Anonym bruker Skrevet 23. februar 2012 #1 Skrevet 23. februar 2012 Hvordan ser arbeidsuka deres ut i tid? Hvor mye gjør dere på ettermiddagene og hvor lange dager på jobb? Hva slags arbeid tar dere mest med hjem?
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2012 #2 Skrevet 23. februar 2012 Min arbeidsdag: Møter på jobb ca 08:00. Forbereder klasserommet for å ta imot elevene som kommer 08:30. Så er det undervisning fram til 13:45. I løpet av dagen er det 3 friminutter x 15 min. Ett friminutt med inspeksjon, de andre bruker jeg til å klargjøre klasserommet til elevene kommer inn igjen. Alt handler om å være i forkant... Når elevene drar hjem, har jeg som oftest møte med et av teamene jeg hører til i ca 1 time. Så sitter jeg med planlegging av neste skoledag til ca kl 16:00, da jeg må dra for å hente ungene mine. Når ungene legger seg, er jeg i gang med jobb igjen. Da er det et par timer med retting, loggføring, planlegging. Det som Må gjøres. Som oftest blir det enda litt mere hjemme, da ofte mye av tida jeg er på skolen etter elevene har dratt hjem, går til telefoner med foreldre. Sånn er stort sett hver dag. I helga pleier jeg å jobbe fredagskveld, men prøver å holde lørdagen "hellig". Dvs at jeg tar fri dersom det ikke er noe veldig, veldig viktig som Må være ferdig til mandag, type IOP, halvårsrapport, logg, møtereferat, etc... Søndager jobber jeg alltid fra 20:00 og utover. Hvis det er slik at barna mine er hos sin far ( det er de va 4.hver helg), drar jeg på jobb og sitter på kontoret fra 15:00 og til de kommer hjem ca 19:00. Enda kunne jeg jobbet 100 timer til i uka om jeg hadde hatt mulighet! Jeg liker å gjøre alt grundig, og sørger alltid for å gi god respons på elevarbeid, være veldig godt forberedt til timer osv. Og når sommeren/vinterferiwn/høstferien kommer, har jeg ikke det MINSTE dårlig samvittighet for avspaseringa vi lærere får Men... dette varierer fra lærer til lærer... jeg har faktisk en kollega som så godt som ALDRI har med seg arbeid hjem. Han møter derimot opp på jobb før kl. 7 hver morgen, og tar mye av arbeidet da. Men jeg må ærlig innrømme at jeg ikke forstår hvordan han greier å få gjort alt ordentlig når han velger aldri å ta med seg noe hjem.
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2012 #3 Skrevet 23. februar 2012 Seriøst? Hvor mye er det du skal planlegge egentlig? Og timesvis med retting i 1.-3.klasse? Nei du høres rett og slett veldig ineffektiv ut...!
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2012 #4 Skrevet 23. februar 2012 Du tar feil #3: jeg er faktisk veldig effektiv. Er du lærer selv? Hvor mange elever har du ansvar for? Hvilket trinn? Jeg har 20 elever til sammen. De er ei gruppe med 1.,2. og 3. klassinger. Planleggingen må tilrettelegges for 3 trinn samtidig, og innenfor hvert av de trinnene minst 3 nivå. Samtidig skal jeg planlegge et opplegg som assistenten skal kunne ivareta imens jeg tar gjennomganger med hver av de ulike gruppene. Det er ulike grunner til at jeg bruker så mye tid på dokumentasjon, spesielt dette året. Timesvis med retting blir det jo ikke! Hvis jeg tar inn mattebøkene deres fredag, norsk torsdag, rle mandag etc... Det er viktig for meg at alle elevene har fått ordentilig respons på alt sitt arbeide til enhver tid. Det er faktisk en av tingene jeg har fått ros fra foreldre på - at jeg er så grundig i de tilbakemeldingene foreldrene og elevene får når det gjelder elevenes prestasjoner i de ulike fag. Hvordan er din arbeidsdag, #3?
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2012 #5 Skrevet 23. februar 2012 Jeg jobber på 4.trinn, og har arbeidsdager fra ca 08 til seinest 15.30. Bruker maks 1-2 timer i uken på jobb hjemme. #3
Anonym bruker Skrevet 24. februar 2012 #6 Skrevet 24. februar 2012 Wow - til deg som svarer som nr 1, dette høres voldsomt ut. Liker du egentlig å ha det sånn? Liker du å jobbe fredagskvelder? Får din elevgruppe bedre resultater enn andre? For meg høres dette ikke effektivt ut. Jeg jobber på 2. trinn, jobber fra ca. 8.00 - 15.45/16.00 hver dag, mye tankearbeid (litt for mye), jobber nok litt hver kveld, men veldig variabelt hvor mye. Noen kvelder bare noen minutter. Jobber aldri fredag og lørdag, men alltid litt søndag.
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2012 #7 Skrevet 26. februar 2012 Drar opp igjen dette innlegget jeg. Flere?
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2012 #8 Skrevet 26. februar 2012 # 5: Hvis du jobber så lite, så fatter jeg ikke hvordan du gjør jobben din! Er lærer selv, og jobber veldig, veldig mye mer.
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2012 #9 Skrevet 26. februar 2012 Jeg jobber på 1. trinn. Jeg er på jobb fra 7.55 til 15.30 hver dag. Tar sjelden pause, spiser med elvene og bruker inspeksjonsfrie friminutt til for- og etterarbeid. Hjemme jobber jeg kanskje 2 timer i uka pluss at jeg jobber en langdag (fra ca 17.00 til 21.30) innimellom. Jobber mye mindre nå enn da jeg jobbet på mellomtrinnet, synes jeg har behagelige dager. Jeg er effektiv av meg og har en super kollega til å dele fagansvar med, det hjelper!
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2012 #10 Skrevet 26. februar 2012 Til nr 9. Synes du at du jobber nok? Eller har du alltid dårlig samvittighet for at du skulle jobbet mer? Jeg sliter hele tiden med tanken på at jeg ikke gjør nok, men har døgnet mangler timer. Gjør absolutt jobben min slik jeg ser det selv, men allikevel sniker disse tankene seg på ofte. Lurer på om en jobb med helt faste arbeidstider ville vært bedre for meg. (#6)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå