Anonym bruker Skrevet 25. februar 2012 #1 Skrevet 25. februar 2012 Jenta mi hoster så fælt om natta. Hoster på dagtid også selvfølgelig, men om natta kan hun ligge og hoste i flere timer.Hun er forkjøla, med snørr, tett nese og tett i halsen/brystet. Ikke sjans å få i henne noen type hostesaft. prøver å få i henne littkaldt vann og sånn, men det funker ikke noe særlig. Hun er trøtt og vil ikke drikke. Buker nesespray for å åpne opp, og har faktsik hatt dentinox på smokken... Da blir hun litt "lam" i svelget... Slitsomme greier for både store og små, og gir mange sykedager borte fra jobb. Hun er jo i fin form, ikke feber eller noe. Men hun er jo sliten, s¨å vi holder henne hjemme fra bhg. Noen som har tips? Hun er 2, 5 år.
2 hjertegull :) Skrevet 25. februar 2012 #2 Skrevet 25. februar 2012 Heis opp hodeenden på senga, så blir det lettere å sove. Annbefaler physiomer saltvannspray. Den er under trykk, og litt ekkel å spraye, men det går fort over og den forebygger ørebetennelse. Bisolvon hostedempende middel i forskjellige former er også effektiv. Husker ikke hvordan det var med de pillene, men mulig man ikke kan bruke dem på så små. Evnt kan man vel bruke en halv... Det er forresten ikke noen "grunn" til å være hjemme i flere dager hvis almenntilstanden er bra, og hun ikke har feber. Alle barn er snufsete og hostete i perioder, og dere vil jo kanskje få bruk for sykedagene seinere. Skjønner at hun er sliten uten søvn, men da kan hun kanskje få en dupp i barnehagen? Og går ikke dette over innen rimelig tid, så får du ta henne med til legen å få en sjekk. God bedring
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2012 #3 Skrevet 25. februar 2012 Takk for tips. Hodeenden kan ikke heves da hun har innebygd seng, men vi har prøvd å legge en voksenpute under madrassen. Hostesaft, inkl Bisolvon er ekstremt vanskelig å få i henne. Skal sjekke etter tabletter på mandag. Har snakka med legen,. men det er ikke så mye de får gjort med denna hosten. Antagelig er det bronkitt, det må bare gå sin gang. Om det er "grunn" til å holde henne hjemme må nesten bare vi vurdere, og med så lite sønv som hhun har hatt så vurderer vi det til ja. Det er grunn. Hun har også nylig hatt lungebetennelse, bare vært frisk ei uke før denna hosta kom. Og i bhg er det vanskelig å holde en unge inne...
Gjest Husfrua Skrevet 25. februar 2012 #4 Skrevet 25. februar 2012 Bisolvon er da ikke hostedempende. Den er slimløsende,altså det motsatte. Vi har astmabarn og bruker luftlukter. Helt genialt.
2 hjertegull :) Skrevet 25. februar 2012 #5 Skrevet 25. februar 2012 Det som forårsaker hoste er slim i luftveiene. Når Bisolvon løser opp slimet slik at det blir lettere å hoste det opp, så hjelper det dermed også på hosten Lurt med pute når du ikke kan heve den Selvfølgelig er det bare dere som kan vurdere om hun er så syk at hun ikke kan gå i barnehagen, beklager om du synes kommentaren min var "støtende"
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2012 #6 Skrevet 25. februar 2012 Ingen av de reseptfrie hostesaftene virker likevel, så de er bortkastet. Paracet er mer effektivt. Og det har jeg erfart selv, både på meg og på mine barn. Skal du ha hostesaft med effekt, så be legen om resept på enten Efedrin eller Cosylan. DE virker, men til hvert sitt formål. En er slimløsende og åpnende på luftveiene(Efedrin), og en er hostedempende(Cosylan). Men hosten har en misjon, så det er ikke så lurt å alltid dempe den. Den skal få opp slimet i luftveiene. Hindres dette hele tiden, så kan det fort utvikle seg lungebetennelse og slike ting. Likevel har jeg valgt å gi mine barn(og meg selv) hostedempende om natten når det blir for galt, for god hvile er også viktig.
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2012 #7 Skrevet 25. februar 2012 Neida, jeg ble ikke støtt. jeg bare følte at jeg måtte forklare at hun nylig har vært sykere - derfor velger vi å holde henne hjemme pga denne hosten. Veit at Bisolvon er slimløsende, men jeg har ikke funnet hostedempende til småunger. Men som noen her skriver så fins det en som heter Cosylan, får prøve den. Men har som sagt store problemermed å få den i henne... Hun svelger ikke samma hva, bare "freser"/spytter ut. Stakkars unge, jeg gir henne de med sprøyte og holder munnen igjen. Men hun får det ut uansett. Har hørt at honning har en hostedempende virkning,er det noen av dere som har forsøkt det? Jenta mi har ikke smakt honning, men jeg regner med at hun liker det. Det er jo søtt... kanskje ikke så bra for tennene da men... ;-) HI
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå