Gå til innhold

Undersøkelse:)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, leser inne på Kvinneguiden i en tråd der, at alenemødre kan motta opptil 20-30000kr bare ved å være hjemme og motta bidrag, trygd etc.

Venninna mi er alenemor og har samlet utbetalt 17.000 kr, går hjemme uten jobb.

Jeg jobber 80% som sykepleier og har 17.300 utbetalt i lønn og 970 kr i barnetrygd, altså 18.270 kr.

Hva har dere utbetalt samlet etter skatt hver måned? Inntekt/trygd/bidrag etc..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Glemte å si, nå som jeg er i permisjon har jeg 14.200 + barnetrygden samla utbetalt..

Skrevet

Jeg er alenemor, og jeg har 42 000 utbetalt pr mnd.

Skrevet

Om en alenemor har flere barn og far betaler bidrag, og kanskje mye i bidrag fordi han tjener bra eller ikke gidder å ha samvær, for barna sine så er ikke 20-30000 så mye penger, for det koster også å ha flere barn ;)

Jeg har kun 1 barn og er student. Mottar 10000,- i os, 1000,- i barnebidrag (far har null samvær), 1200,- i stønad til barnetilsyn og 2800,- i barnetrygd.

Vi klarer oss fint, men noen "Alenemormillionær" er jeg ikke :)

Skrevet

24 500 fra jobb, ca 2000 barnetrygd, 2350 barnebidrag, 1000 kr i OS - samlet rett under 30 000.

Alenemor med ett barn.

Skrevet

Jeg er student og mottar AAP fra NAV. Er gift og har tre barn.

Jeg mottar 11600 i AAP, barnetrygd for tre barn 2910, stipend fra Lånekassen 5100 og kontantstøtte på 3300.

Det gir meg 22910 i måneden. Utenom kommer husleie på 5800 og mannens inntekt på 33 000 (full jobb).

Skrevet

Synes det er rart at det er "mer lønnsomt" å være hjemme uten jobb enn å jobbe 80 prosent stilling da!

Skrevet

Synes det er rart at det er "mer lønnsomt" å være hjemme uten jobb enn å jobbe 80 prosent stilling da!

Men om du tenker langsiktig så lønner det seg alltid å jobbe eller å studere. Jobber du så har du en jobb og du får bedre pensjonsbetingelser. å være hjemme i 3 år uten å gjøre noe kan føre til at en stiller dårligere på arbeidsmarkedet, at man vil slite med å få seg jobb og at man kan ende opp som lavtlønnet i en jobb man ikke ønsker.

Nå har det også kommer nye regler som stiller krav til 50% aktivitet når barnet er 1 år.

Det føles kanskje urettferdig, men i det lange løp så er det stort sett alltid den som er i aktivitet som vinner :)

Hilsen "Studentmammaen" lengre opp i tråden

Skrevet

Jeg jobber 75% i helsevesenet og har utbetalt ca 16 000,-. Videre har jeg 1000 kr i bidrag, ca 2000 kr i barnetrygd, 2000 kr i hjelpestønad. Ca 21 000 kr altså. Ca det samme som jeg fikk første året som alenemor, da fikk jeg både os og stipend fra lånekassa.

Skrevet

jobber 100% i privat bedrift. 23500 utbetalt i lønn, 2100 i farsbidrag og to barnetrygder=27570,-

Skrevet

Jobber som vikar får ca. 25300 før skatt (regner med at det blir ca. 16000 utbetalt hvis jeg har regnet riktig) , 2 barn (husker ikke hva barnetrygd er ca. 2000?) bidrag 2800

Skrevet

Lønn: 24 000,-

Barnetrygd:2 900,-

Barnebidrag: 2200,-

Tilskudd til barnetilsyn: 2 600,-

Utleieinntekt: 6000,-

Overgangsstønad: 3500,-

Bostøtte: 800,-

Skrevet

Får du bostøtte når du tjener så mye???

Hvor i landet er det du bor?

Jeg bor i Oslo og tjener mindre enn deg. Får ikke bostøtte... :(

Skrevet

Får du bostøtte når du tjener så mye???

Hvor i landet er det du bor?

Jeg bor i Oslo og tjener mindre enn deg. Får ikke bostøtte... :(

Jeg har også langt under halvparten i inntekt og en husleie som igjen tar en tredjedel av det jeg har. Kvalifiserte heller ikke til bostøtte.

Litt merkelig at noen som har leieinntekter får bostøtte....

Skrevet

Tar du med stønad til barnetilsyn i plussbudjettet? Det er jo bare penger man får tilbake på en utgift, vel?

Bostøtte etter en slik inntekt?

