Gå til innhold

Valg av fadder (forventes det at man velger søsken om faddere?)


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Usikker på hvem jeg skal velge som fadder og lurer på om det nesten forventes at man velger søsken når man bor i samme by og har mye kontakt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Filifjonka

Uklare forventninger som du tror at noen har, og som aldri har blitt uttalt kan du trygt se bort fra.

 

Vår filosofi med å velge faddere har vært å bruke slektninger som er der uansett. Vi ville at de skulle være tilstede og følge ungene etter som de vokser opp. Andre velger venner til faddere, basert på at familien/slekta er der uansett. Så det blir utfra et ønske om å knytte vennene tettere til barna.

 

Selv er jeg fadder til en venninnes ene barn, men vi mistet dessverre kontakten så jeg har hatt minimalt med kontakt med dette barnet. Har ikke sett h*n på, tja, ti år eller noe...

 

Dersom du/dere ikke ønsker å velge deres søsken som faddere, gjør dere ikke det. Dersom søskenet/søsknene eller andre konfronterer dere med dette valget senere, kan du si noe slikt:

"Vi valgte A og B som faddere fordi vi ønsket å knytte dem tettere til vårt barn. Du er der uansett, som tante/onkel, og vil dermed fylle en svært viktig rolle i vårt barns oppvekst."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gjør dere da som dere vil med? Da bestevenninna mi ble mamma valgte de sine nærmeste venner (meg og bestekompisen til barnefaren), i tillegg til et vennepar. Sistnevnte vennepar er forsåvidt ikke sammen lenger, men begge er veldig nære venner av dem, og de har en god tone seg imellom så det er uproblematisk. Selv kommer vi nok til å velge noen nære venner primært. Onklene er der for alltid uansett, så jeg syns det er viktigere at våre næreste venner får en slags "tittel".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi valgte søsken fordi familie ikke forsvinner slik som venner kan. De skal være der for barnet. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...