Gå til innhold

Noen som har chihuahua her?

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg har netopp fått i meg en mini chihuahua som er så søt... lurer på om det er noen som har og kan fortelle meg litt.. hva han spiser, går dere lange turer, negleklipping osv? er ganske fersk så håper noen kan dele litt med meg.. min spiste bare kattemat til de forrige eierne for de hadde 2 katter også... men jeg har vært hentet meg en del smaksprøver hos dyrebutikkene på hundemat, og virker som han synes d er bedre

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har to chihuahua-tisper.

For det første.. Kattemat skal ikke hunder ha, det er alt for sterkt for magen..

Våre spiser vanlig valpefòr kjøpt på dagligvare-butikker. De er fortsatt valper så tror det går bra en stund til. Hundemat til voksen hund blir for stort for mine hunder, så det går ikke.. Men du kan også kjøpe chihuahua-mat på dyrebutikken.. Tror det er mest anbefalt:)

Ellers går klo-klipping veldig greit. Men har måtte være rolig og bestemt.. Legger mine på rygg og får dem til å "overgi" seg og slappe av.. Prøver de å reise seg, så legger jeg dem ned og holder dem rolig og bestemt ned til de slapper av i kroppen.. Klipper ikke før de slapper av.. Så da ligger de bare der og lar meg gjøre jobben.. Og så myyye ros og kos etterpå:)

Vi går i gjennomsnitt 1 tur per dag og resten er lufting i hagen.. Går ikke så veldig langt, men de kan det.. Det er litt etter hva du gjør det til (som med folk).. Gjør du den vant med å gå langt så blir den sprek, og omvent.. :) Men de må ikke presses når de er slitne.. Og tur skal man vel ikke gå mens de er valper? Syns å huske noe sånt..

Ellers vil jeg anbefale deg på det sterkeste å gå på valpekurs og ellers sosialisere valpen myyye mens den er liten.. Dette har vi vært for dårlige på med valp nr 2, og har dermed fått en hund som har dårlige sosiale antenner og som misliker andre hunder (bortsett fra den vi har fra før)..

Lykke til med nurket:)

Skrevet

Vi har Chihuahua og driver med utstilling osv med de. Kattemat skal de absolutt ikke ha, under noen omstendigheter! Det ødelegger tarmene og du kan ende opp med at hunden din får brokk og det som værre er! Jeg vil absolutt anbefale at du kjøper Chihuahua-fór til hunden din, en chihuahua har en liten munn og små tenner og de bitene er tilpasset størrelsen til så små hunder. De er også spesielt tilpasset næringsmessig, slik at du ikke ender opp med en hund som blir overrvektig/undervektig eller feilærnært.

En Chihuhua er også en hund, og trenger mosjon! De trenger i alle fall minst en skikkelig tur for dagen :-)

Når det gjelder negleklipping, så bør de klippes ca hver 14 dag. Som hun over her sier, vær rolig og bestemt, da får du en hund som ser på det som kos at klørene blir klippet.

Et annet tips, som jeg virkelig håper du følger, det er å bruke noe som heter Plaque Off på maten. Veldig mange små hunder sliter med tårlig tannhygiene, og plaque off er veldig bra mot plakk og tannstein. Tannpuss en gang i uken er også noe jeg virkelig vil anbefale deg. Vi gjør det med våre, og de har helt fantastisk fine tenner uten tannproblemer.

Tilslutt: Husk å tegne forsikring!!!! Skjer det noe med hunden din, er forsikring gull verdt! Og husk alle vaksiner og slikt :-)

Skrevet

ok:) hunden min blir 2 år i august... har fått masse prøver av mat her og der så tror vi har mat en stund no. aner ikke hvorfor han fikk kattmat der han bodde før.. de hadde 2 katter så sikkert derfor. ja skal ordne meg forsikring. er jo svarte negler på dem så redd klipper på nerven.. koster d mye å få dyrlegen til å gjøre d? hun som hadde den før sa at jeg kunne ha tran sammen maten for da fikk den finere pels.. pusser du tennene med tann børste med vann på?

Skrevet

Det varierer veldig ifra dyrlege til dyrlege hva det koster. Men ta gjerne en tur der, så kan de vise deg hvordan du gjør det, uten å ta for mye av :-)

Vi har pleid å bruke en egen fiskeolje som er til dyr, siden tran er tilpasset mennesker som har et litt annet behov enn en liten hund. Men en liten teskje med mais eller rapsolje hjelper også godt på på pelsen og huden :-)

Jeg bruker babytannkost med vann på. Litt vanskelig å gjøre det helt i begynnelsen, men bare vær rolig, bestemt, og ikke gi deg. Nå bruker jeg elektisk tannkost på mine, den er mindre børstehode på, og tar "dritten" enklere :-)

Skrevet

En ting jeg glemte å si: ikke bytt fórtype tvert, det er mange hunder som blir veldig dårlig av det! Det skal gå gradvis, over flere dager :-)

Skrevet

ok.. han har lenge av en slik prøve pakke.spiser ikke så masse:) vet dere koss d er med vi som har hann hunder og parring? kan jeg ta mye for paringen? er d en eller to hunder som jeg har krav på å få pengene for? hørte snakk om dette en gang men husker ikke. har dere deres hunder i bur om natten?

Skrevet

Det kommer litt ann på hva slags premieringer hunden har. Vi har tenkt å ta rundt en 1500 per parring, og 500 per valp som blir født levende. Noen tar mer, noen tar mindre. Vi har ikke bestemt oss helt enda, men det blir nok sånn ca i det prissjiktet.

Våres hunder sover i bur, og de har alltid buret stående fremme på dagtid, slik at de kan gå der og legge seg når de vil trekke seg tilbake og ta en lur. Buret deres er deres private sted og jeg synes det er viktig at de får ha en plass som er bare deres :-)

Vi har forsikringen vår hos Agria, fordi de er de eneste som tilbyr avlsforsikring. Hvis du ikke har tenkt å bruke hunden din til avl, så vil jeg anbefale deg å snakke med litt diverse forsikringsselskap og høre hva de kan tilby deg :-)

Skrevet

ok. mente man kunne få det en valp selges for æ sjø.. foreksempel 18000 som noen selger en valp for.. men usikker

Skrevet

Joda, du kan også si at du vil ha en valp som betaling, det er ikke noe problem. Jeg vil tro at det ligger ute informasjon om slik som dette på NKK sine nettsider, nkk.no.

Bare husk å sitte opp en skikkelig kontrakt med de som hunden parres med :-) :-) :-)

Gjest Husfrua
Skrevet

Jeg skriver ikke det her for å være slem,men synes kjøpet ditt av hund er lite gjennomtenkt. De spørsmålene du stiller er grunnleggende kunnskaper du bør ha for å i det hele tatt ha hund. Og når det kommer til spørsmål om avl så er det ikke i tråd med NKK's retningslinjer og "bare"selge parringer. Les på NKK's sider så skjønner du hva jeg snakker om. Skal man avle på hund er ikke penger det viktigste,men å føre gode gener videre. Jeg har sel pomeranian og disse koster som alle vet mye penger,men for meg er det viktigst å avle på de beste hundene. Kunne ikke falt meg inn å avle på hundene mine uten å ha stilt de ut først med tilfredsstillende resultater.

Skrevet

Begyn å puss tenner med en gang. Dentastix, plaque off +++ er ikke bra nok. Tannpuss 1x daglig er det eneste som duger. Da sparer du deg selv for dyre turer til dyrlegen, og hunden for masse smerte.....

Gratulerer med nytt familiemedlem ;)

Skrevet

vet det meste men er greit høre litt hva andre gjør å..

Skrevet

Jeg lufter min på to halvtimes turer minimum hver dag, morgen og kveld, men legger gjerne inn en lengre tur i tillegg eller forlenger den ene av de to turene. Han er kjempesprek og går egentlig tur med meg når sant skal sies :) Inne leker vi mye med tyggeleker og gummiball med tagger for at han skal få rensa tennern sine litt på egenhånd. Chihuahua er en nysgjerrig og leken hunderase med mange instinkter, så er givende å la han få jakte på leker og grave ned godbiter. Han spiser bare tørrfor, men får en godbit nå og da hver dag. Klør klippes hver 14 dag, eller så snart jeg ser det er en bit å klippe av. Dette varierer veldig med været fordi asfalt sliter mer på neglene enn nysnø. Mannen min holder han inntil brystet mens jeg holder labben og stusser neglene under godt med lys. Man kan lære å se på slitasjen på neglen hvor man kan klippe. Overflødig negl blir som regel en tynn spiss bue øverst,mens den delen som huser nerven ligger på tråflaten av neglen bak en ''butt'' vegg. Det går helt fint å klippe neglene og vi nevner aldri for hunden at ''kom nå skal vi klippe negler''. Av erfaring kan hunden bli redd av det.

Ellers har vi sosialiseringsproblemer, så vi skal begynne å møte andre hunder i helgene. Han er kvass og bjeffer når vi skal passere andre hunder. Dette er en hund vi har overtatt så vet ikke hvorfor han er så kvass. Anbefaler å google problemstillinger for det er masse svar å få på ulike hundeforum på nett. Bl.a kloklipp.

Ønsker deg lykke til med den lille snålingen, Chihuahua er er kjempetøff og artig hunderase :)

Skrevet

ok:) hunden min blir 2 år i august... har fått masse prøver av mat her og der så tror vi har mat en stund no. aner ikke hvorfor han fikk kattmat der han bodde før.. de hadde 2 katter så sikkert derfor. ja skal ordne meg forsikring. er jo svarte negler på dem så redd klipper på nerven.. koster d mye å få dyrlegen til å gjøre d? hun som hadde den før sa at jeg kunne ha tran sammen maten for da fikk den finere pels.. pusser du tennene med tann børste med vann på?

Jeg bruker lommelykt for og lyse gjennom klørne. Da ser du værvenne ;)

Skrevet

dokk pusser tennene bare med vann da?

Vann og buccadog hundetannkrem kjøpt hos dyrlege.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...