Gå til innhold

Hvorfor velger mange å leie når de kan eie?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det skjønner ikke jeg helt. Og nå snakker jeg om de som har mulighet til å få lån altså, skjønner at ikke alle har det. Har en kompis som leier og har gjort det i ti år. Han har grei økonomi og hadde klart å få kjøpt en leilighet i området han bor, men velger å ikke gjøre det. Han sier at han uansett arver morens hus når hun dør, så føler ikke det er nødvendig. Moren er i 60-åra, så det kan jo være lenge til det...

Dere som har muligheten, men som ikke eier, hva er grunnen til det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg kan få lån. Grunnen til at jeg ikke kjøper nå, er at vi mest sannsynlig kommer til å flytte om et par år. Utrolig dumt å kjøper hus i området der jeg bor nå og så slite masse med å få solgt det igjen 2 år etterpå. Ikke sikkert vi bor der i 2 år en gang, og da får man heller ikke fritak for skatt ved evt overskudd ved salg.

Skrevet

Jeg kan få lån. Grunnen til at jeg ikke kjøper nå, er at vi mest sannsynlig kommer til å flytte om et par år. Utrolig dumt å kjøper hus i området der jeg bor nå og så slite masse med å få solgt det igjen 2 år etterpå. Ikke sikkert vi bor der i 2 år en gang, og da får man heller ikke fritak for skatt ved evt overskudd ved salg.

Du må ha bodd der i minimum ett år om du skal det :)

Skrevet

Du må ha bodd der i minimum ett år om du skal det :)

Akkurat. Så derfor gidder vi ikke. Samtidig som jeg har vært med og solgt et hus før og vet hvor mye stress det er. Så gidder ikke bruke masse krefter på det i forkant av flyttinga.

Skrevet

har nylig kjøpt hus.. smarteste me kunne har gjort.. :) stor enebolig perfekt famillie hus :) kan pussa opp og gjer nett ka me vil med huse.. kunne ikkje gjort det vis me hadde leig endo. og hadde ikkje heller hatt noe igjenn for det

Skrevet

Utrolig uøkonomisk å leie....kaster masse penger ut av vinduet hver eneste måned. Skjønner ikke at folk har råd..

En ting er hvis man leier midlertidig for en veldig kort periode, men over flere år??

Jeg kjøpte hus og bodde der i 2 år. Solgte med VELDIG stor gevinst noe som gjorde at jeg kunne kjøpe drømmeleiligheten!!

Skrevet

Fordelen ved å leie er at man ikke har noe ansvar for opppussing, vedlikehold osv, det må huseier ta. Man har heller ingen utgifter utover leier, man slipper kommunale avgifter, eiendomsskatt osv, bekymre seg for renteoppgang osv.

Jeg skjønner at noen velger å leie, min gamle nabo på 80 år gidder ikke ta på seg ansvaret for en eid leilighet. Han betaler for å leie og har ingen bekymringer for hverken ting som kan gå i stykker eller annen vedlikehold. Han har penger på bok og mangler ingenting, hvorfor i alle dager skulle han gidde å kjøpe seg noe..

Skrevet

Man slipper risiko ved å leie... tenker da på risiko ved skader, brann mm... også ift om boligpriser skulle synke, behov for oppussing, man ikke lenger klarer lån og må selge, risiko for ikke å få solgt, og man er ganske fri ift om man skulle ønske å bytte bolig, bydel eller by...

Når det er sagt så eier jeg selv og synes det er det beste. Men ser fordelene ved å leie også. Men synes ulempene blir for store (bortkastede penger, ikke får en fot innenfor på boligmarkedet med en bolig som en dag vil bli nedbetalt, og ikke minst at man ufrivillig må flytte).

Skrevet

Utrolig god investering i å eie sin egen bolig...Jeg kjøpte en leilighet for 5 år siden til 850.000. Pusset opp for 100.000. Solgte den for 2 måneder siden for 2.7 mill !!!!!

Skrevet

Utrolig god investering i å eie sin egen bolig...Jeg kjøpte en leilighet for 5 år siden til 850.000. Pusset opp for 100.000. Solgte den for 2 måneder siden for 2.7 mill !!!!!

Heldig! Ja de fleste som kjøpte bolig for mer enn fem år siden vil nok ha tjent på et salg. Men det er ikke gitt at det skal være slik. Det kan snu, og plutselig kan boligprisene synke, eller stå stille. Boliginvestering har vært ganske trygt, men pris fungerer jo litt som aksjer, de kan gå ned i pris også. Så det er en risiko. Men så lenge man ikke har planer om å selge med det første, og vil klare renteøkning, så trenger man jo ikke flytte under en evt boligkrakk og da har man jo tak over hodet så da spiller det ikke så stor rolle- med mindre man må selge med tap, det må være kjipt.

Skrevet

Vi kjøpte leilighet for 2 år siden, men trivdes ikke i strøket vi kjøpte. KJøpte for 1,7, solgte for 2.4. Altså tjent 700.000 på knappe to år...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...