Så mye OS med så mye lønn?

Lukter råtten fisk her...

Skrevet

Jeg får bostøtte basert på inntekta i 2010. I fjor fikk jeg ikke bostøtte, da den var basert på inntekta mi året før... Kommer alt an på ligninga. Når bostøtta blir basert på ligninga for 2011, kommer jeg ikke til å få bostøtte lenger...

Skrevet

Plussbudsjettet? Tok bare med alt som kommer inn på konto. Ser forresten nå at jeg har mindre overgangsstønad fra denne måneden. Så da er det under 40 000 inn på konto pr mnd. Mister OS i vår også, så da blir det lavere, men håper på mer jobb, så det går vel opp i opp.

Skrevet

Det er riktig at en alenemor kan tjene opptil så mye i mnd, MEN DET ER HELT FEIL AT DE SITTER HJEMME FOR DETTE!!

Når jeg var alene og bare gikk hjemme fikk jeg os, dobbel barnetrygd, barnebidrag, og småbarnstillegg tror jeg. Hadde vel maks 15-16 på ett tidspunkt før jeg fikk meg jobb.

Men alenemødre SOM JOBBER, og samtidig har krav på redusert os, de har muligheten til å tjene nærmere denne summen. Da jeg jobbet i en 60% stilling, fikk jeg rundt 8000kr i os i tillegg. Syns dette var drøyt mye selv, ble veldig overasket, men sa selvfølgelig ikke fra meg disse pengene om jeg hadde "krav" på de, Jeg tror os'en reduseres med 40 eller 60 øre, per krone du tjener. Sa nav.

Men det er helt feil å si at de bare sitter hjemme og får slike summer. De som bare sitter hjemme og får disse pengene har vel maks 15-16 tusen i inntekt, og det kommer jo da også ann på hvor mye barnebidrag de får, altså hvor mye far har i inntekt.

Os + dobbel barnetrygd er rundt 14000. Det er den rette summen alenemødre som sitter på rævva får!

Jeg syns alenemødre's inntekt er veldig misforstått, og de fleste blir veldig rakka ned på, for noe som faktisk ikke stemmer.

Skrevet

Det er riktig at en alenemor kan tjene opptil så mye i mnd, MEN DET ER HELT FEIL AT DE SITTER HJEMME FOR DETTE!!

Når jeg var alene og bare gikk hjemme fikk jeg os, dobbel barnetrygd, barnebidrag, og småbarnstillegg tror jeg. Hadde vel maks 15-16 på ett tidspunkt før jeg fikk meg jobb.

Men alenemødre SOM JOBBER, og samtidig har krav på redusert os, de har muligheten til å tjene nærmere denne summen. Da jeg jobbet i en 60% stilling, fikk jeg rundt 8000kr i os i tillegg. Syns dette var drøyt mye selv, ble veldig overasket, men sa selvfølgelig ikke fra meg disse pengene om jeg hadde "krav" på de, Jeg tror os'en reduseres med 40 eller 60 øre, per krone du tjener. Sa nav.

Men det er helt feil å si at de bare sitter hjemme og får slike summer. De som bare sitter hjemme og får disse pengene har vel maks 15-16 tusen i inntekt, og det kommer jo da også ann på hvor mye barnebidrag de får, altså hvor mye far har i inntekt.

Os + dobbel barnetrygd er rundt 14000. Det er den rette summen alenemødre som sitter på rævva får!

Jeg syns alenemødre's inntekt er veldig misforstått, og de fleste blir veldig rakka ned på, for noe som faktisk ikke stemmer.

Glemte å ta med bostøtte, siden jeg ikke fikk dette. Men det utgjør jo litt for noen det også. Men jeg hadde en veldig lav husleie så dette gikk opp i opp med at jeg ikke fikk bostøtte, så tror ikke tallene mine er så feil i forhold til dem som får dette, alikevel.
Skrevet

Men uansett er det rart at det ikke er mer enn 1200 kr i forskjell på HI som jobber og venninna som er hjemmeværende da, i hva de får utbetalt.

Skrevet

Lønn (jobber 50%) ca 15 000 utbetalt.

Inntekt på leilighet: 6000

Bidrag: 2500

Overgangsstønad: 7800

Barnetrygd: 1000

Kontantstøtte: 3303

Skrevet

lønn (permisjon med 80% deknigsgrad) utbetalt 19000

os 4000

barnetrygd 1940

Bidrag (hvis han betaler) 2590

valgte å søke om overgangsstøndad slik at jeg slapp og ta ulønnet permisjon i sommer. Men sier ifra meg denne da jeg begynner i jobb igjen etter endt permisjonstid.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...