Gå til innhold

Ville dere leidd en leilighet som koster 10.500 kr?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Synes det er horribelt dyrt. Er 72 m2. 3 soverom. Er på vei til å flytte fra samboer. Har 2 barn. Ville dere gått for det eller ventet på noe billigere med et soverom mindre? Over 120 000 ut gjennom vinduet på et år. Hjelp. Hva gjør dere? Leier eller eier? Hva er evt hus leien deres?

Videoannonse
Annonse
Gjest Lykke Fryd ♥
Skrevet

Jeg ville ikke gjort det, men det er fordi vi ikke har behov for så mange soverom (er bare meg og min datter) og fordi jeg ikke har råd til så mye i leie (er student).

Du vil ikke heller satse på å kjøpe? Det lønner seg i lengden, iallfall med en slik husleie.

Skrevet

Huff, det er jo horribelt. Men tipper at du bor i en mellomstor by i Norge. I de største byene kan leilighetene faktisk være enda dyrere (i sentrum vel og merke). Vi måtte ut med 12000 pr mnd når vi bodde i gåavstand til sentrum. Da var leiligheten ca 60 kvm, 2 sov. Det lønner seg nok å eie, men ikke alle har mulighet såklart. Nå bor vi i en mye mindre by, to tima unna den store. Her betaler vi 6000 kr mnd for en leilighet som du beskriver. Deilig! Men så trives vi ikke her, så nå skal vi flytte til dyrere strøk.

Du har ikke mulighet for å bo litt lengre unna? Da blir det gjerne billigere.

Håper alt ordner seg for deg!

Skrevet

Vi leide en til 14000 en periode(8-9 mnd), midt i Bergen sentrum, men syns ikke det var verdt det, det var sure penger ut vinduet. Så snart vi fikk mulighet til det, kjøpte vi oss noe eget.

Nå leier vi et hus til 8000 i mnd, men bare midlertidig mens vi bygger hus.

å leie føles alltid som å kaste penger ut av vinduet, så derfor er det bare midlertidig for vår del hvertfall.

Gjest Antarctica
Skrevet

Himmel. Har du råd til 10.500 i månedlige boutgifter, kan du betjene et lån på langt over halvannen million. Kjøp noe, heller!

Skrevet

Himmel. Har du råd til 10.500 i månedlige boutgifter, kan du betjene et lån på langt over halvannen million. Kjøp noe, heller!

Du vet at ikke alle får lån? Mangel på fast jobb, mangel på egenkapital osv.

Skrevet

Har fast jobb. Venter på oppgjør på bolig etter brudd. Vet ennå ikke hvor mye det er. Og hus til mellom 2-3 mill kan jeg ikke ha. Og i området finnes det jo ikke noe til under 2 mill visst det ikke må pusses opp. Håpløs situasjon. Får jo ikke låne mer 2-3 ganger inntekten og det blir jo ikke så mye. Samfunnet er lagt opp til å være to og dessverre blir det slutt. Håper flere svarer på om de leier eller eier og hva de evt betaler i leie.

HI

Skrevet

Vi leier en leilighet nå til 10.500 + strøm og leie til ekstra lagringsplass. Den er 90 kvm, to soverom, varmekabler og vaktmestertjenste.

Vi hadde lyst til å bo litt uforpliktende før vi kjøpte noe etter at vi flyttet til ny by, for her er det mye dyrere enn vi er vant med. Vi opplevde dessverre at bankene etterhvert ble bare strengere og strengere, og summen vi kan låne har krympet siden i fjor. Vi sliter med å finne noe til rundt ca 2 mill som vi kan flytte rett inn i pga barn + én på vei. Vi vil ha et hus, men jeg ser at det finnes flere enkle og rimligere rekkehus og leiligheter vi kunne ha kjøpt midlertidig mens vi leter og sparer mer. Men så var det dette med beliggenhet og skolekrets da... Vi vet hvor vi vil bo, og det er dessverre i de dyreste strøkene her. Vi håper det dukker opp en rimligere halvgammel rønne, men som det samtidig går ann å bo i med en nyfødt. Pusse opp får vi gjøre senere.

