Gå til innhold

Svangerskapspenger vs sykepenger


Gjest ♥♥♥InMyHeart♥♥♥

Anbefalte innlegg

Gjest Heartbroken
Skrevet

Jeg er gravid og basert på tidligere erfaringer må jeg nok regne med å være 100 % arbeidsufør pga hypermesis dette svangerskapet også (sukk).

 

Jeg har vært sykemeldt siden oktober med en ikke-gravid-diagnose, og vet at jeg er helt på grensen til å miste sykepengeretten min før termin som er i oktober.

 

Er det noen som vet når tid man har krav på svangerskapspenger i stede for sykepenger? Hva kreves og hvordan går man frem?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg fikk beskjed om at det var arbeidets art som måtte være uforenlig med svangerskap., men har inntrykk av at det er litt "øyet som ser". Snakk med lege/jordmor, evt bedriftshelsetjenesten.

Skrevet

Svangersskapspenger er hvis du ikke kan jobbe pga belastning på jobb kan være farlig for deg og barnet, men du er frisk. Altså for å få svangerskapspenger er det jobben som er for tung/farlig osv, ikke du som er syk

Skrevet

Det er når jobben er farlig for babyen. F.eks de som jobber med utagerende pasienter, på kreftavdeling med medisiner som kan være farlige for fosteret osv

 

Ikke for ekstrem svangerskapskvalme. Da er det sykemelding.

Gjest Heartbroken
Skrevet

Det er samme hva slags jobb jeg hadde hatt, når man ikke kan bevege seg bort fra toalettet i mer enn minutter om gangen, er det ganske umulig for arbeidsgiver å tilrettelegge samme hvor forståelsesfulle de er.

 

Så da har jeg nok ikke rett på svangerskapspenger jeg da.....siden det ikke er jobben sin "feil" at jeg ikke kan fungere :(

 

Takk for svar:)

Skrevet

Husk at du kan starte permisjonen opp til 12 uker før ul termin.

Skrevet

Som noen her sier så kan du starte permisjon tidligere og så kan du ta ut ferieuker

Skrevet

Det er da ingen som tar ut permisjonstid pga hypermesis!

 

Min jordmor virker veldig rolig i forhold til svangerskapspenger, og utfra det hun har sagt, så burde du kunne få svangerskapspenger. Jeg har ikke en jobb som er farlig for meg i seg selv, men pga stresskynnere og tidlig fødsel sist, så vil jeg kunne få svangerskapspenger. Jeg er delvis sykmeldt akkurat nå, men vi har diskutert svangerskapspenger flere ganger. Dersom jeg opplever det som stressende å være i full jobb igjen når sykmeldingen går ut, så går jeg sannsynligvis over på svangerskapspenger isteden.

Skrevet

Det er da ingen som tar ut permisjonstid pga hypermesis!

 

Min jordmor virker veldig rolig i forhold til svangerskapspenger, og utfra det hun har sagt, så burde du kunne få svangerskapspenger. Jeg har ikke en jobb som er farlig for meg i seg selv, men pga stresskynnere og tidlig fødsel sist, så vil jeg kunne få svangerskapspenger. Jeg er delvis sykmeldt akkurat nå, men vi har diskutert svangerskapspenger flere ganger. Dersom jeg opplever det som stressende å være i full jobb igjen når sykmeldingen går ut, så går jeg sannsynligvis over på svangerskapspenger isteden.

 

Man får uansett ikke svangerskapspenger for å spy.

Og trenger hun penger fra når sykepengene slutter og normal permisjon starter 3 uker før fødsel kan det være et alternativ å starte permisjonen tidligere.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...