Gå til innhold

Snodige mannespørsmål...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mannen min kommer med en rekke spm i løpet av hver uke som han lurer på ang graviditet og barn osv. Som regel finner vi svarene på disse via nett, bøker osv men nå finner vi ingen ting..

Hva skjer hvis man ikke knyter knute på navlestrengen etter at den er klippet? og må den egentlig klippes av, hva skjer hvis man ikke gjør det?

Kan jo se den at det å drasse rundt på morkaka kan bli et lite problem :P

Videoannonse
Annonse
Gjest sug lut
Skrevet

Blir nok vanskelig å finne konfirmasjonsdress som sitter pent da, ja. Men ellers vet jeg neimen ikke?

Skrevet

Dette VIL du egentlig ikke vite, men om den ikke snøres sammen så blør ungen ihjel.. DERFOR skal navlestrengen snøres igjen med sånn gummiring, og det hindrer også at det kommer infeksjon i magen til babyen.

Den Må klippes av, ja. For det er jo hovednæringopptaket til babyen inni magen, men nå skal den jo gå over til å få melk (enten brustmelk eller morsmelkerstatning alt etter hva det blir til). Tror også det hadde vært svært upraktisk å drasse rundt på morkaka.

Håper du fikk svar på det du lurte på.

Gjest Antarctica
Skrevet

Mannen min kommer med en rekke spm i løpet av hver uke som han lurer på ang graviditet og barn osv. Som regel finner vi svarene på disse via nett, bøker osv men nå finner vi ingen ting..

Hva skjer hvis man ikke knyter knute på navlestrengen etter at den er klippet? og må den egentlig klippes av, hva skjer hvis man ikke gjør det?

Kan jo se den at det å drasse rundt på morkaka kan bli et lite problem :P

Man binder rundt den for at det ikke skal blø så mye. Det er jo babyens blod. Men i løpet av timer begynner selve strengen å tørke inn og skrumpe til bare en "sårskorpe"-lignende snabb. Så den kan nok ikke drasses rundt så lenge...

Skrevet

Navlestrengen må klippes ellers kan barnet få i seg giftstoffer som skilles ut når morkaka "dør".

Grunnen til at de knyter den er nok av praktiske årsaker slik at den ikke skal "henge og slenge", bli infisert ol.

Gjest Antarctica
Skrevet

Dette VIL du egentlig ikke vite, men om den ikke snøres sammen så blør ungen ihjel.. DERFOR skal navlestrengen snøres igjen med sånn gummiring, og det hindrer også at det kommer infeksjon i magen til babyen.

Den Må klippes av, ja. For det er jo hovednæringopptaket til babyen inni magen, men nå skal den jo gå over til å få melk (enten brustmelk eller morsmelkerstatning alt etter hva det blir til). Tror også det hadde vært svært upraktisk å drasse rundt på morkaka.

Håper du fikk svar på det du lurte på.

Det der er nå ikke helt sant, da. For blodstrømmen ut til morkaka slutter når babyen er født. Faktisk så prøver jordmødre å avnavle ungene så seint som mulig etter fødsel fordi det da er mest mulig blod inne i babyen, ikke i placenta. Og navlestedet vil uansett lukke seg innenfor noen timer, fordi selve strengen "ikke tåler luft". Blodårene i den kollapser. Så blø i hjel av gjør de ikke!

Skrevet

Mannen setter stor pris på og takker for svar.

Hi

Skrevet

Google delayed cord clamping og lotus, så finner dere nok noen svar ;) aldri hørt om lotuser i Norge enda, så si gjerne i fra hvis dere ender opp med det...

Skrevet

Og, etter en uke vil nok navlestrengen løsne fra barnet av seg selv (hvis man går for lotus altså) :)

Skrevet

Navlestrenge vil jo skrumpe sammen og dø etter ganske kort tid, men hva det evt kan føre til av infeksjoner o.l. under prosessen vet jeg ikke...

Skrevet

Jeg googlet lotus og får bare opp blomster og biler...?

Skrevet

Fikk opp en del når jeg søkte på lotusfødsel.

Takk for info.=)

Hi

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...