I mellomtiden bor vi råflott i leid leilighet, og jeg må si at jeg nyter det å ikke ha ansvar hele tiden for rør og tak og annet kostbart som det er med hus. :)

Skrevet

For et merkelig spørsmål... Hvorvidt en leilighet er "verdt" 10 500 kr kommer jo an på hvordan leiemarkedet er der man bor.. Om andre leiligheter går for samme pris eller høyere er jo denne prisen helt ok, men om andre leiligheter går for flere tusen mindre ville man selvsagt valgt noe billigere.. Man har jo ikke noe valg når markedet er så dyrt, da må man leie til den prisen eller flytte til en plass der det er billigere... Så ja, om det var viktig for meg å bli værende der jeg var og dette var prisen på leiemarkedet så hadde jeg betalt 10 500 for en leilighet....

Det koster å bo i de større byene, sånn er det bare...

Skrevet

Nja, kommer an på - hadde den ligget et sted jeg hadde tenkt å bli boende i lengden, og jeg ikke hadde hatt mulighet til å ta opp lån til å kjøpe noe eget så kunne jeg fint gjort det hvis leiligheten var fin.

Vi leier ut 75 m2 til 10.000 selv, ikke noe problem å få leietakere her ihvertfall.

Skrevet

Synes det er horribelt dyrt. Er 72 m2. 3 soverom. Er på vei til å flytte fra samboer. Har 2 barn. Ville dere gått for det eller ventet på noe billigere med et soverom mindre? Over 120 000 ut gjennom vinduet på et år. Hjelp. Hva gjør dere? Leier eller eier? Hva er evt hus leien deres?

I de største byene i Norge koster det jo å bo :) Bor i en by med ca 70 000 innbyggere, og her koster en 3-roms f.eks lett fra 10 000 og oppover. Leiemarkedet her er horribelt, så her er ikke 10,500 "mye" i mine øyne, med 3 soverom. Leier selv studentbolig for halve prisen, og takk gud for det. Men har du en grei inntekt, kjør på.

Skrevet

Jeg bor i Oslo og synes det var "billig". Jeg betaler nå 9000,- pluss strøm for 40m2 og jeg og lillegutt deler da soverom. Dyrt?? Ja, helt klart, men når prisene er som de er så har man ikke så mye valg.

Skrevet

Vi leier leilighet til 9000,- i mnd, 100kvm, 3 soverom, garasje og inkl strøm. Her er det dyrt, men så bor vi på en liten plass, og grunnet boligmangel får utleierene akkurat det de vil ha..

Skrevet

Kommer jo helt an på så mye: leiepriser i området hvor du bor, priser på tilsvarende boliger til salgs, om det er noe ledig når du trenger det/hvor god tid du har, og om du faktisk har råd.

Selv leier vi en leilighet som er mye mindre til den prisen nå, og den har kun ett soverom. Men det er bare midlertidig, men trengte et sted å bo umiddelbart for et kortere tidsrom, og vi taklet det økonomisk så da var det greit for oss. Dessuten er det en dyr by å bo i.

Skrevet

sykt dyrt .her betaler jeg 9200 kr i mnd for renter og avdrag og husleie i borretslag.synd du ikke kan kjøpe deg noe. :(

Skrevet

J tur at jeg hadde flyttet inn i noe mindre enn dette.. Om du klarer å finne noe til 6000 for eksempel kan du sette til side ganske mange tusen til huskjøp i løpet av et år. Jeg hadde strammet inn livreima og spart for harde livet. Da står du mye bedre stilt om ett års tid ift. å kjøpe deg noe! Barn må jo ikke ha hvert sitt rom når de er små???

Skrevet

Nei, hadde ikke falt meg inn. Da ville jeg heller leid noe mindre og hatt råd til å spare opp til egenkapital (selv om sparinga hadde gått seint).

Skrevet

Eh, her i Oslo får man knapt en to-roms for den prisen, så jeg syns det var billig,- men som flere sier, det kommer jo an på leieprisene der du bor ( som jeg regner med ikke er Oslo)

Sjekket på Finn, og leil her koster mellom 14.000 - 25.000 for en leil med 3 sverom (sjukt)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...