Gå til innhold

Hvitvaskede interiørdamer og husmødre som naboer....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det bare jeg som er omgitt av naboer hvor damen i huset tviholder på den helhvite "shabby-chic"-stilen (Nå ny og bedre med enkelte "industrielle" innslag)? Eneste fargeinnslag går som regel uten unntak i sølv/metallfarget, rosa/lilla, eller evt. bittelitt grønt (som grønne planter).

Føler meg så fryktelig utafor i dette nabolaget! Det blir ikke bedre av at omtrent alle disse jobber deltid, og ikke har andre interesser enn hus og hjem, og følgelig alltid har det helt strøkent og ryddig hjemme. For å være ærlig synes jeg ikke de har verdens mest spennende jobber heller, så jeg kan egentlig godt forstå at de ikke orker å jobbe fulltid... Det går i frisører, barnehageassistenter, renhold, butikk, hjemmehjelp... Mao: Typisk slitsomme og dårlig betalte kvinneyrker. Noe som igjen får meg til å lure på hvordan i all verden de har råd til alle møbel,- gardin,- pynt- og ikke minst kleskjøpene sine???

(en forklaring er kanskje at mennene deres heller ikke har noen interesser eller hobbyer for sin egen del, slik at de sannsynligvis aldri bruker penger på seg selv). Det går mye på at far sitter i sofaen og ser TV, mens mor "styler" stua her omkring!

Jeg er eneste jente med litt lengre utdanning og yrke litt utenfor "kvinne-boksen" i dette området, og en av få som også jobber heltid. Vi har en del å drive med på fritida også, så dagene er travle, og jeg må bare nedprioritere husarbeid innimellom. Men med sammenligningsgrunnlaget jeg har i nabolaget så føler jeg meg som verdens verste husmor :-( For å være ærlig tror jeg de snakker om meg bak ryggen min, og den "verste" mora tror jeg faktisk har lagt ned forbud mot at deres barn får besøke våre barn hjemme.

Merker jeg blir provosert av dette! Hvorfor i all verden skal jeg som eneste kvinnfolk i familien for eksempel presse igjennom at huset vårt skal se ut som et forvokst hvit/rosa pikerom? Min mann og våre barn har også meninger om farger og stiler, og hos oss har vi tatt hensyn til det, selv om resultatet kanskje er litt knall. Og hvorfor kan ikke kjerringene i nabolaget snakke med meg på fellesarrangementer? Det eneste samtaleemnet som kan fungere er "mor- og barn"-tema. Jeg ender stort sett alltid med å prate med mannfolka, ikke at det egentlig er noe problem...

Vil ikke flytte, men savner venner jeg kan treffe i hverdagene! Har heldigvis gode venner, men vi bor litt langt fra hverandre.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Shabby Chic er på vei ut hvis det er noen trøst. Jeg tror som deg at mange av dem som går veldig opp i interiør, unger og kakebaking knytter identiteten sin veldig til husmorrollen. Kanskje fordi de ikke har så veldig spennende jobber. Tror mange av nettbloggerne bruker dette som en form for selvrealisering. Vær glad og stolt for din gode utdannelse og jobb du.

Kan godt tenke meg du får litt "pepper" for innlegget ditt. Selv har jeg en flott utdannelse men ingen god jobb, og det hadde jeg gitt omtrent alt jeg eier og har for å ha!

Skrevet

Hei, vet alt om hvordan det er å ha utdannelse og ikke jobb som matcher jeg også! Tok tid før det løsnet for meg, men nå har jeg det bra jobbmessig. Ikke gi opp! Prøv å tenk nytt, kan du "vri" deg over til en litt annen yrkesretning hvor det er lettere å få jobb hvis du f.eks. tar noen ekstra fag?

Lykke til!

