Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi hentet oss ei lita tispe i dag, men har ikke peiling på hva vi skal kalle henne.. Har dere noen forslag? Helst et navn som begynner på m, men ingen krav. Håper på mange fine tips! :-D

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke uttal y-ending som i f.eks "Molly" hvertfall. Si heller navnet med en "i" på slutten. Hvis du bruker ordet "fy" når hunden har gjort noe galt, kan den oppfatte navnet sitt som noe negativt hvis du uttaler y-endingen.. Hadde ei tispe som het Candy, men vi sa "Candi".

Skrevet

Jeg liker Bella, hadde kalt hunden min det hvis jeg kunne ;) Et tips er å se på resultatlister på ulike konkurranser, f.eks. gjeterhundkonkurranser :) Da kan man få mange ideer.

Skrevet

Gratulerer med valp forresten! En herlig tid!

Skrevet

Takk for det :) Mira er brukt til et dyr hos søsteren til samboer, så det er nokoptatt, men ellers flotte forslag :-)

Skrevet

Baluba! Om vi får to hunder en gang skal de hete Bajass og Baluba :) Nå har vi en hannhund som heter Bono (ja jeg er fan!)

Gjest Tutt1-2-3!
Skrevet

Har hatt to herlige tisper som har hatt navnet Bera (norrønt og betyr binne). Syns det er et kjempefint hundnavn! Ellers har vi ei dame som heter Binna nå da.. :P

Skrevet

tusen takk for svar :) Det ble så vi gikk for Maya :) Synes det passet fint på henne :)

Skrevet

Lina

Alva

Mia

Jenka

Minni

Anna

Hørt at a ending er bra på hundenavn

Skrevet

min hund heter Mia.

Har en kompis som ikke tenkte så langt, kalte hunden for "Mai" som blir forvekslet med "nei" hehe...

Skrevet

tusen takk for svar :) Det ble så vi gikk for Maya :) Synes det passet fint på henne :)

Husk at hvis du kaller hunden for "maya" kan den bli forvirret når om du roper "maya!" eller "nei!"

Det første jeg gjorde var å lære hunden min "nei", med det kunne jeg lære henne alt annet..

Men du må jo rope "nei!" ganske skarpt for at hun skal reagere" Og derfor kan den bli forvirret om du skal rope på henne og hun reagerer først med at hun har gjort noe galt... Om hun klarer å lære seg "nei" i det hele tatt da...

Skrevet

Husk at hvis du kaller hunden for "maya" kan den bli forvirret når om du roper "maya!" eller "nei!"

Det første jeg gjorde var å lære hunden min "nei", med det kunne jeg lære henne alt annet..

Men du må jo rope "nei!" ganske skarpt for at hun skal reagere" Og derfor kan den bli forvirret om du skal rope på henne og hun reagerer først med at hun har gjort noe galt... Om hun klarer å lære seg "nei" i det hele tatt da...

Min hund heter Maya og jeg har aldri hatt det problemet. En gylden regel er at man aldri bruker hundens navn og nei i samme setning. Det løser det meste og jeg har aldri opplevd at Maya har vært et problematisk navn på hunden. Hun er nå 8 år og lyder både navnet og "nei"

Skrevet

Min hund heter Maya og jeg har aldri hatt det problemet. En gylden regel er at man aldri bruker hundens navn og nei i samme setning. Det løser det meste og jeg har aldri opplevd at Maya har vært et problematisk navn på hunden. Hun er nå 8 år og lyder både navnet og "nei"

Ok, så bra da:) Tenkte bare å nevne det. Har en border collie jeg. Og har heller ikke hatt det problemet. Men derimot, etter at jeg fikk barn så har jeg hatt store problemer med kommunikasjin. Når jeg snakker til barnet, tror hunden jeg snakker til henne. Hunder forstår ikke den sosiale biten med å se på noen andre når vi sier noe, de bare hører en kommando som de har lært seg å adlyde. Hver gang jeg roper "maja" med litt hissig stemme blir hunden urolig og flytter seg for hun tror hun ligger å feil plass osv... Stakkar hun blir helt forvirret av og til. Til og med npr vi er på badet og jeg sier "neeei" med tullestemme til datteren min, hører jeg hunden reiser seg og tripper til et annet hjørne... Hehehe uff stakkar...

Gjest sug lut
Skrevet

Ikke uttal y-ending som i f.eks "Molly" hvertfall. Si heller navnet med en "i" på slutten. Hvis du bruker ordet "fy" når hunden har gjort noe galt, kan den oppfatte navnet sitt som noe negativt hvis du uttaler y-endingen.. Hadde ei tispe som het Candy, men vi sa "Candi".

Nå har vel aldri noen av de y-ene blitt uttalt som annet enn i, siden y-lyden ikke finnes i engelsk.
Skrevet

Kall hunden det du vil og så dropper du å bruke "nei" - ordet. Helt uvesentlig for en hund å kunne det. Tren hunden din etter positiv forsterkningsprinsipp og du vil i stor grad unngå å måtte korrigere feil, fordi du er kjappere og "tar" hunden når den gjør rett istedenfor ;) Den enkleste løsningen - vi lever i 2012 og har beveget oss videre også når det gjelder hundetrening! ;)

Må du absolutt styre med negativt ladete ord og oppdragelse - bruk f eks "stopp" som kommando. å bruke et ord som vi ofte bruker til hverandre, våres barn, andre sammenhenger og ofte negativt er ugunstig ift hundeoppdragelse da det gjør det enda vanskeligere for den å forstå oss/skille på hvem som blir tilsnakket ropt.

Skrevet

Jeg synes det er helt topp å ha en stopp ord ved kriser, og her i huset blir det stopp ordet NEI. Hvis en av hundene er på vei ned til veien f.eks. Og jeg hører det kommer bil, da driter jeg i om nei er et negativt laddet ord altså. Da betyr NEI at hunden umiddelbart skal stoppe. Så hos oss kastes det ikke ut i hytt og pine altså, men som et 'kriseord' :)

Skrevet

Og ene hunden min heter

May, men iingen problemer med det ;)

Skrevet

Nå har vel aldri noen av de y-ene blitt uttalt som annet enn i, siden y-lyden ikke finnes i engelsk.

Samme hvor mye y-lyd ikke finnes i engelsk uttale, finnes det likevel folk som uttaler y-lyden. Er strengt tatt ingen garanti for at alle har korrekt engelsk uttale altså, og det burde ikke en hund bli forvirret av. Dette er et velkjent tips i valg av hundenavn. Mange sa CandY når de ropte på min hund nettopp fordi vi er norske og har "y". Hunder er ikke så selektive i hørselen at de klarer å skille mellom lyder og tilsnakk/kommando. Det går mest på tonefall. En "y" høres mye mer negativ ut enn en "i".

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...