Gå til innhold

Noen som har peil på visdomstenner her?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har lenge hatt en klump helt bak jekslene, men den sitter ikke rett etter tennene. Litt vanskelig å forklare, men den står på en måte rett ut, altså at spissen på tannen står horisontalt ut av tannkjøttet. Har ikke tenkt noe spesielt over det siden det ikke har gjort vondt, men nå har det gått hull på tannkjøttet og jeg kjenner en tann(?). Er dette en visdomstann?

Bør jeg gjøre noe med det siden den står så rart?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

gubben hadde visdomstenner som stod rett ut, altså liggende horisontalt istedenfor å komme rett opp. De kom bare ut nok til at det var en liten tann"tagg" som stakk ut, og tannlegen har gitt beskjed om at det er helt greit at de står sånn sålenge de ikke kommer lenger ut, og han får pusset godt nok til at det ikke blir betennelse.

Selv har jeg en visdomstann som har komt delvis ut og, ser halve toppen på tannen, men resten sitter fast delvis under tannen foran.. Dette er visstnok også greit sålenge jeg klarer å pusse den.

Skrevet

Det hender dessverre ganske ofte at visdomstennene ligger i feil retning. Da er det sjeldent at de bryter helt frem, og de må som regel fjernes. Jeg pleier å si til pasientene mine at de kan utsette problemet litt ved å holde veldig godt rent bak der. Da er det mindre sjanse for hull og betennelse i tannkjøttet. Kjøp deg en solobørste og puss godt på den delen av tannen som titter ut. Kjenner du antydning til vondt rundt tannen kan du forebygge ved å smøre litt corsodylgele (fra apoteket) på området med en q-tip. Ellers anbefaler jeg deg å få det sjekket hos tannlegen din. Kanskje er du en av de heldige som får beholde tannen, men om det kan bli trøbbel er det greit å vite om det på forhånd...

Gjest UndrendeUllteppe
Skrevet

Jeg hadde en som kom bare delvis opp, samt at den på en måte vokste ut fra der kjevebeinet svinger opp mot øret, så den kom helt skjevt. Etter noen år ble tanna stygg og ekkel, det var umulig å holde det rent hele tiden. Selv om jeg pusset flere ganger for dag, så lå jo kinnet over den også. Trakk den, og godt var det ;-)

Skrevet

Alle mine 4 visdomstenner må ut pga de står skjevt i munnen og i tillegg opptar de plass og er ikke brukendes. Har fjernet de to på høyre side og skal ta de 2 på venstre side når jeg får råd til det. Anbefaler å fjerne visdomstenner som ikke kommer godt nok opp og de som står skjevt i munnen da de er mer til plage enn nytte.

Skrevet

Hadde slike tenner som deg - måtte operere ut to av dem på sykehuset:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...