HI

Skrevet

Kanskje det. Har et veldig spesielt yrke som er givende og artig, men ikke så lett å få noe stabilt yrkesforhold i. Vi får se:D

• 3 uker senere...
Skrevet (endret)

Jøss, snakk om å sette folk i bås a!! Hvis du ikke kjenner disse menneskene godt, hvordan kan du da uttale deg på deres vegne? Har du tenkt på at interiør faktisk er en reel hobby? At mange menn kanskje ikke bryr seg filla om hvordan det ser ut hjemme og at de allikevel har andre interesser? At mange menn tjener godt nok til at kona kan jobbe redusert og dermed ha bedre tid til å ta seg av barn, hus og hjem og samtidig dyrke hobbyen sin?

Og dette gjør de fordi de liker det, fordi dette er slik det gode liv er for dem. Alle mennesker har behov for selvrealisering, men hvorfor må dette på død å liv henge sammen med en lang utdannelse og en fancy jobb? Hvorfor kan ikke det handle om å ta seg av barna sine og hjemmet sitt, bake, strikke, sy og kose seg med de tingene man føler at er givende? Folk er forskjellig, sånn er det bare.

Her synes jeg du er rimelig sneversynt, og er fristet til å si at hvis dette plager deg så veldig så flytt!! Ta med deg din fancy jobb og din manglende interiør interesse og flytt et sted der du tror alle har spennende jobber og jobber fullt, driter i shabby chick og har menn som dyrker sine fancy interesser... Lykke til!

Endret av EnBlå&ToRosa
  • 1 måned senere...
Skrevet

Hehe må le, skjønner hva du mener:D

Ene venninden min bor i ett sånn strøk.. alt skal være prikkfritt.

Kjøper de en Weber grill, kjøper naboen en enda dyrere grill.

Kjøper de nye utemøbler, må naboen ha enda dyere :P

Kjøper de ny konebil, kjøper naboen enda dyrere konebil :P

Desverre sliter mange av disse økonomisk og mange må selge sine store dyre hus.

Fornøyd med vårt jeg :)

Kjøper ikke blomster og dill til huset hele tiden og lite klær til meg selv. Hobbyen min er hest og mine ekstra kroner går til det.

Men når jeg hører de i strøket der har avdragsfritt lån for 4 året for å kunne bruke penger på luksus så skjønner man jo at det sier stopp en gang. istedenfor å bruke 5000 i mnd på interiør og blomster, burde man heller betale ned 5000 ekstra på ett lån.

Vær deg selv og vær stolt av det. Ingen vil være en kopi av alle andre :)

• 2 år senere...
Skrevet

Vi har bare en nabo men når vi kjøpte lekestativ til vår datter så bygde han et dobbelt så stort til sin sønn. Alt må overgås og skal være så mye finere en vårt. Ikke la det gå inn på deg de har sikkert liv som ikke gir de så mye slik at det å ha det beste er veldig viktig. Vårt hus er en salig blanding av arvet, funnet på finn og Ikea møbler. Jeg har utdannelse og ingen super jobb enda men jeg lever i håpet. Vi har bare råd til en bil og sånn kommer det til å bli en stund. Livet er mer enn bare dyre ting, så la de bruke penger de ikke har og nyt det du har. Mine venner bor i England eller på andre siden av Norge. Man må ikke være miss sosial og supermamma hele tiden. Uansett hva andre måtte mene.

Skrevet

Vil bare komme med et sitat av Dr. Phil som passer så godt i denne tråden :P

"In psychology, leveling is when somebody is kind of inferior feeling, they're inadequate, and they're trying to level themselves with the other person." People either do this by inflating their own ego to the level where they want to be, or they try to criticize another person and bring them down to what they perceive to be their level."

Sikker på at dette egentlig handler om hvilken farge naboene dine har på veggene? Det er ikke du som føler deg mindreverdig og prøver å trashe dem for å føle deg bedre? For det kommer ikke til å få deg til å føle deg noe bedre i lengden. Du kommer bare til å føle deg enda værre fordi nå er du også en som baksnakker naboene dine over ingenting. Det er ikke en sånn person du egentlig har lyst til å være, er det vel? La huset ditt være ditt hus og huset deres være deres du. De er helt okei som de er. Og prøv å bli venner med naboene dine. Det kan hende de er kulere enn du tror. Og når du slutter å være så kjip mot dem så får de kanskje se de kule sidene dine også :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...