan og jeg snakker dialekt, vi bor på pappans hjemsted.

Hun har omtrent ikke ett ord fra hans dialekt, noen få fra min og resten veldig fint bokmål. (Veldig komisk sammen med min dialekt, da gramatikken blir feil- "Skal oss gå heim nå?" sier hun f.eks)

I barnehagen er det mange barn og voksne som snakker bokmål, og hun ser jo på tegnefilm og sånn.

Er 2,5 år. Seriøst, hun er så fin på det at hun sier LangBEN og Mikke...

Skrevet

Min pratet sunnmøring til tross for foreldre fra østlandet. Men når vi flyttet tilbake til østlandet gikk det kun få dager før det gikk i østlandsk gitt. Men vet at mange barn på sunnmøre leker på bokmål.

Gjest Heartbroken
Skrevet

Min lille tulle var hverken sen å snakke, har ikke autisme eller såg unormalt mye på tv, likefullt snakket hun kav bokmål frem til 4 års alderen.

Hun elsket både å synge, å bli lest for og høre på eventyr på lydbok, så det var nok derfra det kom.

Nå er hun tenåring og snakker dialekt som alle andre ;)

Skrevet

Hvor bor dere? Går han i barnehage? Min toåring snakker "pent" bokmål, som de to barnehageansatte hun har nærmest forhold til. Når vi leser bøker sammen blir det jo ofte litt mer bokmålsnært språk enn det jeg vanligvis snakker, og hun plukker opp mange ord fra historier hun hører igjen og igjen.

Skrevet

HAHAHA, autisme du liksom...

Jeg sier ikke at alle barn som gjør det er autister, men at det er ikke uvanlig for barn med autisme. Det er ikke uvanlig at barn med autisme snakker bokmål og mange holder også fast ved bokmål hele livet.

Skrevet

Når det gjelder det med autister, så er det eldre barn, som utvikler språk sent.

En toåring som snakker, da er han ikke sent ute...

Jenta mi å 2 snakker bokmål. ikke helt da men enkelte ord i setningene. Men regner med det er fordi det er et par voksne i barnehagen som er østlendinger.. I fjor vinter sa hun "hua" dette året sier hun lue... Og andre ord som "mer" "ikke" i stedet for ikkje...

Men har bare tenkt det er pga de voksne i bhg :)

Skrevet

Det har jeg aldri noensinne hørt om. Og syns dessuten det er et ekstremt vagt "tegn" for å kunne dra opp autisme.

Skrevet

Her er det motsatt. Bor midt på tjukkeste østlandet og er østlending selv.

Gutten snakker kav trøndersk.

Som sin far. Ja han er skikkelig pappadalt.

Regner med at barnet ditt er påvirket av andre voksne rundt seg + (en del?) tv

Skrevet

Det har jeg aldri noensinne hørt om. Og syns dessuten det er et ekstremt vagt "tegn" for å kunne dra opp autisme.

Jeg har vært på autismekurs som bhg-ansatt, og der lærte vi at det er ca 50 % av autistene om holder seg til bokmål selv om foreldrene ikke snakker slik.

Det betyr ikke at alle barn blir autister, men synes hun om nevnte det har rett i å nevne det. Hvis mor plutselig merker noe a-typisk med barnet er det lettere å tenke på ting man har hørt - ergo lettere å få hjelp fra det offentlige.

Noen autister følger normal babyvekst til 14-15 mnd, før de viser tegn på at de kan være noe annerledes.

Skrevet

Dere som 'skylder' på mye tv-titting. Min ser nesten aldri på tv:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...